• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
24

بیوگرافی فریدون فرخزاد و همسرانش/ ترور و نبش قبر

  • کد خبر : 44852
  • 21 سپتامبر 2023 - 12:05
بیوگرافی فریدون فرخزاد و همسرانش/ ترور و نبش قبر

فریدون فرخزاد در ۱۵ مهر ۱۳۱۵ در تهران، به دنیا آمد.در خیابان امیریه، چهار راه گمرک تهران بزرگ شد.

 او فارغ التحصیل دکترای حقوق سیاسی از دانشگاه مونیخ آلمان می باشد، در کنار شاعری، برنامه ساز رادیو تلویزیون، خواننده، مجری، آهنگساز و بازیگر بود.

پدرش سرهنگ محمد فرخزاد اهل تفرش و مادرش توران وزیری تبار اهل کاشان بود، او سه خواهر بنام فروغ، پوران و گلوریا و سه برادر بنام مهرداد، مسعود و مهران داشت.

شروع شعر

او شعر گفتن را از نوجوانی آغاز کرد و در زمان دانشجویی در آلمان شعرهایش در روزنامه زوددویچه و کاوه منتشر شد، اولین کتاب شعر خود را با نام فصل دیگر در در سال ۱۳۴۲ منتشر کرد.پنج ماه بعد از انتشار اولین کتابش جایزه ادبی شعر برلین را برنده و سپس عضو آکادمی جوانان مونیخ شد، او در سال ۱۳۴۴ بعنوان برنامه ساز وارد رادیو تلویزیون مونیخ شد و چندین برنامه درباره موسیقی خاورمیانه و ایران ساخت.

ازدواج اول فریدون فرخزاد

فریدون در سال ۱۳۴۲ در شهر آکسفورد انگلستان با آنیا بوچکووسکی که زن آلمانی علاقمند به تئاتر و ادبیات بود ازدواج کرد، فرزند اول آنها اوفلیا چند روز بعد از اینکه متولد شد درگذشت.فرزند دوم آنها رستم نام دارد که در حال حاضر به علت عقب افتادگی ذهنی در آسایشگاهی در آلمان نگهداری می شود، زندگی این زوج بعد از بازگشت به ایران به جدایی ختم شد.

ازدواج دوم

او دومین بار بعد از بازگشت به ایران با ترانه سندوزی اهل مشهد ازدواج کرد که این رابطه نیز در نهایت به علت مشغولیت کاری فرخزاد به جدایی ختم شد. و همسرش برای ادامه تحصیل و زندگی به انگلستان رفت.

بازگشت به ایران

او بعد از سالها زندگی در آلمان به ایران  بازگشت و در سال ۱۳۵۶ برنامه شوی میخک نقره ای را برای تلویزیون ملی ساخت و با این برنامه به شهرت رسید. لقب برترین شومن و مجری مشهور قبل از انقلاب به او تعلق گرفت.

شروع بازیگری

 فرخزاد اولین بار در سال ۱۳۵۰ در فیلم دلهای بی آرام در کنار ایرج قادری و شهلا ریاحی بازی کرد؛ آخرین بازی او در فیلم اتریشی I Love Vienna در سال ۱۳۶۹ بود.

برنامه‌های تلویزیونی و رادیویی فریدون فرخزاد

  • برنامهٔ رادیویی سلام همسایه‌ها
  • برنامهٔ تلویزیونی میخک نقره‌ای
  • برنامهٔ تلویزیونی خیابان‌های آلپ
  • برنامهٔ تلویزیونی دو ساعت
  • برنامه تلویزیونی میخک نقره‌ای شکسته

بعد از انقلاب

 بعد از انقلاب ۵۷ به دادگاه احضار و مدت کوتاهی به زندان رفت.او سپس بعد از آزادی به لس آنجلس مهاجرت کرد و در آنجا “کتاب در نهایت جمله آغاز است عشق” را منتشر کرد، سپس به هامبورگ و در نهایت ساکن شهر بن آلمان شد و به فعالیت های سیاسی پرداخت.

او بعد از انقلاب کنسرت های متعددی در شهرهای جهان برگزار کرد و ۴ سال برنامه رادیویی سلام همسایه به زبان فارسی را ساخت چندین کتاب نوشت و در یک فیلم نیز بازی کرد.

ترور فریدون فرخزاد

 فریدون فرخزاد در ۱۶ مرداد ۱۳۷۱ در محل زندگی اش در شهر بن آلمان بر اثر ضربات چاقو به قتل رسید، قاتل یا قاتلان شکمش را دریدند و زبان و گوش و دماغش را بریده بودند.

محل دفن

 فرخ زاد با چندین ماه اجاره عقب افتاده خانه، بدهی ۷۰۰ مارک به بانک و خاکسپاری غریبانه جسد سلاخی شده در گوری رایگان در شهر بن آلمان در انزوای بی رحمانه به خاک سپرده شد.

نبش قبر برای تغییر محل دفن

۱۵ سال بعد از فوت فرخزاد شهرداری قصد تخریب آرامگاه فرخزاد و شمار دیگری از قبرهای نزدیک وی برای تغییر کاربری محل کرد اما با فشار دوستاران و خانواده فرخزاد ، نبش قبر شد و به محل تازه و دائمی انتقال پیدا کرد

برگرفته از فتوکده

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=44852

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.