• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
15

عدم پاسخ متا به نامه ایران مقدمه‌ای برای فیلتر قانونی اینستاگرام است

  • کد خبر : 44783
  • 21 دسامبر 2022 - 12:21
عدم پاسخ متا به نامه ایران مقدمه‌ای برای فیلتر قانونی اینستاگرام است

اولتیماتوم ۱۰ روزه مرکز ملی فضای مجازی به متا برای معرفی نماینده در ایران گذشته است،حالا ابوالحسن فیروزآبادی رئیس مرکز ملی فضای مجازی اعلام کرد عدم پاسخ متا به نامه ایران، مقدمه‌ای برای فیلتر قانونی اینستاگرام است. او ۱۰ روز دیگر به این شرکت فرصت داد تا به خواست ایران جواب مثبت دهد.

چیزی که منجر به محدودسازی پیام‌رسان‌های متا شده، درخواست شورای امنیت کشور است

فیروزآبادی در گفت‌وگو با هفت صبح درباره فیلتر اینستاگرام و واتس‌اپ بیان کرد: «تا الان مجوزی برای بستن اینستاگرام در هیچ جا به تصویب نرسیده است. آن چیزی که منجر به محدودسازی دسترسی به پیام‌رسان‌های متا شده، درخواست شورای امنیت کشور بوده و به شرایط خاص امنیتی کشور برمی‌گردد.»

معرفی نماینده متا در ایران

وی به نامه‌نگاری صورت گرفته با زاکربرگ، مدیرعامل متا اشاره کرد و گفت: «محتوای نامه‌ای که ارسال شده، دعوت متا به معرفی نماینده خود در ایران بوده است. در این نامه به موارد قابل‌بحثی که بین ما و متا وجود دارد، اشاره شده است. به آن‌ها اعلام کرده‌ایم که ما حتی بر‌اساس اصولی که خود متا دارد، شاهد تخطی‌های اینستاگرام هستیم. در هفته اول بعد از حادثه مهسا امینی، هزاران عکس خشونت‌آمیز در اینستاگرام منتشر شد. در همین اینستاگرام تعداد خیلی بالایی از صفحات با محتوای ساخت مواد انفجاری وجود دارد. طبق آنچه شمارش شده است و در نامه هم به آن اشاره شده، بیش از سه میلیون و ۵۰۰ هزار پست با محتواهایی در حوزه‌های خرید، فروش و آموزش استفاده از سلاح و مواد مخدر وجود دارد. همچنین تعداد صفحه‌های غیراخلاقی اینستاگرام فارسی به حدود ۱۱ میلیون می‌رسد.»

عدم پاسخ متا به نامه ایران مقدمه‌ای برای فیلتر قانونی اینستاگرام است

او در ادامه تأکید کرد: آن‌ها به‌دنبال راهی هستند که منجر به ادامه فعالیت پایدار پلتفرم‌های خارجی از جمله اینستاگرام شود. او در پاسخ به این سؤال که اگر متا به درخواست ایران جواب ندهد، چه سرنوشتی در انتظارش هست، اظهار داشت: «فعلاً تصمیمی درباره آن نگرفته‌ایم. این نامه را بر‌اساس مصوبه سال ۱۳۹۶ شورای عالی فضای مجازی فرستادیم که پیام‌رسان‌های خارجی را ملزم به داشتن نماینده در کشور می‌کند؛ اگر جواب ندهند در‌حقیقت مقدمه‌ای برای مجوز قانونی انسداد اینستاگرام است.»

اولتیماتوم مرکز ملی فضای مجازی تمدید شد

رئیس مرکز ملی فضای مجازی در پاسخ به اینکه چرا ارائه مهلت ۱۰ روزه به این شرکت داده شد گفت: «ما موضوعمان کمک به مردم است. می‌خواهیم کسی که فعالیت خبری، اقتصادی یا فعالیت‌های دیگر دارد، مطمئن باشد که می‌توان از جرم در این فضا جلوگیری کرد.»

نامه‌نگاری با متا در دو مرحله صورت گرفته است. نسخه الکترونیکی آن هجدهم اکتبر (۲۶ مهر) ارسال شده و نامه فیزیکی نیز ۲۳ نوامبر (۲ آذر) به دستشان رسیده است. این در حالی است که مرکز ملی فضای مجازی چهارشنبه ۱۶ آذر‌ماه این نامه‌نگاری را رسانه‌ای کرده است.

او با تأکید بر اینکه ده روز فرصت داده شده به اتمام رسیده است، بار دیگر ۱۰ روز به متا فرصت داد تا نماینده معرفی کنند.

انسداد فعلی اینستاگرام تاریخ انقضایی ندارد و به شرایط خیابان بستگی دارد

فیروزآبادی در پاسخ به این سؤال که خسارت فیلترینگ به کسب‌وکارها بر هیچ‌کس پوشیده نیست، آیا این موضوع در تصمیم مرکز برای فیلتر دائمی اینستاگرام تأثیرگذار است؟ گفت:«قطعاً این ضرر و زیان در تصمیم گیری‌ها مؤثر است. این پیام‌رسان برخلاف قوانین کشور ما فعالیت می‌کند و اگر خسارتی در میان نبود که ما مقابلش احتیاط نمی‌کردیم. احتیاطات ما به این دلیل است که می‌خواهیم همه تبعات قضیه را در نظر بگیریم و کمترین خسارت مادی و معنوی برای مردم داشته باشد. مسئولان باید درباره فیلتر دائمی تصمیم بگیرند. الان از لحاظ امنیتی به این نتیجه رسیده‌اند که به‌دلیل زیان‌های امنیتی، همان بهتر که فعلاً بسته باشد؛ چرا که چیزی که در واتساپ و اینستاگرام اتفاق می‌افتد، ارتباط مستقیمی با خشونت دارد.» انسداد فعلی اینستاگرام تاریخ انقضایی ندارد و به شرایط خیابان بستگی دارد.

اولویت‌های درخواست از متا

فیروزآبادی مهم‌ترین موضوع در مذاکره با متا را سیاست‌های متعارض با جمهوری اسلامی و جهت‌گیری‌ها دانست و گفت: «ما مشکلی با پیام‌رسانی که فقط می‌خواهد به کارش برسد، نداریم. حتی استقبال می‌کنیم که پلتفرم‌های خارجی در کنار ایرانی‌ها فعالیت کنند، ولی اینستاگرام که پست‌های تشییع جنازه را حذف می‌کرد، الان تصاویر خشونت‌های خیابانی را منتشر می‌کند. فقط در دو هفته اول پنج هزار و ۶۰۰ فیلم خشونت‌آمیز که در آن خون، آتش و سلاح وجود دارد، منتشر شد. این تصاویر نه‌تنها برداشته نمی‌شوند، بلکه به کاربران پیشنهاد داده می‌شوند.»

در فاز اول مذاکره اول می‌خواهیم که آن‌ها (شرکت متا) استاندارد دوگانه نداشته باشند و دوم اینکه الگوریتم‌هایشان را علیه جمهوری اسلامی دستکاری نکنند.

بخش اعظمی از هشتگ‌های توییتر کار ربات‌هاست: «مؤسسات بخش خصوصی که کار داده‌کاوی را انجام می‌دهند، اطلاع داده‌اند که ۸۳ درصد از هشتگ‌ها در توییتر مربوط به کسانی است که در ماه بیش از دو هزار توییت دارند و این رفتاری است که ربات‌ها انجام می‌دهند.»

موضع مرکز ملی فضای مجازی درباره حق ناشناس ماندن در پیام رسانه‌ای بومی چیست؟

وی درباره موضع مرکز ملی فضای مجازی درباره حق ناشناس ماندن در پیام رسانه‌ای بومی گفت : «گاهی این حق ناشناس ماندن برای جامعه است و گاهی برای حکومت. اولی را می‌شود به رسمیت شناخت، اما ناشناس ماندن برای حکومت معنی ندارد؛ یعنی برای حکومت فرد باید مشخص باشد. پلتفرم‌های خارجی در همه کشورها این سرویس را به دولت‌ها می‌دهند، اما از همکاری با ایران خودداری می‌کنند. همین اینستاگرام با ترکیه و هند همکاری کامل دارد. واتس‌اپ امکانی را در اختیار هند قرار داده است که خود دولت می‌تواند مطلبی را در کانال و گروه پاک کند.»

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=44783

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.