• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
5

تعطیلی سراسری شنبه ها در ایران + جزئیات

  • کد خبر : 46421
  • 04 آوریل 2023 - 9:49
تعطیلی سراسری شنبه ها در ایران + جزئیات

محسن پیرهادی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور باید تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب مبادلات بین‌المللی یکسان‌سازی کنیم. اجمالا به‌نظر می‌رسد تعطیلات کشورهای مسلمان مبنی‌بر تعطیلی جمعه و شنبه درست‌تر باشد.

تعطیلی سراسری شنبه ها

محسن پیرهادی در گفت‌وگو به لایحه دولت پیرامون تعطیلات پنجشنبه ها، اشاره کرد و گفت: در لایحه دولت دو نکته حائز اهمیت است؛ نکته اول برنامه تعطیلی سراسری پنج‌شنبه و نکته دوم کاهش ۹۰ دقیقه‌ای ساعت کار هفتگی است. متأسفانه دولت در تدوین و تصویب این لایحه استاندارد دوگانه‌ای برای کارکنان دولت و بخش خصوصی قائل شده است، مقصود دولت در این لایحه باید کاهش ساعات کاری هفتگی کارکنان بخش دولتی و خصوصی به‌صورت توأمان باشد اما در مورد تعطیلی پنج‌شنبه‌ها فقط بر روی کارمندان دولت متمرکز شده است و گویا برنامه‌ای برای بخش خصوصی ندارد.

ساماندهی تعطیلات همگانی و رسمی کشور

وی ادامه داد: تعجیل در سیاستگذاری‌ها بیشتر از اینکه منجر به توسعه عدالت و رفع نواقص شود، به ابهام و سردرگمی و آسیب به جامعه می‌انجامد. ساماندهی تعطیلات همگانی و رسمی کشور نیازمند توجه به وضعیت همه نیروهای کار اعم از دولتی و غیردولتی و یکسان‌سازی و تطابق با عرصه بین‌المللی است. دولت نمی‌تواند خود را فقط مسئول بخش دولتی بداند و از شرایط بخش خصوصی چشم پوشی کند.

این مطلب برایتان مفید است. خبر مهم درباره تعطیلی پنجشنبه ها

رفع تبعیض در تعطیلات همگانی گامی ضروری است

‌وی همچنین گفت: رفع تبعیض از همه نیروهای شاغل در تعطیلات همگانی، گامی مهم و ضروری است که باید شامل حال همه کارکنان اعم از دولتی و بخش خصوصی شود. توجه به طیف کمتر از ۲۰ درصدی کارمندان دولت نه تنها منجر به توسعه گردشگری مد نظر دولت نمی‌شود بلکه هدف بهره‌روی مستتر در دل لایحه را نیز طبقاتی خواهد کرد. اگر فقط برای بدست آوردن یک هدف فرعی کلیت اقتصاد آسیب ببیند گویی انگار خواستیم ابرو را درست کنیم اما چشم را هم کور کردیم.

رویکرد جهانی در تعطیلات آخر هفته الگوی موفقی است

‌‎ پیرهادی افزود : ساماندهی تعطیلات رسمی و همگانی کشور ضرورتی است که باید به آن توجه داشت اما نه با اقدامات کلی و دارای ابهام که ناخواسته منجر به بروز ناعدالتی و عدم برخورداری یکسان میان نیروهای کار شود، رویکرد جهانی دو روز تعطیلی آخر هفته، الگوی موفقی بوده است و حتما پیوستن به این الگوی جهانی اقدامی مؤثر در بهره‌روی نیروی کار و رونق گرفتن گردشگری داخلی است اما در این رویکرد باید بر اساس فرمت جهانی آن و حساب شده اقدام کرد.

باید تبعات تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه بر اقتصاد دیده شود

‌‎او در ادامه تصریح کرد: در مسائل بین‌المللی نمی‌توانیم خلاف موج شنا کنیم و باید در نظر بگیریم تبعات تعطیلی پنج‌شنبه و جمعه بر اقتصاد چیست؟ در حالی که اغلب کشورهای دنیا روزهای شنبه و یکشنبه را تعطیلات پایان هفته خود اعلام کرده‌اند و قاطبه کشورهای مسلمان در پیروی از این الگو به صورت مشترک روزهای جمعه و شنبه را تعطیلات پایان هفته اعلام کرده‌اند، در این الگوی مشخص ما نمی‌توانیم با تعطیلی روزهای پنج‌شنبه عملا چهار روز، خود را از مراودات بین‌المللی محروم کنیم.

‎ نایب رئیس فراکسیون انقلاب اسلامی مجلس شورای اسلامی بر اینکه نباید رویکردی اتخاذ شود که آورده اقتصادی آن منجر به تضعیف چرخه اقتصادی کشور و متضرر شدن مردم از مبادلات و مراودات بین‌المللی باشد، تاکید کرد و گفت: برای ساماندهی تعطیلات باید با دیدی وسیع‌تر گام برداشت. بنابراین برای کاستن از هزینه افزایش تعطیلات رسمی کشور باید تعطیلات را حتی‌المقدور برحسب مبادلات بین‌المللی یکسان‌سازی کنیم. اجمالا به‌نظر می‌رسد تعطیلات کشورهای مسلمان مبنی‌بر تعطیلی جمعه و شنبه درست‌تر باشد.

بر اساس این گزارش، محسن منصوری معاون گردشگری کشور چندی قبل گفته بود که دولت سیزدهم لایحه تعطیلی پنجشنبه‌ها را در قالب اصلاح‌ ماده ۸۷ قانون مدیریت خدمات کشوری به مجلس ارائه کرده که امیدواریم اجرایی شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=46421

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.