• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
10

وحشت واشنگتن از قصد چین در نابود کردن اسرائیل / نقش ایران در خاورمیانه وارد برهه‌ای حیاتی شده است

  • کد خبر : 42832
  • 06 آگوست 2022 - 11:57
وحشت واشنگتن از قصد چین در نابود کردن اسرائیل / نقش ایران در خاورمیانه وارد برهه‌ای حیاتی شده است

تد یانگ، سناتور آمریکای گفت: از زمانی که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به اتمام رسیده است، چین به شریکی جدید و مشتاق برای سرازیر کردن تسلیحات خود به منطقه و از جمله گروه‌هایی نیابتی تبدیل شده است که قصد نابود کردن اسرائیل را دارند.

وحشت واشنگتن از قصد چین در نابود کردن اسرائیل

به گزارش پایگاه خبری دخالت به نقل از فارس، جلسه روز پنجشنبه کمیته فرعی سنای آمریکا به نگرانی‌های این کشور از حضور فزاینده چین در غرب آسیا و شکست واشنگتن از پکن در این رقابت اختصاص یافت.

در این جلسه «باربارا لیف» دستیار وزیر امور خارجه آمریکا به نمایندگی از دولت، به سوالات سناتورهای آمریکایی درباره قدرت چین در غرب آسیا پاسخ داد.

چین در خاورمیانه چالشی برای ایالات متحده محسوب می‌شود

«کریس مورفی» سناتور آمریکایی بیان کرد: «این جلسه کمیته فرعی به ما اجازه می‌دهد سیاستی برای مقابله با نفوذ چین در این منطقه تنظیم کنیم که تهدیدی برای منافع آمریکا محسوب می‌شوند. شکی نیست که نقش فزاینده چین در خاورمیانه چالشی برای ایالات متحده محسوب می‌شود و باید با آن مقابله کنیم».

نباید این ذهنیت در میان کشورهای غرب آسیا ایجاد شود که چین می‌تواند جایگزین آمریکا در تأمین امنیت منطقه شود زیرا برای مثال اگر جنگی میان کشورهای حاشیه خلیج فارس و ایران در بگیرد، نیروی دریایی چین از هیچ یک از آن‌ها در برابر ایراندفاع نخواهد کرد. با توجه به این محدودیت‌های چین در خاورمیانه، می‌توانیم اهرم فشاری داشته باشیم و بتوانیم روابط خود را بازآرایی کنیم».

نقش ایران در خاورمیانه وارد برهه‌ای حیاتی شده است

تد یانگ سناتور آمریکایی در این جلسه ابراز کرد: «نباید فقط درباره نقش چین در خاورمیانه نگران بود زیرا پکن تهدیدی برای منافع ما در تمام خاورمیانه، آفریقا و فراتر از آن محسوب می‌شود. نقش ایران در خاورمیانه وارد برهه‌ای حیاتی شده است تمایل دوجانبه‌ای میان کشورهای منطقه و چین در حوزه همکاری‌های اقتصادی وجود دارد و کشورهای خاورمیانه به دنبال تنوع بخشیدن به اقتصاد خود هستند و تلاش وانگ یی وزیر امور خارجه چین برای تداوم گفت‌وگو درباره توافقات در زمینه تجارت آزاد با این کشورها، فرصتی‌ را فراهم کرده که رد کردن آن‌ها برای شرکای منطقه‌ای ما دشوار است».

از زمانی که تحریم تسلیحاتی سازمان ملل علیه ایران به اتمام رسیده است، چین به شریکی جدید و مشتاق برای سرازیر کردن تسلیحات خود به منطقه و از جمله گروه‌هایی نیابتی تبدیل شده است که قصد نابود کردن اسرائیل را دارند. این مسئله نشان می‌دهد که چینی‌ها تا چه اندازه نقاط ضعف ما را مطالعه کرده‌اند».

چین می‌تواند در مورد ایران نقش سازنده ایفا کند

باربارا لیف هم در پاسخ به سوال مورفی درباره نقش احتمالی چین در تأمین امنیت منطقه گفت: «کاملاً صادقانه بگویم، نمی‌خواهیم نقش هشتاد ساله ما در این زمینه را از آنِ خود کند و امنیت خطوط کشتی‌رانی و جریان تجارت و تأمین انرژی را عهده‌دار شود. چین می‌تواند در مورد ایران نقش سازنده ایفا کند».

آیا گرایش کشورهای غرب آسیا به فناوری چین ادامه خواهد داشت؟

کریس مورفی در ادامه جلسه یادآور شد که آمریکا به‌خاطر دریافت اینترنت نسل پنجم چین توسط اماراتی‌ها، فروش جنگنده و پهپاد به این کشور را لغو کرد اما این اقدام تأثیری در تصمیم امارات نداشت. او از لیف پرسید آیا گرایش کشورهای غرب آسیا به فناوری چین ادامه خواهد داشت؟

معاون وزیر امور خارجه آمریکا در پاسخ گفت: «مسائل متعدد و پیچیده‌ای در مورد فروش این جنگنده‌ها به اماراتی‌ها وجود داشت و این قرارداد زمانی که دولت بایدن روی کار آمد درست روی میز بود. مشکل اینترنت ۵G چین یکی از مشکلات بود».

چین نقشه‌ای برای ایجاد تأسیسات نظامی در نقاط مختلف جهان دارد که جیبوتی اولین مورد آن بود. مدام به متحدان خود می‌گوییم روابط اقتصادی یک چیز است و خریدن تسلیحات دفاعی یک چیز دیگر. در حال پیشرفت در زمینه بحث با امارات برای توقف این ساخت‌وسازها هستیم».

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42832

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.