• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
12

مدیرکل حقوقی وزارت خارجه: همراهی با تحریم ها اقدام متخلفانه بین‌المللی است

  • کد خبر : 7536
  • 31 اکتبر 2019 - 10:47

مدیرکل حقوقی وزارت امور خارجه، قرار موقت دیوان بین‌المللی  دادگستری را مهر تأییدی بر غیر قانونی بودن تحریم‌های آمریکا دانست و گفت: همراهی با تحریم‌ها به منزله اقدام متخلفانه بین‌المللی است.

عباس باقرپور عصر چهارشنبه در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد که به بررسی موضوع گزارش دیوان بین المللی دادگستری می پرداخت به نقش این دیوان به عنوان رکن اصلی قضایی سازمان ملل متحد در حل و فصل مسالمت آمیز اختلافات پرداخت.

وی افزود: در برابر تلاش‌هایی که با هدف تضعیف نظام چندجانبه‌گرایی و به چالش کشیدن مشروعیت این نظام انجام می‌شود، دیوان نقش و وظیفه مهمی در تثبیت و تضمین ثبات در همکاری‌های بین‌المللی و ایجاد شرایط تحقق عدالت و احترام به تعهدات بین‌المللی دارد.

مدیر کل حقوقی وزارت امور خارجه گفت :اصل رضایت دولت‌ها در طرح دعاوی ترافعی از اصول تثبیت شده حقوق بین‌الملل است که موجب تقویت حاکمیت قانون در نظام بین الملل و منبعث از اصل برابری دولت‌ها به عنوان یکی از اصول بنیادین حقوق بین الملل است.

باقرپور با اشاره به اعمال تحریم‌های آمریکا علیه کشورمان افزود : برای نخستین بار است که در تاریخ سازمان ملل متحد، یک عضو شورای امنیت دولت‌های دارای حاکمیت مستقل را، نه به دلیل نقض قطعنامه شورای امنیت، بلکه به دلیل پایبندی آنها به قطعنامه ۲۲۳۱ تهدید و مجازات می‌کند.

 دیوان در قرار خود تصریح کرده است که این قرار الزام آور است و آمریکا ملزم به پایبندی به قرار دیوان بوده و هر گونه عدم پایبندی آن کشور موجبات مسئولیت بین المللی آن دولت را فراهم می آورد 

قرار موقت دیوان بین‌المللی دادگستری

قرار موقت دیوان بین‌المللی  دادگستری  مهر تاییدی بر حقانیت ایران

وی با اشاره به خروج آمریکا از برجام تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران برای مقابله حقوقی با سیاست‌های متکبرانه آمریکا در نقض قواعد حقوق بین الملل و برای حفظ حقوق کشورمان، شکایتی را علیه این دولت نزد دیوان بین المللی دادگستری مطرح و خواستار صدور قرار موقت از سوی دیوان شد.

عباس باقرپور تاکید کرد: دیوان با صدور قرار موقت با اجماع، آمریکا را ملزم کرد که بر اساس تعهدات این کشور به موجب عهدنامه فیمابین، اقدامات محدود کننده در برخی از حوزه‌ها را برچیند.

مدیرکل حقوقی وزارت امور خارجه افزود: تصمیم‌اجماعی دیوان، تایید کننده غیر قانونی بودن تحریم‌های آمریکا علیه مردم و کشورمان حداقل در برخی حوزه‌های مشخص بود.

مدیرکل حقوقی وزارت خارجه آمریکا اضافه کرد: جمهوری اسلامی ایران هم چنین بر این باور است که تحریم های بعدی آمریکا در زمره اقدامات غیرقانونی است که موجبات تشدید وضعیت را فراهم ساخته و از نظر دیوان، اقدام متخلفانه بین المللی قلمداد خواهد شد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=7536

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.