• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
13

رد ارتباط آلودگی هوا با کیفیت بنزین توسط شرکت ملی نفت

  • کد خبر : 10622
  • 20 دسامبر 2019 - 14:18

شرکت پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با رد ارتباط آلودگی هوا با کیفیت بنزین  منشا آلودگی را وسایل نقلیه دیزلی و احتراق نامناسب سوخت در خودروها دانست.

ارتباط آلودگی هوا با کیفیت بنزین

به گزارش خبرگزاری صدا وسیما، شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی با صدور اطلاعیه‌ای با اشاره بر کیفیت مناسب بنزین توزیعی در کلانشهر‌ها اعلام کرد: منشاء اصلی آلودگی مربوط به وسایل نقلیه در کلانشهر‌ها ناشی از خودرو‌های دیزلی و احتراق نامناسب سوخت در خودروهاست.

 رد ارتباط آلودگی هوا با کیفیت بنزین

در این اطلاعیه آمده است: مطابق گزارش  منتشر شده توسط شرکت کنترل کیفیت هوای تهران منشا بیش از هشتاد درصد از آلودگی وسائل نقلیه شهر تهران مربوط به کامیون ها، اتوبوس‌ها و مینی بوس‌ها گزارش گردیده که از قضا سوخت مصرفی هیچ کدام از آن‌ها بنزین نیست از این مرتبط دانستن آلودگی هوا با بنزین به طور کامل رد می‌شود.

از سوی دیگر طبق گزارش‌های روزانه سایت شرکت کنترل کیفیت هوای تهران حتی در آلوده‌ترین روز‌های هفته گذشته شاخص آلایندگی SOx که بخشی از آن می‌تواند ناشی از گوگرد موجود در بنزین باشد در حدود ۱۵ بوده که بسیار پایین‌تر از حد مجاز آن یعنی ۵۰ بوده است. این امر نشان دهنده کیفیت بالای سوخت توزیعی اعم از بنزین و گازوئیل در کلانشهر تهران دارد.

شایان ذکر است علاوه بر توزیع روزانه بنزین با کیفیت و با میزان گوگرد زیر ۵۰ پی پی ام مطابق استاندارد یورو ۴ در زمان حاضر نفت گاز یورو ۴ در هشت کلانشهر کشور و کل استان تهران و ۳۲۰ جایگاه در جاده‌های اصلی مواصلاتی کشور توزیع می‌شود.

براساس اطلاعیه شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران و اکثر کلانشهر‌ها مربوط به ذرات معلق کمتر از ۲.۵ میکرون است که یکی از مهمترین عناصر تشکیل دهنده ذرات معلق هوا، کربن است.

بخش عمده‌ای از آلودگی هوای تهران مربوط به ذرات معلق است

این اطلاعیه می‌افزاید: به واقع بخش کربن دار ذرات معلق به عنوان یکی از زیان بارترین ترکیبات موجود در ذرات معلق از نظر تاثیر بر سلامتی به شمار می‌رود و به طور کلی به دو قسمت کربن آلی (OC) و کربن معدنی (EC) تقسیم بندی می‌شود. کربن آلی شامل عناصری همچون هیدروکربن‌ها حلقوی، آلکان‌ها و اسید‌های آلی است و منبع آن‌ها وسایل نقلیه، احتراق سوخت‌های فسیلی، احتراق چوب، تجزیه گیاهان و واکنش‌های فوتوشیمیایی است.

این اطلاعیه با اشاره بر اینکه منبع اصلی کربن موجود در هوای کلانشهر‌ها ناشی از احتراق ناقص سوخت می‌افزاید: با توجه به مشخص بودن میزان آروماتیک و بنزن و اولفین‌های موجود در بنزین طبق استاندارد آلاینده کربن آلی بخش کوچکی از ذرات معلق را تشکیل خواهد داد. اما کربن معدنی که به دوده اطلاق می‌گردد و مهمترین منبع آن احتراق ناقص سوخت‌های فسیلی وسایل نقلیه بنزینی و دیزلی است بخش بزرگی از ذرات معلق موجود را تشکیل می‌دهد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=10622

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.