• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
6

تماس تلفنی مکرون و روحانی؛ «شرط ایران» برای مذاکره با آمریکا لغو تحریم‌هاست

  • کد خبر : 5719
  • 12 سپتامبر 2019 - 4:56

رئیس جمهور ایران در تماس تلفنی با رئیس جمهور فرانسه شرط برگزاری جلسه ایران و گروه ۱+۵ را لغو تحریم‌های آمریکا علیه جمهوری اسلامی ذکر کرد.

آمریکا یکی از کشورهای عضو گروه ۱+۵ بود که به توافق اتمی با ایران دست یافتند اما ایالات متحده سال گذشته از این توافق خارج شد.

در همین حال حسن روحانی در تماس تلفنی با امانوئل مکرون گفت: «از دیدگاه دولت، مجلس و مردم ایران در شرایطی که تحریم‌ها باقی باشد، مذاکره با آمریکا معنا و مفهومی ندارد».

، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در تماس تلفنی “امانوئل مکرون” رئیس جمهور فرانسه  با وی ، اظهارداشت: در صورتی که توافقات با اروپا نهایی شود، آماده ایم به تعهدات برجامی برگردیم  و جلسه ایران و ۱+۵ نیز تنها زمانی امکان پذیر است که تحریم ها برداشته شود.

رئیس جمهور با تشکر از تلاشهای رئیس جمهوری فرانسه ، به گام سوم ایران برای کاهش تعهدات برجامی اشاره  و تاکید کرد: گام سوم ایران تحت نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است و در عین حال قابلیت  بازگشت پذیری دارد.

روحانی همچنین استحکام برجام و امنیت در آبراه های جهان از جمله خلیج فارس و دریای عمان را دو هدف عمده برشمرد  و این را به نفع جهان و از جمله اتحادیه اروپا و حتی آمریکا دانست.

مذاکره با آمریکا در شرایط تحریم معنا و مفهومی ندارد

رئیس جمهور  با تاکید بر اینکه برجام فرصتی بزرگ برای همگان بود تا در اقتصاد رو به توسعه ایران مشارکت و سرمایه گذاری کنند، گفت: اتحادیه اروپا و بویژه فرانسه ضروری است که نقش خود را برای حفظ برجام به خوبی ایفا کنند.

رئیس جمهور فرانسه نیز در این تماس تلفنی با تشریح اقدامات و مذاکرات فشرده کشورش با مقامهای آمریکایی درباره بسته جدید پیشنهادی توافقات گفت: فرانسه به تلاش هایش برای اجرای مفاد برجام و  رسیدن به تفاهم ادامه می دهد.

امانوئل مکرون در این گفت و گوی تلفنی، اقدامات و برنامه های آتی کشورش را برای تداوم مذاکرات و رسیدن به توافق، تشریح کرد.

روسای جمهوری دو کشور همچنین توافق کردند که به رایزنی های خود ادامه دهند.

تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی‌شود

در همین حال خبرنگار خبرگزاری بلومبرگ در توئیتی نوشت که در جلسه روز دوشنبه ۱۸ شهریور که با حضور دونالد ترامپ برگزار شده، رئیس‌جمهور آمریکا بحث کاهش تحریم‌های ایران با هدف فراهم کردن مقدمات دیدار با حسن روحانی را مطرح کرده است.

به نوشته این خبرنگار، این پیشنهاد با موافقت استیو منوچین، وزیر خزانه‌داری آمریکا همراه شده ولی جان بولتون، مشاور برکنار شده امنیت ملی آمریکا به شدت با آن مخالفت کرده است. جان بولتون یک روز پس از این جلسه برکنار شد.

این خبر در حالی منتشر شده است که جاد دیر، یکی از سخنگوهای کاخ سفید روز پنجشنبه ۱۴ شهریور، گفته بود دونالد ترامپ در تماسی تلفنی با امانوئل مکرون بار دیگر تاکید کرده که تحریم‌ها علیه ایران لغو نمی‌شود.

امانوئل مکرون در ماه‌های اخیر برای کاستن از تنش‌ها بین ایران و آمریکا تلاش‌هایی دیپلماتیک داشته و چندین بار تلفنی با حسن روحانی گفت‌وگو کرده است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=5719

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.