• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
20

سفیدچاه گورستان اسرارآمیز در مازندران

  • کد خبر : 42809
  • 03 آگوست 2022 - 11:30

سفیدچاه گورستان اسرارآمیز در مازندران است که مربوط به دوره تیموریان و اولین قبرستان مسلمانان در ایران است. خاک این قبرستان به سفیدی میزند و وجود این خاک آهکی سفید سبب تاخیر در فساد اجساد دفن شده در این قبرستان شده است.

سفیدچاه گورستان اسرارآمیز

این گورستان که به اسم سفید چاه یا گورستان سپید معروف است در شهرستان بهشهر استان مازندران، روستای سفید چاه واقع شده که میتوان گفت اولین قبرستان مسلمانان در ایران است.

در منطقه گلوگاه بهشهر، تقریبا کسی نیست که چیزی از داستان های شگفت انگیز گورستان تاریخی این روستا نشنیده باشد. مردم گلوگاه از ۵۰ پارچه آبادی دور و اطراف، مرده هایشان را به دوش می گیرند و الله اکبرگویان به سفیدچاه می آورند تا جایی در گورستان این روستا برایشان دست و پا کنند.

کلیه افرادی که در گلوگاه و ۵۰ روستای دور و نزدیک آن فوت می‌کنند، توسط اطرافیانشان برای کفن و دفن به روستای شگفت انگیز سفیدچاه برده می‌شوند تا در صورت امکان و پیداشدن قبر در قبرستان این روستا بتوانند در آن دفن و خاکسپاری شوند. مردم روستا بر این باورند که خاک سفیدی که در این روستا وجود دارد موجب جلوگیری از پوسیدن اجساد مردگانشان می‌شود.

سنگ مزارهای ایستاده در بالای قبر

این قبرستان که بسیار محبوب نیز هست، هر لحظه به وسعتش افزوده می‌شود و اندک اندک به پیشروی خود ادامه می‌دهد. علاوه بر خاک سفیدی که این روستا دارد و آن را به همین سبب از بقیه روستاها متفاوت می‌کند، تمایز دیگری که این گورستان با سایر قبرستان‌های ایران دارد؛ مربوط به تاریخ و پیشینه‌ی این گورستان است. می‌توان گفت سنگ مزار موجود در بالای قبر فوت شدگان به شکل ایستاده در جای خود قرار گرفته است. روی سنگ قبرها کلیه اطلاعات مربوط به فوت شده  شغل و پیشه او و دیگر نوشته‌ها و اشعار ثبت شده است.

معروف‌ترین اشخاصی که در این قبرستان تاریخی دفن شده‌اند

معروف‌ترین و شناخته شده ترین اشخاصی که در این قبرستان تاریخی دفن شده‌اند، ۳ نواده‌ی امام موسی بن جعفر (ع) می‌باشند؛ اسامی این نواده‌ها ابراهیم (ع)، منصور (ع) و عبدالرحمان (ع) می‌باشند که به علت ستم‌هایی که از سوی خلفا به آنها روا داشته می‌شد از سر اجبار به این نواحی عزیمت نمودند و پس از آن در همین منطقه ساکن شدند. در محوطه‌ی مقبره‌ی این سه نواده معظم یک صندوقچه‌ی چوبی دیده می‌شود که ساکنان روستا مواظبت زیادی را از آن انجام می‌دهند و برایشان کاملاً مقدس می‌باشد.

تاخیر در فساد اجساد دفن شده

بر اساس تحقیقات به عمل آمده بر روی خاک قبرستان سفید چاه که به قبرستان سپید نیز شهرت دارد، آهک موجود در خاک این قبرستان بسیار بالا بوده به نوعی که رنگ خاک آن به سفیدی میزند.وجود این خاک آهکی سفید سبب تاخیر در فساد اجساد دفن شده در این قبرستان شده و همچنین گفته می شود که دلیل نام گذاری این مکان با نام قبرستان سپید نیز وجود همین خاک سفید رنگ است.

یکی از ویژگی های این قبرستان وجود سنگ قبرهای ایستاده در بخش تاریخی و قدیمی آن بوده که هر کدام از این سنگ قبرها نیز با توجه به قدمت، فرهنگ زمان و شغل و شخصیت فردی که در آن جایگاه دفن شده با نقوشی خاص حکاکی و تزئین شده اند.

در این گورستان جنسیت افراد دفن شده در آن به روش خاصی نشان داده شده و در صورتی که بالای سنگی که بر روی قبر نصب شده شکل یک شانه دوسر وجود داشته باشد، این قبر متعلق به یک مرد بوده و در صورت وجود شکل شانه یک سر بر روی سنگ قبر، فرد دفن شده در آن جایگاه یک زن است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=42809

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.