• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
7

دادگاه عالی ایالات متحده به حق قانونی سقط جنین پایان داد /تجمع اعتراض آمیز به این حکم

  • کد خبر : 42240
  • 25 ژوئن 2022 - 14:37
دادگاه عالی ایالات متحده به حق قانونی سقط جنین پایان داد /تجمع اعتراض آمیز به این حکم

دادگاه عالی ایالات متحده روز جمعه حکم تاریخی (رو در مقابل وید) Roe v. Wade را که در سال ۱۹۷۳ حق قانونی زنان برای سقط جنین را به رسمیت می شناخت، لغو کرد، تصمیمی که توسط رئیس جمهور جو بایدن محکوم شد و زندگی میلیون ها زن در آمریکا را به طرز چشمگیری تغییر خواهد داد. این موضوع اعث تنش هایی شده است. جمعیت زیادی در خارج از ساختمان دادگاه تجمع کردند و اشک می ریختند و فریاد زدند.

دادگاه عالی ایالات متحده به حق قانونی سقط جنین پایان داد

دادگاه با رای ۶ به ۳ با اکثریت محافظه کار خود، قانون می سی سی پی مورد حمایت جمهوری خواهان را که سقط جنین پس از ۱۵ هفته بارداری را ممنوع می کند، تایید کرد.

این حکم توانایی ایالت ها را برای ممنوعیت سقط جنین احیا کرد. بیست و شش ایالت یا قطعی هستند یا احتمال ممنوعیت سقط جنین وجود دارد.

کلارنس توماس، قاضی محافظه‌کار، در یک نظر موافق که نگرانی‌هایی را در مورد لغو سایر حقوق مطرح می‌کرد، از دادگاه خواست تا در احکام گذشته در مورد حمایت از حق پیشگیری از بارداری، قانونی کردن ازدواج همجنس‌گرایان در سراسر کشور و بی‌اعتبار کردن قوانین ایالتی منع رابطه جنسی همجنس‌گرایان، تجدید نظر کند.

بریتانیا، فرانسه و برخی کشورهای دیگر این حکم را یک گام به عقب خواندند، اگرچه واتیکان آن را تحسین کرد و گفت که جهان را به چالش می کشد تا در مورد مسائل زندگی فکر کند.

زنان دارای حاملگی ناخواسته در مناطق وسیعی از آمریکا اکنون ممکن است با سفر به ایالتهای دیگری روبرو شوند که هنوز این حکم در ان ایالات اجرا نمی شود، ویا ممکن است به خرید قرص های سقط جنین آنلاین یا داشتن یک سقط جنین غیرقانونی خطرناک روی بیاورند.

مخالفان قانون ممنوعیت سقط جنین

جاسیندا آردرن، نخست وزیر نیوزیلند، گفت که این تصمیم “ضایعه ای برای زنان در همه جا” است. او در بیانیه‌ای گفت: «مشاهده حذف حق اساسی یک زن برای تصمیم‌گیری در مورد بدن خود، بسیار ناراحت‌کننده است.

شرکت‌های آمریکایی از جمله شرکت والت دیزنی (DIS.N)، AT&T و متا پلتفرم‌های مادر فیسبوک (META.O) اعلام کردند که اگر کارمندانشان مجبور به سفر برای خدمات سقط جنین شوند، هزینه‌های کارکنان را پوشش خواهند داد.

اعتراض و مخالفت زنان به این حکم

جمعیت زیادی در خارج از ساختمان دادگاه که توسط یک حصار بلند امنیتی احاطه شده بود، تجمع کردند. برخی از حامیان حقوق سقط جنین اشک می ریختند و فریاد زدند.

اما کریگ، ۳۶ ساله، از Pro Life سانفرانسیسکو، گفت: “من سرخورده هستم.” سقط جنین بزرگترین تراژدی نسل ماست و ۵۰ سال دیگر با شرم به ۵۰ سالی که تحت روئه علیه وید Roe v. Wade بوده‌ایم نگاه خواهیم کرد.

ساعاتی بعد، معترضان خشمگین از این تصمیم همچنان بیرون دادگاه تجمع کردند، و همچنین تجمع اعتراض آمیز در شهرهای دیگر از جمله نیویورک، آتلانتا، شیکاگو، دنور، لس آنجلس و سیاتل شکل گرفت.

نانسی پلوسی، رئیس دموکرات مجلس نمایندگان، این تصمیم را محکوم کرد و گفت که “دیوان عالی تحت کنترل جمهوری خواهان” به “هدف تاریک و افراطی آن حزب یعنی سلب حق زنان برای تصمیم گیری در مورد سلامت باروری خود دست یافته است.”

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42240

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.