• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
9

بیش از ۲۵۰ کشته در پی زلزله شدید شرق افغانستان

  • کد خبر : 42193
  • 22 ژوئن 2022 - 11:37
بیش از 250 کشته در پی زلزله شدید شرق افغانستان

زلزله شدید شرق افغانستان را بامداد روز چهارشنبه در استان پکتیکا در شرق افغانستان را لرزاند و دست کم ۲۵۵ کشته و صدها زخمی برجای گذاشت. بر اثر زمین لرزه سه شنبه شب در ولسوالی های برملا، زیروک، ناکا و گایان ولایت پکتیکا دست کم ۲۵۵ تن کشته و ۱۵۵ تن دیگر زخمی شدند.

زلزله شدید شرق افغانستان

خبرگزاری دولتی باختر افغانستان از تعداد کشته شدگان خبر داد و گفت که امدادگران با هلیکوپتر در حال رسیدن هستند. عبدالوحید ریان، مدیر کل این خبرگزاری در توییتر نوشت که ۹۰ خانه در پکتیکا ویران شده است و گفته می شود ده ها تن در زیر آوار گیر افتاده اند.

فیلم‌های گرفته شده از استان پکتیکا در نزدیکی مرز پاکستان نشان می‌دهد که قربانیان به هلی‌کوپتر منتقل می‌شوند تا از منطقه منتقل شوند. تصاویری که به طور گسترده در فضای مجازی پخش می شود، خانه های سنگی ویران شده را نشان می دهد که ساکنان آن آجرهای سفالی و سایر آوارها را می چینند.

سازمان زمین شناسی ایالات متحده اعلام کرد این زمین لرزه در حدود ۴۴ کیلومتری شهر خوست در نزدیکی مرز پاکستان و در عمق ۵۱ کیلومتری زمین رخ داد. مرکز لرزه نگاری مدیترانه اروپا (EMSC) اعلام کرد که لرزش توسط حدود ۱۱۹ میلیون نفر در پاکستان، افغانستان و هند احساس شده است.

افزایش کشته گان

مقامات محلی می گویند اگر دولت مرکزی کمک های اضطراری ارائه نکند، ممکن است تعداد کشته ها افزایش یابد.

بلال کریمی، معاون سخنگوی حکومت طالبان در توییتر خود به طور جداگانه نوشت: «زلزله شدید چهار ولسوالی ولایت پکتیکا را لرزاند و صدها تن از هموطنان ما کشته و زخمی شدند و ده‌ها خانه ویران شدند». ما از همه آژانس‌های امدادی می‌خواهیم فورا تیم‌هایی را برای جلوگیری از وقوع فاجعه بیشتر به منطقه اعزام کنند.»

تحقیقات برای تعیین تلفات بیشتر

محمد نسیم حقانی، رئیس وزارت بلایای طبیعی اداره طالبان گفت که اکثریت تلفات مربوط به ولایت پکتیکا بوده که در آن ۱۰۰ نفر کشته و ۲۵۰ نفر زخمی شده اند. وی گفت که ۲۵ تن دیگر در خوست و پنج تن در ولایت ننگرهار کشته شده اند و افزود که تحقیقات برای تعیین تلفات بیشتر در حال انجام است.

این فاجعه در حالی رخ می دهد که افغانستان از زمان تسلط طالبان در ماه اوت با عقب نشینی نیروهای بین المللی به رهبری ایالات متحده پس از دو دهه جنگ، با یک بحران اقتصادی شدید متحمل شده است. در واکنش به تسلط طالبان، بسیاری از دولت‌ها تحریم‌هایی را علیه بخش بانکی افغانستان اعمال کرده و میلیاردها دلار کمک‌های انکشافی را کاهش داده‌اند.

افغانستان کوهستانی و منطقه بزرگ‌تر جنوب آسیا، جایی که صفحه تکتونیکی هند در شمال با صفحه اوراسیا برخورد می‌کند، مدت‌هاست در برابر زلزله‌های ویرانگر آسیب‌پذیر بوده است.

در سال ۲۰۱۵، زلزله بزرگی که شمال شرق کشور را لرزاند، بیش از ۲۰۰ نفر را در افغانستان و همسایه شمال پاکستان کشته داد. زلزله ۶٫۱ ریشتری مشابه در سال ۲۰۰۲ حدود ۱۰۰۰ نفر را در شمال افغانستان کشته است. و در سال ۱۹۹۸، یک زمین لرزه ۶٫۱ ریشتری و لرزش های بعدی در شمال شرق افغانستان دست کم ۴۵۰۰ کشته بر جای گذاشت.

معصومه لطفی ( پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42193

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.