• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
6

شرایط خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

  • کد خبر : 45218
  • 25 ژانویه 2023 - 12:08
شرایط خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

نحوه خرید خودرو از بورس کالا جایگزین مناسبی برای قرعه کشی خودرو است. در این روش عرضه کننده خودرو بدون واسطه و بر اساس قیمت رقابتی محصولات خود را به فروش می رسانند. در خرید خودرو از بورس کالا هم شرکت های خودرویی سود فروش بالاتر نسبت به قرعه کشی و سایر روش ها را بدست می آورد و هم خریدار نهایی می تواند خودرو را با اختلاف معناداری ارزان تر از بازار خرید کند.

کدام خودروها در بورس عرضه می شوند؟

در حال حاضر خودروهای عرضه شده در بورس کالا خودروهای دیگنیتی، فیدلیتی، لاماری ایما، هایما، پژو ۲۰۷، کی ام سی، تارا، جک، وانت کارا و کامیون های کشنده می باشند و لیست این خودروها روز به روز متنوع تر می شود. لیست جدید خودرها به طور دقیق در اطلاعیه که از قبل بر روی سایت بورس کالا گذاشته می‌شود، مشخص می‌شود.

خرید خودرو از بورس کالا چگونه است؟

برای ثبت نام خرید خودرو از بورس کالا باید شرایط خاصی را رعایت کنید که مهم‌ترین آن‌ها، ثبت نام و احراز هویت سجام است. سایر شرایط خرید خودرو در بورس، به شرح زیر است:

در هر نوبت عرضه، هر کد ملی تنها مجاز به ثبت سفارش برای یک کد و یک دستگاه خودرو است.

برای طی کردن مراحل نحوه خرید خودرو در بورس کالا، باید حداقل ۱۸ سال سن داشته باشید.

در صورت خرید خودرو از یک خودروساز در ۴۸ ماه گذشته، مجاز به ثبت سفارش مجدد برای خودروهای آن نیستید.

اگر در عرضه‌های قبلی موفق به خرید خودرو شده باشید، امکان خرید خودرو در عرضه جدید را نخواهید داشت.

دارا بودن کد بورسی بازار فیزیکی الزامی است.

اشخاص حقوقی امکان ثبت سفارش برای خودروهای سواری را ندارند.

متقاضیان خرید خودرو از بورس کالا، باید حساب وکالتی داشته باشند و مبلغ پیش‌پرداخت را حداکثر تا ۲۴ ساعت قبل از انجام معامله، در این حساب شارژ کنند. مبلغ پیش‌پرداخت خودرو بخشی از مبلغ پایه آن بوده و ممکن است برای هر خودرو و هر دوره عرضه، متفاوت باشد.

شرایط عرضه خودرو در بورس کالا برای تولیدکنندگان

شرکت‌های ایران‌خودرو و سایپا می‌توانند در هر دوره، ۲۰۰۰ دستگاه از هر محصول خود را عرضه کنند. این عدد برای شرکت‌های خصوصی ۵۰۰ دستگاه است.

شرکت‌های خودروساز باید اطلاعات خریداران خود در ۴۸ ماه قبل از هر عرضه را به بورس کالا ارائه کنند تا در هر عرضه امکان خرید خودروهای عرضه‌شده توسط خودروساز، از این افراد سلب شود.

خودروسازها موظف هستند عرضه‌های خود را بر اساس تعهداتی که به بورس کالا داده‌اند، انجام دهند و می‌توانند خودروهای موردنیاز برای عرضه در طرح‌های جوانی و … را از تعهدات خود کسر کنند.

عرضه خودرو به میزان بیشتر از آن چیزی که به بورس کالا تعهد داده شده، باید با موافقت وزارت صمت انجام شود.

قوانین عرضه خودرو در بورس کالا

طی اطلاعیه منتشر شده بورس کالا، شرایط خرید خودرو از بورس کالا بدین صورت است که:

۱) متقاضیان ملزم به واریز میزان مبلغ پایه و درصد وجه قیمت پایه اعلام شده برای هر خودرو در حساب وکالتی نزد بورس هستند، که از زمان ثبت و ارسال سفارش تا زمان اعلام نتایج این مبلغ در حساب مذکور مسدود خواهد شد. ثبت و ارسال سفارش از سوی متقاضی به منزله برنده شدن در رقابت نیست و متقاضیان باید تا زمان اعلام نتایج منتظر بمانند.

۲) متقاضیان خرید خودرو باید با توجه به قیمت پایه اعلام شده از سوی شرکت خودروسازی و هزینه‌های جانبی هر خودرو (مالیات و عوارض شماره‌گذاری خودرو، ۹ درصد مالیات ارزش افزوده بر مبنای قیمت نهایی فروش، هوشمندسازی کارت خودرو، خدمات حمل و نقل پستی، تولید پلاک، شماره‌گذاری و بیمه شخص ثالث) قیمت پیشنهادی خود را اعلام کنند.

۳) افراد منتخب در رقابت خرید خودرو، در صورتی که بنا به هر دلیلی قصد انصراف از خرید و تکمیل وجه داشته باشند، موظفند میزان «۵ درصد» ارزش کل معامله را به عنوان هزینه انفساخ به علاوه «۰.۵ درصد» هزینه کارمزد دو سر معامله (در مجموع پنج و نیم درصد ارزش کل معامله) را پرداخت نمایند.

۴) منتخبان در رقابت ۳ روز کاری مهلت دارند تا مابقی مبلغ (باقی مانده) را به حساب وکالتی خود واریز کنند. در صورت عدم تکمیل وجه بعد از روز سوم، به ازای هر روز تاخیر (از روز چهارم) به میزان «۰.۲۵» درصد ارزش کل معامله برای آن‌ها به عنوان جریمه محاسبه می‌شود.

۵) چنانچه منتخبین رقابت پس از پایان روز ششم برای تکمیل وجه تاخیر داشته باشند، معامله آن‌ها فسخ می‌گردد. و میزان «۵.۵ درصد» ارزش کل معامله به‌عنوان هزینه انفساخ معامله برای آ‌ن‌ها محاسبه می‌گردد.

زمان عرضه خودرو در بورس کالا چه روزی است؟

تاکنون برنامه مشخصی برای زمان عرضه خودرو در بورس کالا وجود نداشته و ممکن است عرضه خودرو در هر روزی از هفته صورت بگیرد. از اول دی‌ماه برنامه زمان‌بندی عرضه خودرو در بورس نظم بیشتری گرفته و می‌توانید از عرضه خودرو در روز یکشنبه مطمئن باشید. در صورت استقبال از عرضه خودرو در یک هفته، این امکان وجود دارد که در هفته بعد تعداد روزهای عرضه خودرو در بورس افزایش پیدا کند. به عنوان مثال در آذرماه عرضه خودرو در روزهای شنبه، دوشنبه، سه‌شنبه و چهارشنبه هم انجام شد.

دانستن زمان دقیق عرضه، بر نحوه خرید ماشین از بورس کالا  تأثیر زیادی دارد، به همین دلیل همیشه  اخبار اقتصادی را دنبال کنید تا بتوانید به‌موقع مراحل خرید خودرو از بورس کالا را طی کنید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45218

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.