• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
13

۱۰ترفند برای نگهداری و مراقبت از موتور خودرو

  • کد خبر : 44799
  • 24 دسامبر 2022 - 2:02

موتور مانند قلب یک ماشین است. برای اینکه ماشین شما خوب حرکت کند باید نرم کار کند. با ما همراه باشید تا ۱۰ ترفند برای نگهداری و مراقبت از موتور خودرو را برایتان توضیح دهیم که به موتور شما کمک می کند تا همیشه خوب کار کند.

۱۰ ترفند برای نگهداری و مراقبت از موتور خودرو

این توصیه ها موتور شما را سالم نگه می دارد و در هزینه‌های تعمیرات/تعویض/نگهداری شما صرفه‌جویی زیادی کند. موتور گران ترین و پیچیده ترین قسمت ماشین شما است. و نیاز به مراقبت دارد و باعث می شود هنگامی که از ماشین استفاده می کنید مشکلی نداشته باشید و زمانی که قصد فروش خودروی خود را دارید، با مشکلی روبرو نخواهید بود وبا قیمت مناسب به فروش خواهید رساند.

روغن موتور را در فواصل معین تعویض کنید

این کمترین کاری است که می توانید انجام دهید. روغن موتور تمام قطعات متحرک را به خوبی روغن کاری می کند تا ساییدگی و پارگی حداقل باشد. همچنین، تمام گرد و غبار، خاک و رسوبات را به دام می اندازد و آنها را از مکان هایی که نباید باشند دور نگه می دارد. سطح روغن را هر ماه چک کنید و در صورت پایین بودن سطح آن را شارژ کنید. درجه روغن و فواصل تعویض منوط به توصیه های سازنده است. فیلتر روغن به همان اندازه مهم است که تمام زباله های روغن را فیلتر می کند و تنظیم مجدد را به موتور متوقف می کند. این کار باعث می شود که موتور شما نرم و خنک کار کند.

سیستم خنک کننده را بررسی کنید

انرژی زیادی در طی احتراق به صورت گرما از دست می رود. فلزات و آلیاژهایی که موتور ماشین شما از آنها ساخته شده است، دوست خوبی با گرما نیستند. همیشه از وجود مایع خنک کننده کافی در مخزن اطمینان حاصل کنید زیرا برای دفع گرما بسیار مهم است. نسبت ۱:۱ خنک کننده و آب مقطر ایده آل است. همچنین، خوب است که در یک روز آفتابی گرم به دماسنج موتور نگاه کنید و در صورت نزدیک شدن به گرمای بیش از حد ماشین خود را خاموش کنید.

بگذار موتور ماشین نفس بکشد

موتور ماشین شما به اندازه شما به اکسیژن نیاز دارد. جریان هوا محدود می‌تواند باعث نسوختن کامل سوخت و در نتیجه افزایش انتشار گازهای گلخانه‌ای و کاهش مسافت پیموده شود. فیلتر هوا را بررسی کنید و هر زمان که احساس کردید کثیفی و زباله زیادی به آن چسبیده است، آن را تمیز/تعویض کنید. موتور شما باید به درستی نفس بکشد تا به خوبی کار کند و به کار خود ادامه دهد.

به دنبال نشتی باشید

هنگامی که از جاده خارج می شوید، بایستید و به محل پارک برای یافتن مایعات روی زمین نگاه کنید. در صورت نشتی بنزین، باید به نزدیکترین مکانیک مراجعه کرده و آن را بررسی کنید. همچنین می‌توانید زیر کاپوت را چک کنید تا چیزی نشت یا بوی آن را ببینید. روغن موتور و ضد یخ مایعاتی هستند که هنگام بررسی نشتی باید به آنها توجه کنید.

به موقع بنزین بزنید

بنزین حاوی رسوباتی است که در ته مخزن شما می نشیند. سال‌ها کارکردن و قطعاً لایه‌ای از آشغال وجود خواهد داشت که نباید به موتور برسد. کار کردن با سوخت کم این زباله ها را به داخل پمپ بنزین می کشد که می تواند باعث سایش زیاد شود. باک خود را به موقع پر کنید و در هزینه تعمیر/تعویض فیلتر بنزین و پمپ صرفه جویی کنید.

تسمه ها را چک کنید

تسمه های لاستیکی پیوندهای ضروری برای حفظ همه چیز در هنگام کارکرد موتور هستند. اگر صدای جیغی از زیر کاپوت شنیدید، زمان تعویض آنها فرا رسیده است. شما باید تسمه ها را از نظر وجود ترک و علائم ساییدگی بررسی کنید، حتی اگر برای مدت طولانی دوام داشته باشند. اما اگر در حین کار کردن موتور بشکنند، ممکن است باعث آسیب جدی به اجزای موتور، «اجزای گران قیمت موتور» شود!

چراغ چک موتور را نادیده نگیرید

این چراغ فریاد ظریف ماشین شما برای کمک است. هرگز این موضوع را نادیده نگیرید و بلافاصله ماشین را توسط مکانیک محلی خود بررسی کنید. اینچراغ  اساساً یک خود تشخیصی است که برای محافظت از موتور شما روشن می شود. لزوماً هر بار جدی نیست، اما هرگز نمی‌دانید مگر اینکه آن را بررسی کنید.

فیلتر بنزین خود را تعویض کنید

فیلتر بنزین شبیه فیلتر روغن است اما زباله های سوخت را فیلتر می کند و ورود به محفظه احتراق را ممنوع می کند. فیلتر جدید به معنای جریان آزاد سوخت تمیز به پمپ بنزین و موتور است. این تضمین می‌کند که در داخل موتور تجمع کمتری وجود داشته باشد.

شمع ها و سیم ها را تعویض کنید

شمع به عنوان یک آتش زا عمل می کند. مخلوط هوا و سوخت را در سیلندرها مشتعل می کند و به دلیل طول عمر طولانی آن به تعمیر و نگهداری کمی نیاز دارد. تعمیر و نگهداری منظم باعث می شود که موتور جرقه خود را حفظ کند. گاهی اوقات حتی نیازی به تعویض ندارند. برخی از تمیز کردن می تواند کمک بزرگی باشد زیرا دوده زیادی در اطراف الکترود به مرور زمان جمع می شود.

موتور شما دوست ندارد دور خود را متوقف کند

موتورها طوری طراحی شده اند که با سرعت ثابت کار کنند. این زمانی است که آنها بهترین عملکرد را دارند. تغییرات بیش از حد در دور موتورها باعث از بین رفتن آن می شود و این امر ضرر می کند. رانندگی در شهر، جایی که شما دائماً حرکت می کنید و توقف می کنید، واقعاً برای موتور سخت است. سعی کنید دور خود را زیاد نکنید. درعوض، مطمئن باشید که پای خود را نگه دارید و زمانی که می دانید باید دوباره توقف کنید، بیش از حد شتاب نگیرید. سعی کنید تا حد امکان به بزرگراه بچسبید. این کار به شما مسافت پیموده‌شده بهتری می‌دهد (اکنون می‌دانید که چرا رانندگی در بزرگراه باعث مصرف سوخت کمتری می‌شود) و موتور را برای مدت طولانی‌تری کار می‌کند.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=44799

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.