• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

اعلام شرط نهایی ایران برای توافق هسته‌ای / تحولات دور تازه گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین

  • کد خبر : 42858
  • 09 آگوست 2022 - 10:54
اعلام شرط نهایی ایران برای توافق هسته‌ای / تحولات دور تازه گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین

دور جدید مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین از روز پنجشنبه ۱۳ مرداد ماه در پایتخت اتریش آغاز شد و امروز به پایان می رسد و هیأت مذاکره کننده ایران امشب به تهران بازمی‌گردد. امیرعبداللهیان درباره این دور مذاکرات اعلام کرد :توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

علی باقری صبح پنجشنبه در رأس هیأتی برای شرکت در دور جدید مذاکرات رفع‌ تحریم‌ها وارد شهر وین شد و از آن زمان رایزنی‌هایی را با هیأت‌های روسیه، چین و اتحادیه اروپا در وین انجام داد. گفتنی است، مذاکره‌کنندگان ارشد سه کشور اروپایی در وین حضور ندارند و کارشناسان آن‌ها گفت‌وگوها را دنبال کردند.

اعلام شرط نهایی ایران برای توافق هسته‌ای

حسین امیرعبداللهیان وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران عصر امروز (دوشنبه) در تماس تلفنی با «جوزپ بورل» مسؤول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، با وی در مورد تحولات دور جدید گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین به بحث و تبادل نظر پرداخت.

امیرعبداللهیان در این تماس با تأکید بر اینکه هیأت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داد، بیان کرد: دیدگاه‌ها و ملاحظات جمهوری اسلامی ایران درباره ایده‌های ارائه‌ شده از سوی انریکه مورا به وی‌ منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

وی همچنین ضمن تمجید از تلاش‌های هماهنگ‌کننده جهت تسهیل دستیابی به توافق، تصریح کرد که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند.

در دور اخیر گفتگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده است

جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم در این گفتگوی تلفنی گفت: معتقدم در دور اخیر گفتگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده است. ارزیابی من از این مرحله مذاکرات مثبت است. ما بعنوان هماهنگ کننده به تلاش های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرف‌ها ادامه خواهیم داد.

امیرعبداللهیان در پایان ابراز امیدواری کرد که با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به خصوص از سوی آمریکا، مسیر دستیابی به توافق هموار شود.

تحولات دور تازه گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین

 امیرعبداللهیان در پست اینستاگرام در مورد گفتگوی تلفنی با جوزپ بورل نوشت: امروز در تماس تلفنی با جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا، در مورد تحولات دور تازه گفت‌وگوهای رفع تحریم در وین گفتگو کردم. به آقای بورل تاکید کردم هیأت مذاکره‌کننده ایرانی با اراده و جدیت برای دستیابی به توافق در وین حضور داشته و ایده‌های سازنده‌ای را برای حل و فصل موضوعات باقی‌مانده ارائه داده است. دیدگاه‌ها و ملاحظات ایران درباره ایده‌های ارائه ‌شده از سوی انریکه مورا، به وی‌ منتقل شده است و انتظار می‌رود همه طرف‌ها برای دستیابی به متن نهایی توافق از خود اراده و جدیت نشان دهند.

اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، از سوی آمریکا

امیرعبداللهیان در ادامه نوشت : هچنین ضمن تمجید از تلاش‌های هماهنگ‌کننده جهت تسهیل دستیابی به توافق، به ایشان یادآوری کردم که توافق نهایی باید تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران بوده و رفع پایدار موثر تحریم‌ها را تضمین کند. آقای بورل معتقد بود در دور اخیر گفتگوهای وین، پیشرفت نسبی حاصل شده‌ است و ارزیابی اش از این مرحله مذاکرات مثبت بود. آقای بورل گفت بعنوان هماهنگ کننده به تلاش های خود برای نزدیک تر کردن دیدگاه‌ها تا رسیدن به نتیجه خوب برای همه طرفها ادامه خواهد داد. در پایان به ایشان گفتم امیدوارم که با واقع‌بینی و اجتناب از اتخاذ مواضع غیرسازنده، به خصوص از سوی آمریکا، مسیر دستیابی به توافق هموار شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42858

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.