• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
10

شیگلا چیست ؟ آنچه والدین باید در مورد شیگلا بدانند

  • کد خبر : 46201
  • 16 مارس 2023 - 12:26
شیگلا چیست ؟ آنچه والدین باید در مورد شیگلا بدانند

شیگلا یک باکتری مقاوم به آنتی بیوتیک که کودکان زیر ۵ سال را تحت تاثیر قرار می دهد.شیگلا می تواند باعث مشکلات معده، به ویژه در کودکان شود، اکثر عفونت ها در کودکان زیر ۵ سال اتفاق می افتد. شیگلا می تواند باعث اسهال خونی، تب و معده شود. درد، در میان علائم دیگر، این را به بیماری تبدیل می کند که هیچ کس نمی خواهد به آن مبتلا شود.

CDC در اواخر ماه گذشته در یک توصیه بهداشتی گفت که شاهد افزایش شیگلای “به شدت مقاوم به دارو” بوده است، به این معنی که درمان این موارد دشوار است. آژانس همچنین گفت که افزایش این موارد شیگلا “نگرانی های بالقوه جدی سلامت عمومی” را به همراه دارد.

در حالی که پزشکان می گویند در حال حاضر بسیاری از بیماری های دیگر وجود دارد که احتمال ابتلای فرزند شما به آنها بیشتر است، اما همچنین بر اهمیت آگاهی از وجود شیگلا تأکید می کنند. دکتر دانل فیشر، متخصص اطفال و رئیس اطفال در مرکز بهداشت پراویدنس سنت جان در سانتا مونیکا، گفت: «عفونت‌های شیگلا به اندازه ویروس‌هایی مانند نوروویروس رایج نیستند، اما والدین باید بدانند که به دنبال چه چیزی باشند و چه زمانی باید فرزندشان را ارزیابی کنند.

شیگلا چیست؟

شیگلا یک باکتری است که باعث عفونتی به نام شیگلوز می شود. چهار گونه شیگلا وجود دارد – Shigella sonnei، Shigella flexneri، Shigella boydii و Shigella dysenteriae.

شیگلوزیس یک بیماری مدفوعی- دهانی است، به این معنی که وقتی ذرات مدفوع وارد دهان شما می‌شوند، پخش می‌شود. CDC می گوید که شما به احتمال زیاد به یکی از راه های زیر مبتلا به شیگلوز هستید:

گرفتن شیگلا روی دست ها و سپس لمس کردن دهان. (این می تواند از لمس سطوح آلوده مانند اسباب بازی ها یا وسایل حمام یا تعویض پوشک کودک مبتلا به شیگلا رخ دهد.)

خوردن غذای تهیه شده توسط فرد مبتلا به عفونت شیگلا و بلعیدن آبی که در آن شنا می کنید یا در آن بازی می کنید.

قرار گرفتن در معرض مدفوع در طول تماس جنسی با فردی که دارای عفونت شیگلا است یا به تازگی از عفونت شیگلا بهبود یافته است.

 شیگلا می‌تواند به طور معمول در بین کودکان خردسال با شستن ضعیف دست‌ها منتشر شود و شیوع بیماری در مراکز مراقبت روزانه و مدارس دیده می‌شود.

این مطلب هم برایتان مفید است . سندرم سکه چیست؟

چگونه می توان عفونت شیگلا را از سایر بیماری های گوارشی مانند نوروویروس تشخیص داد؟

شیگلوز می تواند علائم زیر را ایجاد کند:

اسهالی که می تواند خونی باشد یا بیش از سه روز طول بکشد،تب، دل درد، احساس نیاز به مدفوع حتی زمانی که روده ها خالی هستند. علائم معمولاً یک تا دو روز پس از آلوده شدن فرد شروع می شود و هفت روز طول می کشد.

فیشر می‌گوید تشخیص شیگلا از سایر عفونت‌ها، حتی برای پزشکان، بسیار سخت است. با این حال، او می‌گوید، هنوز چند سرنخ وجود دارد که نشان می‌دهد فرزند شما ممکن است شیگلوز داشته باشد. فیشر می‌گوید: «ما همیشه در مورد وجود خون می‌پرسیم – شیگلا در مدفوع خون بیشتری نسبت به نورویروس دارد.» یکی دیگر از ویژگی‌های این است که شما احساس می‌کنید باید مدفوع کنید، اما مجبور نیستید مدفوع کنید – این در مورد شیگلا رایج‌تر است.با این حال، در نهایت، پزشکان تنها با آزمایش مطمئن خواهند شد.

عفونت شیگلا چگونه تشخیص داده و درمان می شود؟

اگر کودک دارای خون همراه با مدفوع و مخاط همراه با گرفتگی معده باشد، پزشکان و والدین باید حداقل به شیگلا مشکوک باشند. فیشر می‌گوید، اما این باکتری تنها با کشت مدفوع به درستی قابل تشخیص است. کشت مدفوع همچنین به پزشک شما کمک می کند تا بداند کدام آنتی بیوتیک می تواند در برابر سویه شیگلای کودک شما موثر باشد.)

به طور کلی، “خطر اصلی این بیماری کم آبی است.” و اگر کودک شما مشکل دارد، ممکن است به مدت سه تا پنج روز به او آنتی بیوتیک خوراکی داده شود. همچنین، این را در نظر داشته باشید: اکثر سویه های مقاوم به آنتی بیوتیک که تاکنون شناسایی شده اند، در بزرگسالان بوده اند.

فیشر می گوید: «بیشتر افراد مبتلا به این عفونت می توانند خود به خود بر آن غلبه کنند. “اگر کودک شما در حال حاضر در مسیر بهبودی قرار دارد، لزوماً مجبور نیستید آن را درمان کنید. اما اگر وضعیت او خوب نیست یا بدتر می شود – به خصوص اگر کم آبی بدن درگیر باشد – ممکن است از بستری شدن در بیمارستان و آنتی بیوتیک ها بهره مند شود.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=46201

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.