• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
3

پیش‌فروش خودروهای وارداتی بدون اعلام قیمت شرعاً باطل است

  • کد خبر : 45963
  • 05 مارس 2023 - 15:41

به گفته یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش‌فروش خودروهای وارداتی بدون اعلام قیمت از لحاظ شرعی باطل است.

طبق استراتژی جدید وزارت صمت و مخالف با قوانین آیین‌نامه، خودروهای وارداتی در سامانه یکپارچه به فروش می‌رسند و متقاضی می‌بایست علی‌الحساب ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی خود داشته باشد. اما به گفته یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام، پیش‌فروش خودروهای وارداتی بدون اعلام قیمت از لحاظ شرعی باطل است.

راهکار جدید وزارت صمت

براساس راهکار جدید وزارت صمت، افراد درحالی باید در طرح پیش‌فروش خودروهای وارداتی شرکت کنند که نوع، قیمت نهایی و موعد تحویل خودروها مشخص نیست. تنها نکته واضح و قطعی در این معامله، واریز ۵۰۰ میلیون تومان به حساب وکالتی است. البته به گفته سخنگوی وزارت صمت، «زمانی که فرد می‌خواهد از طریق سامانه یکپارچه اقدام به خرید خودرو کند، همه اطلاعات اعم از نوع خودرو، مدل آن، کشور مبدأ و… به‌طور شفاف در دسترس وی قرار می‌گیرد.» با توجه به اطلاعاتی که در سامانه قرار می‌گیرد، فرد درصورت عدم تمایل به خرید می‌تواند پول خود را از حساب وکالتی خارج کند.

شاید برای شما مفید باشد : فروش لاماری ایما در بورس کالا (اسفند ۱۴۰۱)

بااین‌وجود، یکی از اعضای مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته است: «پیش‌فروش خودروهای وارداتی بدون اعلام قیمت از لحاظ شرعی اشکال دارد؛ چرا که در هنگام نوشتن قرارداد، مبلغ نهایی باید مشخص باشد. از لحاظ شرعی هنگامی که قراردادی بسته می‌شود، قیمت به‌صورت منعطف و کشدار نیست، بلکه به‌طور دقیق تعریف شده است. به بیان بهتر، معامله روشن و قطعی بوده و تعیین مفاد آن به آینده موکول نمی‌شود.»

بنابراین اقدام عجیب وزارت صمت مبنی بر مسدودکردن ۵۰۰ میلیون تومان در حساب وکالتی جهت شرکت در پیش‌خرید خودروهای وارداتی جای انتقاد داشته و درصورت عدم تجدیدنظر، افراد باید بدانند در چه مسیری قدم برمی‌دارند.

درحال‌حاضر تعداد محدودی خودرو وارد کشور شده است که به‌زودی از طریق سامانه یکپارچه به فروش گذاشته می‌شوند. بااین‌حال، بخش عظیمی از خودروهای وارداتی هنوز توسط شرکت سازنده تولید نشده‌اند. به همین خاطر تحویل خودروها حداقل به سه ماه زمان احتیاج دارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45963

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.