• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

فواید بی نظیر دوش آب سرد برای سلامتی

  • کد خبر : 42623
  • 23 جولای 2022 - 10:10
فواید بی نظیر دوش آب سرد برای سلامتی

دوش آب سرد فواید بسیاری برای سلامتی دارد (که آب درمانی نیز نامیده می شود) دوش آب سرد برای قرن ها جهت استفاده برای سازگاری با شرایط سخت تر استفاده شده است.  دوش آب سرد منبع اصلی درمان بیماری نیست، اما به بهبود علائم و بهزیستی عمومی کمک کند.

فواید بی نظیر دوش آب سرد برای سلامتی

به گفته مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری، افسردگی را درمان می کنند. یکی از روش های درمان جامع که محبوبیت پیدا کرده است، آب درمانی است. در یک کارآزمایی بالینی نشان داده شد که گرفتن دوش آب سرد تا ۵ دقیقه، ۲ تا ۳ بار در هفته، به کاهش علائم افسردگی کمک می کند.

دوش آب سرد به کاهش علائم افسردگی کمک می کند

برای افراد مبتلا به افسردگی، دوش آب سرد می تواند به عنوان نوعی الکتروشوک درمانی ملایم عمل کند. آب سرد تکانه های الکتریکی زیادی به مغز شما می فرستد. سیستم شما را تکان می دهند تا سطح هوشیاری، وضوح و انرژی را افزایش دهند. اندورفین که گاهی اوقات هورمون شادی نامیده می شود نیز ترشح می شود. این تأثیر منجر به احساس راحتی و خوش بینی می شود.

به بهبود متابولیسم کمک می کند

چربی سفید چربی است که با چاقی و بیماری قلبی مرتبط است، اما همه ما با چربی قهوه ای متولد می شویم. محققان دریافته اند که چربی قهوه ای نقش مهمی در سلامت بزرگسالان ایفا می کند. سطوح سالم چربی قهوه ای نیز نشان می دهد که چربی سفید در سطح سالمی خواهد بود. و چربی قهوه ای با قرار گرفتن در معرض دمای سرد فعال می شود.

افراد چاق نمی توانند به سادگی دوش آب سرد را برای کاهش وزن بدون تغییر عادات سبک زندگی شروع کنند. اما دوش گرفتن آب سرد ۲ یا ۳ بار در هفته به افزایش متابولیسم کمک می کند. ممکن است و در طول زمان به مبارزه با چاقی کمک می کند. منبع معتبر تحقیق در مورد اینکه دوش آب سرد دقیقا چگونه به کاهش وزن افراد کمک می کند، مشخص نیست. با این حال، نشان می دهد که آب سرد می تواند سطوح خاصی از هورمون ها را یکنواخت کند و سیستم گوارشی را التیام بخشد. این اثرات به توانایی دوش آب سرد برای کاهش وزن اضافه می کند.

گردش خون را بهبود می بخشد

با آب سرد ممکن است احساس ناراحتی کنید، اما می تواند نشاط آور نیز باشد. به این دلیل که آب سردتر از دمای طبیعی بدن ما باعث می شود بدن کمی سخت تر کار کند تا دمای اصلی خود را حفظ کند. هنگامی که به طور منظم انجام شود می تواند سیستم گردش خون ما را کارآمدتر کند. برخی افراد همچنین گزارش داده اند که پوست آنها در نتیجه دوش آب سرد بهتر به نظر می رسد، که احتمالاً به دلیل گردش خون بهتر است.

ورزشکاران مزیت دوش آب سرد را می دانندرا می‌دانند، وقتی عضله کبود یا دردناک می شود، یخ باعث کاهش التهاب می شود. با پایین آوردن دمای یک ناحیه از بدن، انتقال خون گرمتر و اکسیژن رسانی به آن ناحیه را تسریع می کنیم. و این باعث تسریع زمان بهبودی می شود. برخی از افراد ممکن است از دوش آب سرد به عنوان راهی برای کمک به جریان خون سریعتر در بدنشان سود ببرند. این افراد شامل افرادی با گردش خون ضعیف، فشار خون بالا و دیابت هستند.

به مبارزه با بیماری های رایج کمک می کند

بدن ما طوری طراحی شده است که در برابر عناصری که در معرض آنها قرار داریم مقاوم شود. به عنوان مثال، لکوسیت ها به مبارزه با عفونت در بدن کمک می کنند. شوک آب سرد در جریان خون باعث تحریک لکوسیت ها می شود. این بدان معناست که گرفتن دوش آب سرد می تواند به مقاومت شما در برابر بیماری های رایج مانند سرماخوردگی و آنفولانزا کمک کند.

یک مطالعه منبع معتبر حتی نشان داد که  آب سرد می تواند بدن را در برابر انواع خاصی از سرطان مقاوم تر کند. و یک کارآزمایی بالینی منبع معتبر در هلند نشان داد افرادی که دوش آب سرد می گیرند کمتر بیمار می شوند .

نحوه شروع دوش آب سرد

با کاهش آهسته دما در پایان یک دوش معمولی شروع کنید. آب را آنقدر سرد کنید که احساس ناراحتی کنید. سپس به مدت ۲ یا ۳ دقیقه زیر آب بمانید. تنفس عمیق به کاهش ناراحتی در ذهن شما کمک می کند. دفعه بعد که این تمرین را امتحان کردید، آب را کمی سردتر کنید. سعی کنید یک یا دو دقیقه دیگر در آب سردتر بمانید. پس از انجام این فعالیت ۷ تا ۱۰ بار، متوجه خواهید شد که حتی ممکن است مشتاق باشید که آب گرم را کم کنید.

محدودیت ها و خطرات

این روش یک درمان جادویی برای هر بیماری نیست. آنها باید به عنوان مکمل درمان های سنتی استفاده شوند، اما نه به عنوان جایگزین.

افراد مبتلا به افسردگی بالینی طولانی مدت یا تشخیص شرایط شخصیتی دوقطبی  نباید تحت هیچ شرایطی از از این روش به عنوان جایگزینی برای آنچه که پزشک آنها تجویز کرده است استفاده کنند.

اگر احساس بیماری می‌کنید،یا اخیراً از بیمارستان مرخص شده‌اید، یا سیستم ایمنی بدن شما به خطر افتاده است، این راه را تا بهبود کامل امتحان نکنند.

 

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت )

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42623

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.