• امروز : سه شنبه - ۱۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 22 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 30 April - 2024
8

ممنوعیت صادرات برنج هند/ کشورهای آسیایی ضربه سختی خواهند دید

  • کد خبر : 43331
  • 19 سپتامبر 2022 - 10:48
ممنوعیت صادرات برنج هند/ کشورهای آسیایی ضربه سختی خواهند دید

در تلاش برای کنترل قیمت های داخلی، دولت هند صادرات برنج شکسته را ممنوع کرد و از ۹ سپتامبر مالیات صادراتی ۲۰ درصدی را بر چندین نوع برنج وضع کرد.حال باید دید با ممنوعیت صادرات برنج هند چه کشورهایی ضربه سختی خواهند دید و چه کشورهایی سود خواهند کرد .فیلیپین و اندونزی در برابر این ممنوعیت آسیب پذیرتر خواهند بود. هند تقریباً ۴۰ درصد از محموله های جهانی برنج را به خود اختصاص داده و به بیش از ۱۵۰ کشور جهان صادر می کند.

ممنوعیت صادرات برنج هند

هند صادرات برنج شکسته را ممنوع کرد و ۲۰ درصد عوارض بر صادرات گریدهای مختلف برنج وضع کرد، زیرا بزرگترین صادرکننده غلات در جهان تلاش می کند تا عرضه را افزایش دهد و قیمت های محلی را آرام کند و پس از بارش باران های موسمی کمتر از حد متوسط ​​کاشت را محدود کرد.

تولید برنج در هند تا سپتامبر ۵٫۶ درصد نسبت به سال قبل کاهش یافته است، زیرا بارش باران های موسمی کمتر از حد متوسط ​​است که بر برداشت تأثیر گذاشته است.

صادرات برنج هند

صادرات به ۲۱٫۵ میلیون تن در سال ۲۰۲۱ رسید. این رقم بیشتر از کل محموله های چهار صادرکننده بزرگ غلات – تایلند، ویتنام، پاکستان و ایالات متحده است.اما تولید تا ۲ سپتامبر ۵٫۶ درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش یافته است.

الگوهای ناهموار باران های موسمی تولید را کاهش داده است

سونال وارما، اقتصاددان ارشد شرکت خدمات مالی، گفت: برای هند، جولای و آگوست “مهم ترین” ماه ها برای بارندگی هستند، زیرا تعیین می کنند چه مقدار برنج کاشته شود. او افزود که امسال، الگوهای ناهموار باران های موسمی در آن ماه ها تولید را کاهش داده است.

وارما گفت که ایالت های بزرگ تولیدکننده برنج هند مانند بنگال غربی، بیهار و اوتار پرادش ۳۰ تا ۴۰ درصد کمتر بارندگی دارند. اگرچه بارندگی در اواخر ماه اوت افزایش یافت، “هر چه کاشت [برنج] تاخیر بیشتری داشته باشد، خطر کاهش عملکرد بیشتر است.”

در اوایل سال جاری، این کشور آسیای جنوبی صادرات گندم و شکر را برای کنترل افزایش قیمت‌های محلی محدود کرد، زیرا جنگ روسیه و اوکراین بازارهای جهانی مواد غذایی را دچار آشفتگی کرد.

کدام کشورهای آسیایی ضربه سختی خواهند دید

داده‌های اداره آمار فیلیپین نشان داد که تورم در این کشور در ماه اوت ۶٫۳ درصد بود که بالاتر از محدوده هدف بانک مرکزی بین ۲ تا ۴ درصد است. با توجه به آن، ممنوعیت صادرات هند به عنوان یک ضربه اضافی برای این کشور آسیای جنوب شرقی خواهد بود.

به همین ترتیب، ممنوعیت صادرات برنج هند برای اندونزی نیز مضر خواهد بود. اندونزی احتمالاً دومین کشور آسیب دیده در آسیا است.این کشور ۲٫۱ درصد از نیاز مصرفی برنج خود را به واردات متکی است.

بر اساس نقشه تجارت، سنگاپور تمام برنج خود را وارد می‌کند و ۲۸٫۰۷ درصد آن در سال ۲۰۲۱ از هند وارد می‌شود. اما این کشور به اندازه فیلیپین و اندونزی آسیب پذیر نیست زیرا “سهم برنج در سبد CPI بسیار ناچیز است.”مصرف‌کنندگان در سنگاپور تمایل دارند «بخش بیشتری» از هزینه‌های خود را صرف خدمات کنند، که معمولاً به نظر می‌رسد برای کشورهای با درآمد بالاتر چنین است. از سوی دیگر، کشورهای با درآمد پایین و متوسط ​​”مایلند که بخش بیشتری از هزینه های خود را صرف غذا کنند.”

کشورهایی که از ممنوعیت صادرات برنج هند سود خواهند برد

از طرف دیگر، برخی از کشورها می توانند ذینفع باشند. تایلند و ویتنام به احتمال زیاد از ممنوعیت برنج هند سود خواهند برد. این به این دلیل است که آنها دومین و سومین صادرکننده بزرگ برنج در جهان هستند کل تولید برنج ویتنام در سال ۲۰۲۱ تقریباً ۴۴ میلیون تن بود که صادرات آن ۳٫۱۳۳ میلیارد دلار بود.

تایلند در سال ۲۰۲۱ ۲۱٫۴ میلیون تن برنج تولید کرد که نسبت به سال قبل ۲٫۱۸ میلیون تن افزایش داشت.

با افزایش صادرات و ممنوعیت هند و اعمال فشار صعودی بر قیمت برنج، ارزش کلی صادرات برنج افزایش می‌یابد و این دو کشور از آن سود خواهند برد.

کشورهایی که در حال حاضر برنج از هند وارد می کند، به دنبال واردات بیشتر از تایلند و ویتنام خواهد بود.

معصومه لطفی (پایگاه خبری دخالت)

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=43331

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.