• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
12

استوری عجیب هلیا دختر قمه کش

  • کد خبر : 36363
  • 15 جولای 2021 - 8:18

هلیا دختر قمه کشی این روزها به یکی از پربازدیدهای فضای مجازی تبدیل شده است. هلیا دختر قمه کش باعث شده تا علاوه بر فضای مجازی و فعالان اجتماعی،‌ صاحب‌نظران علوم اجتماعی نیز به آن بپردازند و مورد بررسی قرار دهند. هلیا دختر قمه کش همانند شوک اجتماعی برای جامعه این روزهای ایران به شمار می‌آید هلیا دختر قمه کش در نهایت با ورود نیروی انتظامی،‌ پرونده قضایی‌اش گشوده شد.

هلیا کیست؟

هلیا نام دختر قمه کش اصفهانی است که این در روزها جنجالی شده است.

دعوای شدید چند دختر نوجوان و سپس قمه‌کشی یکی از آنها به نام هلیا به یکی از پربازدیدترین و پربازخوردترین ویدئوهای چند روز اخیر در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی ایران تبدیل شده است.

«قمه‌کشی هلیا» چند دختر نوجوان را در فضایی عمومی نشان می‌دهد و از شیوه گویش حاضران و صداهای پس‌زمینه به نظر می‌رسد مکانی که ماجرا در آن رخ داده می‌تواند اصفهان باشد. دخترها که دو گروه هستند، ابتدا درگیری لفظی دارند و ناگهان تنش میان آنها به برخورد شدید از نوع کشیدن مو و لگد زن دو نفر می‌انجامد.

یکی از دخترها دیگری را چنان پرتاب می‌کند که بخشی از کتف و سرش به ناحیه سیمانی کنار باغچه می‌خورد اما دختر آسیب‌دیده که در ادامه درمی‌یابیم «هلیا» نام دارد، برمی‌خیزد و دعوا و درگیری را از سر می‌گیرد. در حالی که تنش میان سه چهار نفر بالا گرفته، دیگر دختران نوجوان حاضر در محل بیشتر نقش تماشاچی را دارند و پسرهایی که فیلم می‌گیرند، با لفاظی‌هایشان بر آتش درگیری می‌دمند. در این میان صدای دشنام‌ها و واژه‌های بالای ۱۸ سال هم به گوش می‌رسد.

پس از آرام شدن نسبی دعوا، یکی از حاضران متوجه «چاقو»یی می‌شود که در شلوار هلیا پنهان است و وقتی به آن اشاره می‌کند، دخترک یک قمه ۵۰ سانتیمتری را از شلوارش بیرون می‌کشد و البته به توصیه یکی از دوستان خود برای اینکه «شر» نشود، از آن استفاده نمی‌کند.

استوری عجیب هلیا دختر قمه کش

صدور دستور تشکیل پرونده از سوی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان

پس از بازتاب وسیع ویدئو علی اصفهانی دادستان عمومی و انقلاب اصفهان در واکنش به انتشار اصفهانی ضمن اشاره به صدور دستور جهت شناسایی و تشکیل پرونده شخصیت و مددکاری اجتماعی برای افراد خاطی بر ضرورت بررسی روان شناسی و جامعه‌شناختی برخی رفتارهای هنجارشکنانه تاکید کرد.

او گفت: «ناهنجاری‌های اجتماعی در غفلت خانواده‌ها و نهادهای متولی فرهنگی به صورت جدی نوجوانان را در معرض تهدید قرار داده است.»

او در عین حال از خانواده‌ها نیز خواست تا به این نکته مهم نیز توجه کنند که عواقب ناشی از عدم نظارت و تقلید برخی حرکات یا دسترسی به سلاح سرد می‌تواند جبران ناپذیر باشد و خشونت و حتی قتل را به کانون خانواده‌ها بکشاند.

واکنش کاربران به قمه کشی هلیا

قمه کشی آن هم توسط نوجوانی که درک درستی از خشونت ندارد، باعث شده تا کاربران با فعال‌سازی هشتگ هلیا (نام دختر قمه کش) در توئیتر، نظرات خود را در این باره مطرح کنند.

یک پژوهشگر اجتماعی در واکنش به قمه کشی هلیا در توئیتر نوشت: «نسل بعد از انقلاب شده‌ایم پدران و مادران # هلیا و امثال هلیا. نسل محافظت شده‌ای که کمتر می‌شناسیمش. نسل ما نسل آرزوهای بزرگ والدینمان بود. فرزندان انقلابی که باید تک تک اجزایمان با ارمان‌های ویژه روز و روزگارش ساخته می‌شد. هر آنچه ارزش مادی ضدارزش بود و هرچه فرامادی بود ارزشمند.»

وحید یامین پور مجری صداوسیما هم در توئیتی با اشاره به ماجرا نوشته است»: «بخواب هلیا، دیر است. دود، دیدگانت را آزار می‌دهد. دیگر نگاه هیچ‌کس بخار پنجره‌ات را پاک نخواهدکرد. ” هلیا، معشوقه‌ی راوی رمان “بار دیگر شهری که دوست می‌داشتم” اثر نادر ابراهیمی است. نقل است که نادر ” هلیا” را از به‌هم ریختن حروف کلمه “الهی” ساخته. از دیدن کلیپ هنوز وحشت‌زده‌ام.»

در این میان برخی از کاربران تربیت والدین را مقصر دانسته و گفته‌اند «واقعا تربیت و خانواده مهم‌ترین بخش زندگیه. هلیا رو خودمون قمه دادیم دستش وقتی به جای تحصیل، عشق سالم و ازدواج، گفتیم هرجا دوست داری برو هرکاری دلت میخواد بکن جوونی کن آزاد باش.»

برخی از فعالان اجتماعی هم خواستار پاک کردن ویدئوی وایرال شده از هلیا هستند. این دسته کاربران معتقدند که هلیا در سنی با روحیه‌ای شکننده قرار دارد که با دست به‌دست شدن دعوایش ممکن است به آینده و افکار او لطمه وارد شود.

تعدادی از کاربران هم گفته‌اند با انتشار این نوع کلیپ‌ها، برای نوجوانان دیگر هم الگو‌سازی می‌شود و این افراد کم سن وسال هم پا در مسیر هلیا گذاشته و هزاران هلیای قمه کش ساخته خواهد شد.

برگرفته از رکنا

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=36363

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.