• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
14

بادکنک‌های انفجاری مرگبار به نام بادکنک هلیومی به مردم قالب می‌شود!

  • کد خبر : 42133
  • 17 ژوئن 2022 - 2:00
"بادکنک‌های انفجاری مرگبار" به نام بادکنک هلیومی به مردم قالب می‌شود!

به تازگی بادکنک‌آرایی در مراسم ها بسیار باب شده است و برخی هم از بادکنک های هلیومی استفاده می کنند فارغ از اینکه نمی‌دانند داخل این بادکنک‌ها می‌تواند با گازهای مرگبار، قابل انفجار و اشتعال پر شده باشد!

انفجار و شعله‌ور شدن یک بادکنک در رستوران شهرک مریم شهر اندیشه

سه‌شنبه‌شب آتش‌سوزی در یک رستوران در شهرک مریم شهر اندیشه شهرستان شهریار، باعث مرگ تلخ ۸ نفر شد؛ در این حادثه پس از انفجار و شعله‌ور شدن یک بادکنک، آتش به‌سرعت به سقف کنفی رستوران سرایت کرد به‌طوری که افراد حاضر در رستوران، قادر به خروج از آن نشدند.

متوفیان این حادثه تلخ که شامل چهار کودک، سه زن و یک مرد بودند، پس از شعله‌ور شدن رستوران، به‌سمت انتهای رستوران تا نزدیکی آشپزخانه فرار کردند اما در نهایت در همین نقطه بر اثر خفگی جان خود را از دست دادند.

بادکنک‌هایی که معلوم نیست داخل آن با چه گازی پر شده است

بر اساس اعلام مجتبی خالدی؛ سخنگوی اورژانس کشور و دادستان شهریار، این حادثه به‌دلیل انفجار و آتش‌سوزی یک بادکنک حاوی گاز “هلیوم” روی داده بود اما گاز هلیوم گازی بی‌اثر، بی‌خطر و بدون اشتعال‌پذیری است و می‌تواند برای پر کردن بادکنک از آن استفاده کرد .

 سید جلال ملکی؛ کارشناس سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی تهران گفت : هموطنان برای خرید بادکنک و استفاده از آن در جشن‌ها باید از خرید بادکنک‌هایی که معلوم نیست داخل آن با چه گازی پر شده است و به اسم گاز هلیوم به فروش می‌رسد، کاملاً اجتناب کنند و تا جای ممکن سراغ خرید بادکنک آماده نروند زیرا احتمال بروز هرگونه حادثه تلخی مانند حادثه شب گذشته در شهریار، متصور است.

برای برخی از سودجویان نیز فرقی نمی‌کند که داخل بادکنک را با چه‌گازی پر کنند و برای فروش و سودجویی هرچه بیشتر دست به هر کاری می‌زنند و بادکنک‌ها را با گازهای پرخطر و قابل اشتعال پر می‌کنند!

 (گاز شهری) و بوتان قابلیت انفجار دارد

سید جلال ملکی بیان کرد: یک سری از گازها، خنثی و بی‌اثر است و به خودی خود قابلیت اشتعال و انفجار ندارد اما بعضی از گازها مانند هیدروژن، اتان و متان (گاز شهری) و بوتان قابلیت انفجار دارد.

پر کردن بادکنک‌ها با گازهای پرخطر همچون متان و اتان برای سودجویان تقریباً بی‌هزینه است و به‌راحتی می‌توانند چندصد بادکنک را با این گازها پر کنند همچنین در دسترس است و این افراد دیگر وقت نمی‌گذارند تا اینکه کپسول هلیوم یا ازت تهیه کنند و هزینه حمل و شارژ آن را بدهند تا بخواهند به‌طور مثال ۱۰۰ یا ۲۰۰ بادکنک را پر کنند.

ریسک استفاده از این بادکنک‌ها بالاست

او در ادامه گفت :  برخی از مردم هم خودشان برای پر کردن بادکنک‌ها از گازهای خطرناک به‌خاطر دسترس بودن آن‌ها استفاده می‌کنند، برخی مدعی می‌شوند که بادکنک‌های آن‌ها با گاز بی‌خطر پر شده است که نباید به آن‌ها اعتماد کرد، چطور هموطنان می‌توانند تشخیص دهند که داخل بادکنک با چه گاز پر شده است، لذا ریسک استفاده از این بادکنک‌ها بالاست.

گازهای کپسول، گاز بوتان و پروپان و قابل اشتعال و انفجار است، از هوا سنگین‌تر است و بادکنک‌های پرشده با آن در کف می‌نشیند، در تولدها نیز برای اینکه بادکنک‌ها به بالا برود، آن‌ها را با گازهای سبکی همچون هلیوم پر می‌کنند.

برای پر کردن بادکنک‌ها، سراغ این گازهای خطرناک نروید

وی در پایان گفت : در برخی از مراسمات مسیری را با بادکنک‌های متعدد تزیین می‌کنند و تونلی از بادکنک درست می‌کنند که در صورت استفاده از گازهای خطرناک در این بادکنک‌ها، به‌طور مثال اگر در جمع مهمانان، آتش ناشی از شمع تولد یا سیگار یا هر وسیله دیگر به بادکنک‌های حاوی گاز خطرناک برسد، در آنجا جهنمی درست خواهد شد که دیگر افراد قادر به خروج از آن نخواهند بود.

ملکی از هموطنان می‌خواهد که برای پر کردن بادکنک‌ها، سراغ این گازهای خطرناک نروند و در صورت لزوم برای چسباندن بادکنک‌ها به دیوار یا سقف از چسب استفاده کنند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42133

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.