• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
11

نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲ ، آمار فروش ، تخلف ها و جزییات

  • کد خبر : 46925
  • 15 می 2023 - 11:19
نمایشگاه کتاب 1402

سخنگوی نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران از فروش ۱۰۲ میلیاردی کتاب در دو بخش مجازی و حضوری خبر داد و به جزئیات تخلف‌های ناشران در نمایشگاه پرداخت.

علی رمضانی، قائم‌مقام و سخنگوی سی و چهارمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران در نشست خبری نمایشگاه در ۲۴ اردیبهشت‌ماه در مصلی اظهار کرد: امروز مهمان ویژه نمایشگاه کتاب تهران مقام معظم رهبری بودند که در نمایشگاه کتاب حضور یافتند. از تفقدهای ویژه ایشان نسبت به مجموعه‌ صنعت نشر و دست‌اندرکاران نمایشگاه تشکر می‌کنم.  توجه ایشان به زوایای مختلف صنعت نشر، از موضوع کاغذ تا حوزه کتاب کودک و نوجوان افق‌های راهگشایی است که تکلیف مجموعه فعالان نشر را مشخص و راه آینده را ترسیم می‌کند. دیدار روح‌افزایی برای اهالی صنعت نشر بود، مطالب ایشان در مجموعه وزارت ارشاد و دستگاه‌های زیرمجموعه  این وزارتخانه و کلیه فعالان صنعت نشر می‌تواند مسیر ما را روشن‌تر کند. او افزود: ایشان توجه ویژه‌ای به موضوع کاغذ داشتند و با گفت‌وگوهایی که داشتیم، اگر خدای متعال توفیق بدهد و مجموعه  دستگاه‌های دیگر به کمک صنعت نشر بیایند، بتوانیم دغدغه دیرین معظم‌له را تحقق ببخشیم.

استقبال مردم از نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲

او با اشاره به استقبال مردم از بخش بین‌الملل گفت: در این بخش شور و نشاط خاصی حاکم است. یکی از مهمانان خارجی نمایشگاه که از ترکیه بود و به ترجمه آثار نویسندگان کودک و نوجوان  ایران پرداخته بود، می‌گفت «به جهت حجم تولیداتی که در این بخش داریم، در نمایشگاه تهران می‌توانیم به‌گزینی داشته باشیم.» می خوای کتاب خوب بخری ؟ بخش معرفی کتاب رو حتما بخون

آمارفروش نمایشگاه کتاب در بخش کودک ونوجوان

به گفته علی رمضانی، بخش کودک و نوجوان از بخش‌های شلوغ است و اغلب خانواده‌ها، عصرها مراجعه می‌کنند. با توجه به حساسیتی که این بخش دارد، در ابتدای صبح به‌ صورت ویژه نظافت شود. او همچنین از استقرار غرقه مرکز ارتباطات مردمی نهاد ریاست جمهوری در این دوره نمایشگاه در کنار در ۱۳ خبر داد، تا به گفته او، ارتباط مردم و دولت از این طریق پیگیری شود.

به گفته سخنگوی نمایشگاه، در روز گذشته، ۱۲۰۰ نفر علاقه‌مند در  نشست‌های سراها و سینما کتاب مشغول استفاده از برنامه‌ها بودند.

او اظهار کرد: نمایشگاه کتاب فقط شبستان نیست بلکه برنامه‌های فرهنگی مختلف در رواق‌های مختلف درحال برگزاری است.

علی رمضانی ادامه داد: در مرکز پاسخگویی، قریب به هشت‌هزار تماس داشتیم  که هفت‌هزار تماس ورودی و هزار تماس خروجی بود. ۱۹ غرفه در بخش‌های مختلف درحال اطلاع‌رسانی هستند.

تخلفات در نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲

او درباره تخلفات نیز گفت:  پنج ناشر به دلیل عدم رعایت ضوابط نمایشگاه که مندرج در آیین‌نامه درباره پوشش و رعایت شئونات اسلامی است، به اخذ تعهد کتبی و درج در پرونده محکوم شدند. یک ناشر به دلیل فروش کتاب بدون مجوز و مغایر با ضوابط نشر  و سایر تخلفات به رفع تخلف بلافاصله، درج در پرونده و تعطیلی غرفه حضوری و تعطیلی پنل مجازی تا پایان نمایشگاه محکوم شد. ناشر دیگری در نمایشگاه پازل عرضه کرده و به فروش می‌رساند، که به اخذ تعهد کتبی، تعهد بر عدم تکرار تخلف و رفع تخلف (جمع‌آوری فروش) محکوم شد. یکی از ناشران به دلیل عرضه کتاب مغایر با ضوابط نشر، به تعطیلی یک‌روزه غرفه و تعطیلی پنل نمایشگاه تا پایان نمایشگاه محکوم شد. سه ناشر دیگر هم به دلیل عرضه کتاب‌های سایر ناشران، به اخذ تعهد مبنی رعایت مقررات و عدم تکرار تخلف و درج در پرونده محکوم شدند. یکی از ناشران هم که کتاب بدون مجوز عرضه می‌کرد،  به اخذ تعهد کتبی مبنی بر رعایت مقررات عدم تکرار تخلف، رفع تخلف بلافاصله و درج در پرونده محکوم شد. بنابراین در هیئت رسیدگی به تخلف ناشران، هفت پرونده مورد بررسی قرار گرفت، یک پروند به دلیل تعطیلی غرفه و حضور غیرقانونی در نمایشگاه، از دستور کار خارج و برای شش پرونده رای صادر شد.

آمارفروش کتاب ها تا روز چهارم

سخنگوی نمایشگاه سپس درباره آمار فروش نیز گفت: ساعت ۲۰ روز چهارم نمایشگاه، دستگاه رسمی کارت‌خوان ۵۰ میلیارد تومان خرید مردم را ثبت کرد که با برآورد ۱۵ میلیارد تومانی کارت به کارت، خرید نقدی و دستگاه کارت‌خوان خارج از شبکه می‌توان گفت، ۶۵ میلیارد تومان خرید در بخش حضوری بوده است.

او افزود: در بخش مجازی نیز تا ساعت ۲۰ روز گذشته، مجموعا ۳۷ میلیارد تومان فروش دیده شد که ۲۶ میلیارد تومان سهم ناشران و ۱۱ میلیارد تومان سهم کتابفروشان بوده است.  مجموعه ۱۰۲ میلیارد تومان در بخش مجازی و حضوری کتاب فروخته شده و ۳۱۰۰ نسخه در بخش مجازی به فروش رسیده است.

نمایشگاه کتاب 1402

انتقاد ناشران نسبت به صدور فاکتور

علی رمضانی در پاسخ به سوال ایسنا درباره انتقادی که ناشران نسبت به صدور فاکتور دارند که زمان‌بر و هزینه‌بر است، گفت: میزان زمان و هزینه‌ای که در این بخش هست، به هزینه اعتبار و اعتمادی که برای مخاطبان ایجاد می‌کند، می‌ارزد. شاید ناشران مواجه شوند دو خرید مجزا توسط یک نفر و دو بسته مجزا؛ من مخاطب فکر می‌کنم این دو کتاب باید با هم بیاید، اگر فاکتور فروش باشد متوجه می‌شوم چیزی کم نیست و منتظر بسته دیگر می‌شوم. لذا این زمان و هزینه اعتبار و اعتمادآور است‌ از ناشران تقاضا می‌کنیم مطابق ضوابط عمل کنند، برای همه مخاطبان چه حقیقی و چه حقوقی.

تعلل در ترخیص کتاب ها

او درباره  تعلل در ترخیص کتاب‌ها و این که آیا تعمدی در این کار هست نیز گفت:  این موضوع باید بررسی بشود. طبق  گزارشی که دارم، طبق آیین‌نامه باید ۱۰ روز پیش از آغاز نمایشگاه وارد کشور شده و قابلیت ارزیابی در گمرک نمایشگاه داشته باشد و ناشرانی که این قاعده را رعایت کرده باشند، کتاب‌شان از مرحله ارزیابی عبور کرده و ترخیص شده‌ است. نمایشگاه نسبت به مهمان خارجی و رضایتمندی آن‌ها حساسیت دارد البته در قالب ضوابط نمایشگاه.

رمضانی در پاسخ به پرسشی درباره فروش کتاب‌های ممنوعه در بخش مجازی نمایشگاه که مصادیقی از آن‌ها موجود است، توضیح داد: باید مصادیق این کتاب‌های ممنوعه ارائه شود هرچند کتابی که از ارشاد مجوز گرفته باشد و این مجوز همچنان پابرجا باشد، امکان عرضه در نمایشگاه عمومی و مجازی را خواهد داشت. اگر شما به مصادیقی برخوردید ما حاضریم بررسی کنیم.

او درباره کتابی که با مصداق ضدفرزندآوری در شبستان مصلی عرضه می‌شود، نیز گفت: اگر کتاب مشمول قاعده مجوز شده باشد، درباره نحوه تعامل و عرضه باید تأمل کرد. موضع نمایشگاه دربرابر موضوعات کلان نظام مشخص و شفاف است

هزینه های نمایشگاه کتاب ۱۴۰۲

سخنگوی نمایشگاه در پاسخ پرسشی مبنی بر منتشر نشدن هزینه‌های نمایشگاه در دوره گذشته و این‌که عنوان می‌شود در این دوره نمایشگاه ۱۲۰ میلیارد هزینه جاری داشته است، گفت: خیلی زود گمانه‌زنی‌ها به شکل غیرواقعی مطرح می‌شود. ما مبلغی مانند ۱۲۰ میلیارد نداریم که بخواهیم هزینه نمایشگاه کنیم. البته در حال اجرا هم نمی‌توان برآورد دقیقی داشت. تأکید می‌کنم که منابع ارشاد اجازه هزینه‌های این‌چنینی را نمی‌دهد. هزینه سال گذشته به مراجع مربوطه اعلام شده است.

رمضانی در پاسخ به این سوال که طبق مصوبه وزارت فرهنگ و ارشاد شما در راستای شفاف‌سازی باید هزینه‌کردها را اعلام کنید، گفت: اگر مصوبه باشد عمل می‌کنیم اما چرا این شفاف‌سازی‌ها تنها مربوط به وزارت ارشاد مطرح می‌شود؟

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=46925

برچسب ها

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.