• امروز : یکشنبه - ۱۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 27 - شوال - 1445
  • برابر با : Sunday - 5 May - 2024
9

مزایای آب‌ خوردن از پارچ یا کوزه سفالی

  • کد خبر : 48674
  • 09 جولای 2023 - 13:27
پارچ سفالی

شاید شما آب را در بطری‌های پلاستیکی، استیل یا شیشه‌ای نگهداری می‌کنید؛ اما خوب است بدانید نگهداری آب در ظروف و پارچ‌های سفالی یا گِلی بسیار سالم‌تر است. آبی که از پارچ سفالی می‌نوشید نه‌تنها خوشمزه تر است؛ بلکه فوایدی هم برای سلامتی‌تان دارد.

پارچ سفالی آب را خنک نگه می‌دارد

دانشمندان معتقدند که نگه‌داشتن آب در پارچ سفالی، بهترین روش برای نگهداری آب نوشیدنی است. پارچ‌های سفالی یا گلی، نه تنها باعث خنک نگه‌داشتن آب می‌شوند، بلکه دارای یک تعامل حرارتی مناسب با محیط اطراف هستند و با توجه به شرایط آب و هوایی، خنکی لازم را به آب منتقل می‌کنند. این ویژگی منحصر به فرد پارچ‌های سفالی بوده و هیچ جنس دیگری این قابلیت را ندارد.

ظروف سفالی با دارا بودن منافذ ریز، در صورت نگهداری آب در آن، تبخیر را امکان‌پذیر می‌سازند. در این فرایند، ذرات آب انرژی گرما را جذب می‌کنند و تبخیر می‌شوند، که نتیجتاً باعث خنک شدن آب می‌شود. پارچ سفالی دارای سوراخ‌های بسیار ریز است که زیر میکروسکوپ قابل مشاهده هستند و از طریق این سوراخ‌ها و منافذ، مولکول‌های آب تبخیر می‌شوند و حرارت و رطوبت درون پارچ سفالی به طور مداوم در گردش قرار می‌گیرند. این اتفاق، در پارچ‌های فلزی یا شیشه‌ای که به طور عمده استفاده می‌شوند، رخ نمی‌دهد.

پارچ سفالی قلیایی است

یکی از خواص دیگر پارچ سفالی، خاصیت قلیایی آن است. قلیای سفال با تعامل با اسیدیته آب، یک تعادل مناسب در pH را برقرار می‌کند. آبی که از این پارچ می‌نوشید، قادر است به کاهش اسیدیته بدن کمک کند. این ویژگی از سفال بسیار مفید است و یکی از معروف‌ترین خصوصیات نوشیدن آب از پارچ سفالی است. همچنین، وقتی غذاهای اسیدی مانند گوشت یا شیر در ظرف سفالی پخته می‌شوند، سفال به خنثی کردن خاصیت اسیدی غذا کمک می‌کند.

پارچ سفالی برای متابولیسم خوب است و سطح تستوسترون را متعادل نگه می‌دارد

حتماً می‌دانید که نوشیدن آب کافی طی روز برای سوخت‌وساز بدن لازم است. ما معمولاً آب را در بطری‌های پلاستیکی نگهداری می‌کنیم بدون اینکه بدانیم چه مواد شیمیایی مضری دارند؛ مانند بیسفنول A که می‌توانند به مولکول‌های آب بچسبند و سلامت ما را تهدید کنند. اما نوشیدن آب از پارچ سفالی می‌تواند سوخت‌وساز بدن را بهتر کند بدون اینکه هیچ ماده شیمیایی مضری داشته باشد. نوشیدن آب از پارچ سفالی می‌تواند سطح خوبی از تستوسترون را در بدن حفظ کند، اما نوشیدن آب از بطری پلاستیکی از میزان تستوسترون در بدن می‌کاهد. آبی که از پارچ سفالی می‌نوشید مزه‌ای طبیعی‌تر دارد و خنک و گواراست و ضمناً به سوخت‌وساز بدن و تنظیم تستوسترون کمک می‌کند.

شاید برای شما جالب باشد : بهترین غذا های رشت 

آبی که در پارچ سفالی است دمای مناسبی برای گلو دارد

حتماً از بچگی به شما هم می‌گفته‌اند که وقتی در یک بعدازظهر تابستانی پس از بازی و فعالیت و عرق ریختن، آب یخ از یخچال ننوشید. این موضوع را شاید خیلی وقت‌ها بدون دانستن دلیل آن قبول کرده‌ایم. اما یکی از دلایل این توصیه، جلوگیری از سکته گرمایی است؛ علاوه بر این، تغییرات ناگهانی دما ممکن است باعث بیمار شدن ما شود.

آبی که در پارچه سفالی نگهداری می‌شود، دمای مناسبی برای تسکین گلو دارد و این یک ویژگی ایده‌آل برای افرادی است که به سرفه و سرماخوردگی رنج می‌برند.

تنها نکته مهمی که باید به خاطر داشته باشید این است که هر سه روز یک‌بار پارچه‌های سفالی را تمیز کنید و بشویید و آب درون آن را به طور منظم تعویض کنید.

پخت‌وپز در ظروف سفالی چه خواصی دارد؟

ظرف سفالی به‌آرامی گرم می‌شود و غذا نیز در آن به‌آرامی پخته می‌شود. فضای منفذدار ظرف سفالی به خوبی به بخار و گرما کمک می‌کند تا به طور مناسب در غذا جذب شود و در نتیجه، غذا عطر و طعم بهتری به‌دست می‌آورد. همچنین، ارزش غذایی غذا در ظرف سفالی حفظ می‌شود. بسته به نحوه پخته شدن، گوشتی که در ظرف سفالی آماده می‌شود، مغزپخت شده و دارای طعمی بسیار خوشمزه است.

آرامی که در ظرف سفالی غذا پخته می‌شود، به حفظ رطوبت و چربی‌های طبیعی موجود در غذا کمک می‌کند. این موضوع به شما امکان می‌دهد که از مقدار کمتری روغن برای پخت و پز استفاده کنید. با استفاده از کمترین میزان چربی و روغن در غذا، به سلامت قلب خود نیز کمک می‌کنید.

ظروف سفالی دارای آهن، فسفر، منیزیم و چند ماده معدنی دیگرند. غذایی که در این ظروف پخته می‌شوند، آهن و کلسیم و منیزیم و سولفور سفال را جذب می‌کنند و همهٔ این املاح برای بدن و سلامتی مفیدند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=48674

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰

دیدگاهها بسته است.