• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
9

۵ اختلالات رایج دست و درمان آنها

  • کد خبر : 45023
  • 11 ژانویه 2023 - 23:54
5 اختلالات رایج دست و درمان آنها

اگرچه استخوان‌ها، ماهیچه‌ها، تاندون‌ها و رباط‌های دست کوچک هستند، اما تأثیر آسیب‌ها و اختلالات دست می‌تواند بزرگ باشد. فهرست طولانی‌ای از آسیب‌ها و شرایطی وجود دارد که روی دست‌ها تأثیر می‌گذارند، ما به پنج مورد اختلالات رایج دست و همچنین نحوه درمان آن‌ها می پردازیم.

سندرم تونل کارپال

یکی از شایع ترین اختلالات سندرم تونل کارپال است. این وضعیت باعث درد، بی حسی و گزگز در دست و بازو می شود. همانطور که انجمن جراحی دست آمریکا می گوید، سندرم تونل کارپ اساساً یک عصب فشرده در مچ دست است.

سندرم تونل کارپ ممکن است به دلیل ترکیبی از عوامل مختلف ایجاد شود که می تواند فشار را بر عصب مدیان افزایش دهد و تونل کارپ را باریک کند:

استفاده مکرر از دست

خم شدن یا اکستنشن شدید دست و مچ دست

وراثت

چاقی

رابطه جنسی (در زنان شایع تر است)

سن

بارداری

شرایطی مانند دیابت، آرتریت روماتوئید و بیماری تیروئید

تونل کارپال معمولاً با گذشت زمان بدتر می شود و تشخیص زودهنگام و درمان آن مهم است.

اگر تونل کارپال به موقع تشخیص داده شود و درمان شود، بیماران اغلب نتایج درمان‌های غیرجراحی از جمله:

بریس یا آتل بندی

فعالیت تغییر می کند

تمرینات سر خوردن اعصاب

تزریق استروئید

در صورت نیاز به جراحی، آزادسازی تونل کارپال را می توان به صورت باز یا آندوسکوپی انجام داد.

آرتروز

آرتریت یکی دیگر از شایع ترین اختلالات دست است. با توجه به مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری (CDC)، حدود ۵۴٫۴ میلیون بزرگسال در ایالات متحده سالانه توسط پزشک به نوعی از آرتریت، آرتریت روماتوئید، نقرس، لوپوس یا فیبرومیالژیا مبتلا می شوند. آرتریت التهاب یک یا چند مفصل است. انواع مختلفی از آرتریت با دلایل مختلف وجود دارد. دو نوع رایج آرتریت که مفاصل دست و مچ را درگیر می کنند، آرتروز و روماتیسم مفصلی هستند.

استئوآرتریت اغلب “آرتریت سایش و پارگی” نامیده می شود و به دلیل فرسوده شدن غضروف مفاصل در طول زمان ایجاد می شود. آرتریت روماتوئید یک بیماری مزمن است که باعث تورم پوشش داخلی مفاصل می شود که اغلب از دست ها یا پاها شروع می شود.

علامت اولیه آرتریت درد مفاصل است. درد آرتریت اغلب در ابتدا کسل کننده یا سوزان توصیف می شود و با گذشت زمان بدتر می شود. درمان های غیرجراحی شامل داروهای ضد التهابی برای کاهش درد، تزریق و آتل زدن است. مداخله جراحی ممکن است برای تسکین درد و حفظ مفصل مورد نیاز باشد. اگر مفصل قابل تعمیر و نگهداری نباشد، تعویض مفصل یک گزینه است.

این مطلب را از دست ندهید. کدام نوع خال‌ها خطرناک هستند؟

انگشت ماشه ای

همچنین تنوسینوویت تنگی نامیده می شود، انگشت ماشه ای وضعیتی است که در آن هنگام خم کردن یکی از انگشتان احساس می کنید در حال قفل شدن یا گرفتن است. این بیماری باعث درد و سفتی در انگشتان آسیب دیده می شود. انگشت ماشه ای اغلب انگشت حلقه و شست را تحت تاثیر قرار می دهد، اما می تواند انگشتان دیگر را نیز تحت تاثیر قرار دهد. انگشت ماشه ای در اثر التهاب در غلاف اطراف تاندون انگشت ایجاد می شود.

انگشت ماشه ای ممکن است پس از استفاده شدید از دست ایجاد شود، اما علت دقیق آن ناشناخته است. افراد مبتلا به دیابت و آرتریت روماتوئید بیشتر در معرض خطر ابتلا به انگشت ماشه ای هستند. گزینه های درمانی غیرجراحی شامل استراحت، آتل بندی، تمرینات ویژه، داروهای ضد درد و تزریق استروئید وجود دارد. درمان جراحی ماشه را “تنولیز” یا “رهاسازی انگشت ماشه ای” می نامند.

بیماری دوپویترن

لایه ای از بافت وجود دارد که بین پوست و ماهیچه کف دست و انگشتان شما قرار دارد. این بافت فاسیا نامیده می شود. بیماری دوپویترن به مرور زمان باعث ضخیم شدن و سفت شدن فاسیا می شود. این باعث می شود انگشتان به سمت کف دست کشیده شوند که به آن انقباض دوپویترن می گویند.

علت ناشناخته است و هیچ مدرکی مبنی بر اینکه مربوط به آسیب دست، حرکت مکرر یا استفاده بیش از حد باشد وجود ندارد. اگر انقباض عملکرد دست را محدود می کند، یک متخصص دست می تواند جراحی را برای برداشتن بافت آسیب دیده انجام دهد. درمان های غیرجراحی شامل تزریق استروئید، تزریق آنزیم و روشی به نام سوزن زدن است.

کیست گانگلیون

کیست های گانگلیون توده های خوش خیم (غیر سرطانی) هستند که در امتداد تاندون ها و مفاصل دست و مچ ایجاد می شوند. اندازه کیست های گانگلیون از اندازه نخود تا قطر یک اینچ متغیر است. این کیست ها وقتی روی عصب دست فشار می آورند دردناک می شوند. بسته به محل کیست ها، ممکن است در حرکت مفصل مشکل ایجاد کنند.

بی حرکت کردن دست یا مچ آسیب دیده با بریس یا آتل ممکن است باعث کوچک شدن کیست و تسکین درد شود. روش دیگری به نام آسپیراسیون برای تخلیه مایع از کیست استفاده می شود. اگر درمان های غیرجراحی ناموفق باشد، پزشک ممکن است جراحی به نام اکسیزیون را برای برداشتن کیست گانگلیون توصیه کند.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45023

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.