• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
8

واکنش آژانس اتمی به اعلام جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران

  • کد خبر : 5628
  • 07 سپتامبر 2019 - 11:43

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به اعلام جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران واکنش نشان داده است.

به گزارش  پایگاه خبری دخالت به نقل از  خبرگزاری تسنیم ، آژانس بین المللی انرژی اتمی امروز شنبه در واکنش به اعلام جزییات گام سوم کاهش تعهدات ایران ذیل برجام اعلام کرد بازرسان این نهاد سازمان ملل در ایران هستند و قادرند گزارش‌هایی که نشان می‌دهد تهران تزریق گاز اورانیوم به سانتریفیوژهای پیشرفته را آغاز کرده، بررسی کنند.

آژانس اتمی به آسوشیتدپرس اعلام کرده این نهاد از گزارش‌های مرتبط با سانتریفیوژ تحقیق و توسعه ایران مطلع است.
این نهاد سازمان ملل تاکید کرده است بازرسان آن در ایران حضور دارند و هر گونه فعالیت مرتبط را به مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش می‌کنند.

بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی جمهوری اسلامی ایران را تشریح و اعلام کرد گازدهی به سانتریفیوژهای زنجیر ۲۰ تایی آی‌آر۴ و آی‌آر۶ از دیروز شروع شده است.

اعلام جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی ایران

بهروز کمالوندی معاون امور بین الملل، حقوقی و مجلس و سخنگوی سازمان انرژی اتمی امروز (شنبه) ۱۶ شهریور ماه در نشستی خبری در محل این سازمان به تشریح جزییات گام سوم کاهش تعهدات برجامی پرداخت.

حسن روحانی رئیس جمهور چهارشنبه شب ۱۳ شهریور و یک روز پیش از پایان فرصت ۶۰ روزه دوم ایران به طرف های باقیمانده در برجام و بعد از نشست مشترک سران سه قوه اعلام کرد که گام سوم از روز جمعه (۱۵ شهریور) برداشته می‌شود.

روحانی با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه کاهش تعهدات در گام سوم ، اظهار داشت: در گام سوم سازمان انرژی اتمی موظف است در زمینه تحقیق و توسعه هر آنچه نیاز فنی کشور است، بلافاصله شروع کند و تمام تعهداتی که در زمینه تحقیق و توسعه در برجام مدنظر بوده را کنار بگذارد و شاهد گسترش در حوزه تحقیق و توسعه در زمینه انواع سانتریفیوژهای جدید و هر آنچه که برای غنی‌سازی نیاز داریم را سازمان انرژی انجام دهد و شاهد سرعت عمل در این زمینه باشیم.

جمهوری اسلامی ایران براساس بیانیه ۱۸ اردیبهشت شورای عالی امنیت ملی در توقف برخی تعهدات برجامی، اقداماتی را در قالب گام‌های اول و دوم صورت داد. در گام اول ایران از ۳۰۰ کیلوگرم اورانیوم غنی شده ۳.۶۷ درصد عبور کرد و در پایان این گام و زمان ورود به گام دوم (۱۶ تیر ماه) نیز عنوان شد که ایران از این به بعد سقف غنی سازی ۳.۶۷ درصد را رعایت نمی‌کند و یک روز بعد هم بهروز کمالوندی سخنگوی سازمان انرژی اتمی  خبر داد که سقف اورانیوم غنی شده ایران به ۴.۵ درصد رسیده است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=5628

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.