• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
8

سه دلیل که ثابت می کندکمک کلئوپاترا به علم و پزشکی کمک کرده است

  • کد خبر : 44916
  • 03 ژانویه 2023 - 0:07
سه دلیل که ثابت می کندکمک کلئوپاترا به علم و پزشکی کمک کرده است

باور کنید یا نه!، کلئوپاترا برخی از اکتشافات علمی قابل توجهی انجام داد داده است! و دلایلی وجود دارد که ثابت می کند کلئوپاترا به علم و پزشکی کمک کرده است .کلئوپاترا همچنان مورد علاقه حماسه هالیوود و لباس های هالووین است. یکی از مشهورترین فیلم‌هایی که زندگی فرعون مصر را بررسی کرد، فیلم کلئوپاترا محصول ۱۹۶۳ با بازی الیزابت تیلور بود.

سه دلیل که ثابت می کندکمک کلئوپاترا به علم و پزشکی کمک کرده است

تصاویر کلئوپاترا بر زیبایی فوق العاده و شیوه های بسیار فریبنده او تأکید می کند. ما می توانیم این را به رومیان نسبت دهیم که او را به عنوان یک وسوسه گر خطرناک معرفی کردند. این واقعیت که او با دو تن از تأثیرگذارترین رهبران آنها، ژولیوس سزار و مارک آنتونی ارتباط برقرار کرد، به شهرت او کمکی نکرد.

اما ملکه بیشتر از چیزی که به چشم می آمد وجود داشت. در اینجا سه ​​دلیل وجود دارد که چرا محققان اکنون او را به عنوان یک دانشمند و نه یک اغواگر می بینند.

دیدگاهی جدید در مورد کلئوپاترا

قبل از پرداختن به چگونگی کمک کلئوپاترا به علم و پزشکی، ضروری است که بدانیم چرا تصورات مدرن از او در سال‌های اخیر تغییر کرده است. برای قرن‌ها، هر آنچه در مورد ملکه می‌دانستیم از روایت‌های رومی سرچشمه می‌گرفت و رومی‌ها کسانی نبودند که از تبلیغات دوری کنند، به خصوص در زمان جنگ.

هنگامی که او از کنیز ژولیوس سزار و مادر وارث او به دشمن دولت روم تبدیل شد، درک عمومی کلئوپاترا نیز تغییر کرد. روایات رومی بر فسق و هرزگی ادعایی او تأکید می کرد.

این گزارش ها در لکه دار کردن میراث او بسیار موفق بودند. اما در متون عربی قرون وسطی تصویر متفاوتی از ملکه نشان داده می شود. آنها کلئوپاترا را فیلسوف، شیمیدان و ریاضیدان توصیف می کنند. نویسندگان عرب به جای تمرکز بر توانایی او در جذب مردان، دستاوردهای او را فهرست کردند.

کلئوپاترا به عنوان یک دانشمند

چه کسی در مورد کلئوپاترا نوشته است؟ همه از یاقوت تا البکری و ابن العبری و مقریزی و ابن دوماق. بر اساس کتاب مصرشناسی اوکاشا الدالی: هزاره گمشده، مصر باستان در نوشته های قرون وسطی، این محققان مغز ملکه را ستودند و نه ظاهر زیبای او را ملکه علاوه بر آزمایشات علمی و مشاهدات، پروژه‌های ساختمانی چشمگیری را رهبری می‌کرد که شاید فانوس اسکندریه از جمله آنها بود.

ال دالی گنجینه ای از اسناد ناشناخته عربی را کشف و ترجمه کرد. بر اساس این تحقیق، او استدلال می کند که برخی از دانشمندان عرب به نوشته های دست اول کلئوپاترا دسترسی داشته اند. متأسفانه، این اسناد در آتش سوزی کتابخانه اسکندریه از بین رفت.

یکی از اولین نوشته ها درباره کلئوپاترا از مسعودی در حدود سال ۹۵۶ پس از میلاد است. مسعودی درباره ملکه اسطوره ای می نویسد: «او حکیم بود، فیلسوفی که درجات علما را ارتقا داد و از همراهی آنها لذت برد. او همچنین کتابهایی در زمینه طب، طلسمات و لوازم آرایشی و بهداشتی نوشت، علاوه بر کتابهای بسیار دیگری که به او منسوب است و برای کسانی که طبابت می کنند، شناخته شده است.

کمک کلئوپاترا به علم

اما کلئوپاترا دقیقاً چگونه بر علم و پزشکی تأثیر گذاشت؟ محققانی مانند ال دالی به سه زمینه اصلی اشاره می کنند: ۱) سم شناسی، ۲) شیمی، و ۳) پزشکی. تنها نکته ای که در مورد همه اینها وجود دارد این است که نام “کلئوپاترا” به طور گسترده در خانواده سلطنتی مصر استفاده می شد. بنابراین، برخی از این ذکرها ممکن است به زنان مختلف در یک سلسله اشاره داشته باشد. اما با فرض اینکه کلئوپاتراهای ذکر شده همگی به کلئوپاترا هفتم برمی‌گردند.

سم شناسی

کلئوپاترا بازی با سموم را دوست داشت. برخی معتقدند ترس از زندانی شدن و مرگ به دست رومیان انگیزه این وسواس است. در حالی که تاریخ می گوید که ملکه در اثر نیش سمی آسپ مرده است، اما همه محققان موافق نیستند. برخی دیگر ادعا می کنند که او معجونی از تریاک و شوکران را مصرف کرده است.

به هر حال، او می دانست چگونه زهرهای خود را بچیند. به طرز وحشتناکی، او تنتورها را روی افراد و بردگان بدشانس آزمایش کرد و علائم و مرگ‌های عذاب‌آور آنها را ثبت کرد. پادشاه سادیست این آزمایش های طاقت فرسا را ​​به عنوان سرگرمی شام به همسرش مارک آنتونی و مهمانان ارائه کرد.

شیمی

کلئوپاترا علاوه بر مسموم کردن مردم برای سرگرمی، نکته مهمی در شیمی داشت. یکی از جذاب ترین داستان ها در مورد آزمایش های علمی او شرط بندی با مارک آنتونی بود. او ادعا کرد که می تواند یک ضیافت برای ۱۰ میلیون سسترس برگزار کند، آنتونی او را با این پیشنهاد پذیرفت، مطمئن بود که این ولخرجی غیرممکن است. عصر روز بعد، ملکه میزبان ضیافت بود و آنتونی از اولین دوره لذت برد.

اما در جریان دوم، به خدمتکاری دستور داد که برای او یک لیوان سرکه بیاورد. او یک گوشواره مروارید در سرکه انداخت. سه دقیقه بعد اسید داخل لیوان آن را حل کرده بود و او مایع را نوشید. مروارید با ۱۰ میلیون سسترس یا بیشتر وارد شد. جالب اینجاست که مروارید با سرکه واکنش نشان داده و اسیدیته آن را خنثی کرده و خوش طعم تر می کند. لوسیوس پلانکوس، سناتور رومی، کلئوپاترا را برنده اعلام کرد. اگرچه برخی از دانشمندان در مورد این داستان تردید دارند، اما نشان می دهد که چگونه ملکه به طور بالقوه از شیمی استفاده کرده است.

پزشکی

کلئوپاترا علاوه بر آزمایش های علمی به عنوان سرگرمی، به درمان های دارویی نیز پرداخت. یکی از معروف‌ترین درمان‌های او طاسی سر بود. مواد تشکیل دهنده شامل مغز آهو، چربی خرس، پوست نی، موش سوخته، دندان اسب، ژنده پوش و عسل بود. به هم زده شدن، مرهم ایجاد می‌کند که روی سرهای بدون مو اعمال می‌شود تا زمانی که موها دوباره ظاهر شوند.

کلئوپاترا همچنین روی فرمول هایی برای روشن کردن پوست و التیام زخم های پوست کار کرد. او کتاب‌های آرایشی نوشت و از روش‌های زیبایی مصری مانند خط چشم مشکی محافظت کرد. امروزه محققان می‌دانند که آرایش سیاه استفاده شده دارای سطوح ناچیزی سرب است. این سرب تولید اکسید نیتریک را تحریک می کند و از عفونت های باکتریایی چشم محافظت می کند.

اما شاید یکی از مهمترین دستاوردهای او اختراع یک مسکن اولیه بود. این اختراع ما را به بسیاری از آزمایشات او که ریشه در سم شناسی دارند بازمی گرداند. او از مرگ به دست رومیان می ترسید و راه حل نهایی او ممکن است دستور داروی مسکن بوده باشد.

مثال‌ها نشان می‌دهد که او بیشتر به زیبایی علاقه داشت تا پزشکی شاید حتی ترمیم زخم های پوستی بیشتر با علاقه به از بین بردن جای زخم ها بود تا برخورد با بریدگی های تهدید کننده به هر حال، به نظر می رسد که او هرگز فراتر از آزمون و خطای تصادفی ساده نرفته است.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=44916

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.