• امروز : پنج شنبه - ۳۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 10 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 18 April - 2024
7

سیگنال مثبت مجمع تشخیص مصلحت برای عرضه خودرو در بورس کالا

  • کد خبر : 45205
  • 24 ژانویه 2023 - 12:11
سایپا آریا؛ شاهین هاچ بک با موتور میتسوبیشی

از زمانی که پای خودرو به معاملات بورس کالا باز شد، چرخ تولید خودروسازان با شتاب بیشتری حرکت کرد که مؤید این موضوع گزارش‌های ماهانه خودروسازان از تولید و فروش خود است.

مدت ها بود که از اهالی کارخانه ایران خودرو خبر شکستن رکورد تولید خودرو شنیده شد و قطعا اگر با همین فرمان پیش رود، رکورهای سال‌های اخیر به طرز قابل ملاحظه‌ای جابه‌جا خواهد شد که این خبر و اتفاق مثبتی برای سهامداران بی شمار این شرکت می‌باشد که تشنه بازدهی و کسب هستند و نفع این اقدام به بسیاری از مردم عادی خواهد رسید.

آمارها نشان می‌دهد که تولیدات خودروسازان با عرضه محصولاتشان در بورس کالا شتاب گرفته و در کنار آن، با واقعی شدن قیمت‌ها و تعیین قیمت به دست فروشنده و خریدار واقعی، نفع اصلی به جیب تولیدکننده و مصرف‌کننده می‌رود و در صورتی که این امر با عرضه‌های بیشتر و متنوع‌تر گسترش یابد، دست دلالان از این بازار کوتاه‌تر خواهد شد و قطعا در چنین فضایی، سنگ‌اندازی‌های بسیاری صورت خواهد گرفت و تلاش‌های متعددی صورت خوهد گرفت که بازار خودرو را به دست عده‌ای اندک بسپرند و مجددا به همان جاده خاکی بازگرداند.

سیگنال مثبت مجمع تشخیص مصلحت برای عرضه خودرو در بورس کالا

ارکان تصمیم‌گیری کشور نسبت به عرضه خودرو در بورس کالا روی خوش نشان داده‌اند. یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به مکانیزم شفاف در عرضه محصولات سرمایه‌ای در بورس کالا، انتقاد به عرضه خودرو در بورس کالا توسط رئیس سازمان بازرسی کل کشور را بی‌مورد و دخالت شورای عالی رقابت در قیمت‌گذاری خودرو را ناکارآمد تلقی کرد.

بازار سهام و بورس کالا جزو بازارهای شفاف اقتصاد کشور محسوب می شوند که از تولید و سودآوری شرکت‌ها حمایت می‌کنند. بنابراین بهتر است عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند تا اثرات مثبت آن موجب بهبود صنعت خودروسازی کشور شود.

برخی معتقدند از زمانی که پای شورای رقابت به بازار خودرو باز شد و قیمت‌گذاری این محصول به این نهاد سپرده شد، صنعت خودروسازی کشور به جاده خاکی منحرف شد و سرمنشا زیان انباشته فوق سنگین این روزهای خودروسازان، قیمت‌گذاری دستوری است که به نیت کنترل بازار و حفظ سطح رفاه مردم انجام شد اما؛ آن چه که در عمل اتفاق افتاد نتیجه‌ای جز کاهش قدرت خرید مردم و سطح رفاه عمومی‌نداشت.

از زمانی که پای خودرو به معاملات بورس کالا باز شد، چرخ تولید خودروسازان با شتاب بیشتری حرکت کرد که مؤید این موضوع گزارش‌های ماهانه خودروسازان از تولید و فروش خود است. نباید فراموش کرد که در همین روزها بود که از جاده مخصوص و از اهالی کارخانه ایران خودرو خبر شکستن رکورد تولید خودرو شنیده شد و قطعا اگر با همین فرمان پیش رود، رکورهای سال‌های اخیر به طرز قابل ملاحظه‌ای جابه‌جا خواهد شد که این خبر و اتفاق مثبتی برای سهامداران بی شمار این شرکت می‌باشد که تشنه بازدهی و کسب هستند و نفع این اقدام به بسیاری از مردم عادی خواهد رسید.

صنعت خودرو  متحمل۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته بوده است

بر اساس صحبت های عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، تجربه دخالت شورای عالی رقابت در قیمت‌گذاری خودرو پیامد خیلی خوشایندی تا الان نداشته است. صنعت خودرو هم‌اکنون متحمل ۱۲۰ هزار میلیارد تومان زیان انباشته بوده که مقصر اصلی آن، اجبار به عرضه خودروها با قیمت تکلیفی است. شورای نگهبان در دوره قبل، قیمت‌ها را برخلاف واقعیت تعیین کرده و موجب ضرر خودروسازان، افزایش غیرمعقولانه قیمت‌ها و درنهایت ضرر مشتریان شده است. در این میان، تنها دلالان به سودهای کلان رسیده‌اند.

به همین دلیل، اصرار بر توقف عرضه خودرو در بورس کالا کمی عجیب و بی‌مورد به‌نظر می‌رسد. گزارش مالی شرکت‌هایی همچون ایران‌خودرو نشان می‌دهد که بستر مزایده‌ای بورس کالا توانست بعد از سال‌ها زیان، موجب سوددهی شرکت‌ها شود.

بازار سهام و بورس کالا جزو بازارهای شفاف اقتصاد کشور محسوب می شوند که از تولید و سودآوری شرکت‌ها حمایت می‌کنند. بنابراین بهتر است عرضه خودرو در بورس کالا ادامه پیدا کند تا اثرات مثبت آن موجب بهبود صنعت خودروسازی کشور شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=45205

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.