• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

سفر ناگهانی یک مقام ایرانی برای مذاکره با آمریکا

  • کد خبر : 42278
  • 28 ژوئن 2022 - 15:50
سفر ناگهانی یک مقام ایرانی برای مذاکره با آمریکا

بر اساس تصمیم ایران و آمریکا مذاکرات برجامی با هدف رفع اختلافات میان این دو کشور در  روز های آتی از سر گرفته می شود و معاون سیاسی وزیر امور خارجه و رییس هیات مذاکره کننده ایران در راس یک هیات سه شنبه راهی دوحه می شوند.

مذاکرات وین بر سر احیای برجام آذرماه ۱۴۰۰ آغاز شده و تا کنون به طول انجامیده است. مذاکرات در اسفندماه ۱۴۰۰ به طور حضوری متوقف شد و رایزنی ها به طور ‌تلفنی و تبادل متون و یادداشت انجام گرفته است. در این مدت برای اینکه طناب  نازک بی اعتمادی میان ایران و آمریکا پاره نشود برخی کشورها از جمله قطر تلاش‌های چند جانبه‌ای انجام دادند.

سفر یک مقام ایرانی برای مذاکره با آمریکا

پس از سفر رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا به ایران و دیدار با مقامات کشورمان اعلام شد، بر اساس تصمیم ایران و آمریکا مذاکرات برجامی با هدف رفع اختلافات میان این دو کشور در  روز های آتی(سه شنبه و چهار شنبه) از سر گرفته می شود.

احتمال دارد مذاکرات ایران و آمریکا با میانجیگری نماینده اتحادیه اروپا در دوحه چند دور و طی چند هفته برگزار خواهد شد و پیش بینی می شود در صورت توافق نهایی، اعلام توافق توسط وزیران خارجه ایران و ۱+۵ در وین انجام شود،  اما تا دستیابی به توافق نهایی مذاکرات در دوحه برگزار می شود.

نمایندگان ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا مذاکره می کنند

طبق اعلام مقامات ایران و اتحادیه اروپا، در مذاکرات دوحه نمایندگان کشورهای روسیه، چین، انگلیس، فرانسه و آلمان حضور ندارند و صرفا نمایندگان ایران و آمریکا با تسهیل گری نماینده اتحادیه اروپا مذاکره می کنند.

و هیچ مذاکره مستقیمی قرار نیست میان مقامات ایران و آمریکا در دوحه انجام شود بلکه با تبادل متون و انتقال دیدگاه ها توسط انریکه مورا معاون رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مذاکره می شود، هر چند به نظر می آید قالب مذاکراتی در دوحه میان ایران و آمریکا تا حدی متفاوت از وین خواهد بود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42278

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.