• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
23

مرداب هسل کجاست؟

  • کد خبر : 5347
  • 01 سپتامبر 2019 - 6:55

شمال ایران پر از جاذبه های طبیعی و تماشایی ست، جایی که با قدم زدن در میان طبیعتش لحظه به لحظه جاذبه هایی تازه کشف می کنید و در گوشه گوشه اش چشمه سارها، رودخانه ها و دریاچه هایی را می بینید که  به طبیعت گردی تان معنایی تازه می بخشند. امروز می خواهیم از مراب هسل بگوییم جاذبه ای با رنگ و بویی متفاوت که با طبیعت زیبای اطرافش گردشگران زیادی دارد.

مرداب هسل، در ۱۰ کیلومتری جنوب غربی چالوس و ۱۵ کیلومتری شمال غربی مرزن‌آباد، در نزدیکی روستای طلاجو در منطقه‌ایی جنگلی واقع شده است. بر روی مرداب جلبک‌هایی است که در بهار و تابستان به رنگ سبز دیده می‌شوند و مرداب را به شکل زمردی درخشان و گران‌بها در می‌آورند، به محض تمام شدن تابستان کم کم به رنگ قرمز و نارنجی تغییر رنگ می‌دهد و ظاهر مرداب را گرم و آتشین می‌کنند، رنگی که در هماهنگی کامل با درختان اطراف است و مناظری سحرانگیز و جادویی را رقم می‌زند.

این مرداب بیضی شکل است و عمق آن در نقاط مختلف متغیر است که در بعضی قسمت ها به ۱۵ متر می‌رسد. بخشی از آب مرداب هسل از طریق چشمه‌های این تالاب تامین می‌شود و بارانی که از نیمه پاییز تا نیمه بهار می‌بارد، این آبگیر را پر می‌کند.

مرداب هسل

طبیعت شگفت انگیز مرداب هسل در چالوس

هسل به معنی آب راکد است و در کنار روستای طلاجو شهرستان چالوس قرار دارد، جاده ای که در مجاورت این مرداب درست شده کمی از تعداد جانورانی مثل لاک پشت ها و وزغ های آن کم کرده است. در گذشته حجم آب این مرداب بیشتر بود و در بعضی از قسمت ها حتی از ۱۵ متر هم بیشتر بود. حدود ۵۰ سال قبل چندین و چند خانواده دامدار در کنار این مرداب زندگی می کردند اما آن ها محل زندگی خود را تغییر دادند تا اطراف این مرداب بکر تر از گذشته شود. در تهران تورهای یک روزه زیادی هست که می توانید با آن ها خودتان را به طبیعت زیبای اطراف این مرداب برسانید و روزی خاطره انگیز را برای خود رقم بزنید.

آبگیر هسل ماهی ندارد، اما زیستگاه دوزیستانی مثل قورباغه، وزغ و لاک پشت است. شنا در این آبگیر، هم به دلیل فقدان نجات غریق در اطراف و هم حضور جانوران آبزی خطرناک است. جاده ای که در مجاورت این مرداب احداث شده از تعداد جانوران آن کاسته است.

مرداب در واقع در دل جنگل مشعل یا به طور دقیق تر جنگل «مشعل موزی» قرار گرفته است. البته این جنگل نام های دیگری مثل جنگل «فین» یا محمدآباد نیز دارد. جنگل از جنوب به جنگل های «سوته لار» و منطقه «کردشت»، از شمال به گاوسرای قدیمی مشعل و منطقه مشعل موزی می رسد. در مسیر پیاده روی به سوی مرداب درختان ممرز، انجیلی، راش، «داغداغان»، آزاد، شمشاد و بعضی درختان میوه جنگلی مانند سیب ترش جنگلی، انگور جنگلی، انجیر، انار و انواعی از گیاهان دارویی مثل بابونه، «فشکی واش»، «زِمِنج» وجود دارند.

نحوه دسترسی به تالاب هسل

تالاب یا مرداب «هَسل» حدود ده کیلومتر از جاده چالوس فاصله دارد، ضمن آن که حدود یک ساعت نیز پیاده روی در پیش دارید تا به کناره آن برسید. تنها با طی مسیری حدودا چهار کیلومتری، در یکی از فرعی های جاده چالوس به مرداب هسل میر سید.

مرداب هسل در جنوب دو روستای «طلاجو» و «سینوا» در دل منطقه ای جنگلی قرار گرفته است. برای رسیدن به آن، وارد جاده چالوس شوید و ده کیلومتر مانده به شهر چالوس، بعد از پلیس راه، در سمت چپ تان وارد اولین فرعی خاکی شوید که جاده ای جنگلی است و به روستای سینوا می رسد. این مسیر تابلویی ندارد و فقط باید حواس تان به پلیس راه باشد. در این مسیر بعد از عبور از پل رودخانه، یعنی مسافتی حدودا ۳۰۰ متری به یک دوراهی می رسید که برای رسیدن به مرداب باید مسیر سمت راست را انتخاب کنید.

بعد از طی مسافتی کوتاه، به یک منطقه جنگلی به نام «بانی» می رسید. باید خودرو را همین جا پارک کنید و پیاده به سمت مرداب راه بیفتید. مسیر پاکوب منتهی به مرداب مشخص است، اگر با راهنما همراه نیستید، سوال های تان را از محیط بانان ایستگاه محیط بانی که در همین محدوده قرار دارد، بپرسید. در این ایستگاه سرویس بهداشتی و آب آشامیدنی نیز وجود دارد. بسته به توان گروهی که با آن همراه هستید، تا مرداب بین نیم تا یک ساعت پیاده روی در یک منطقه جنگلی پیش رو دارید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=5347

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.