• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
18

تکنولوژی لای فای (Lifi) چیست؟

  • کد خبر : 3343
  • 23 ژوئن 2019 - 5:32

تا به حال بارها و بارها اسم وای فای به گوشتان خورده است. حالا وقت آن رسیده که با لای فای آشنا شوید؛ لای فای به مراتب از تکنولوژی وای فای سریع تر است و مصرف انرژی کمتری هم دارد و به صورت بالقوه سطح ایمنی بالاتری در قیاس با وای فای دارد. اما تکنولوژی مذکور نیز درست مانند هر فناوری دیگری، در کنار مزایایش، معایبی دارد که در ادامه قصد داریم به تفصیل در مورد آنها سخن بگوییم.

Li-Fi چیست ؟

در اینجا به بررسی اینکه Li-Fi چیست و چه کاربردهایی دارد خواهیم پرداخت. لای فای که مخفف Light Fidelity است یک فناوری ارتباطی بی سیم دوسویه و پرسرعت مانند وای فای است که توسط شخصی به نام هارالد هاس ابداع گردید. تکنولوژی لای فای زیرمجموعه‌ای از ارتباطات بی‌سیم نوری (OWC) است و قادر است تا مکملی برای ارتباطات فرکانس رادیویی وای فای و شبکه‌های سلولی و یا جایگزینی برای سایر فناوری‌های برودکست باشد.

تکنولوژی لای فای کاملا به نور وابسته است به خصوص لامپ های LED. در واقع قرار است تا قدم بعدی در فرایند هوشمندسازی خانه‌ها استفاده از  تکنولوژی لای فای باشد. در فناوری لای فای، اینترنت از طریق امواج نوری منتشر می‌گردد، در حالی که این عمل در تکنولوژی وای فای طریق امواج رادیویی بود.

لای فای چگونه کار می کند ؟

لای فای مثل تکنولوژی اینفرارد کار می کنه . اساس کار لای فای به این شکله که از لامپ های LED مخصوص که به یه منبع اطلاعات مثل اینترنت یا سرور متصل هستن اطلاعات با سرعت زیادی به یه گیرنده مثل موبایل ، لپ تاپ و هر وسیله دیجیتال دیگه که گیرنده نوری داره منتقل میشه .

بهترین مثالی که میشه در مورد اساس کار لای فای زد ، کنترل تلویزیون هست . قبلا به طور کامل طرز کار کنترل تلویزیون رو توضیح دادم . درون کنترل تلویزیون یه دیود فرستنده نوری وجود داره و داخل مدار تلویزیون ( قسمت پنل جلوی تلویزیون مشخصه ) یه دیود گیرنده نوری ( فتو دیتکتر ) وجود داره . وتی شما دکمه ای رو روی کنترل فشار میدید ،  کد مخصوص به اون دکمه توسط سیگنال مادون قرمز به سمت تلویزیون ساطع میشه و در مدار داخلی تلویزیون ، اون کد رمزگشایی و پردازش میشه و اون کاری که می خواستید انجام میشه .

مزایای استفاده از تکنولوژی Li-Fi چیست ؟

در بررسی اینکه مزایای تکنولوژی Li-Fi چیست ابتدا باید به بیان مزیت اصلی آن پرداخت. مزیت بزرگ این فناوری این است که قادر است تا اطلاعات را با سرعت ۲۰۰ گیگابایت در ثانیه منتقل کند، در حالی که سرعت فناوری Wi-Fi به سختی می‌تواند از ۱ گیگابیت در ثانیه عبور کند.

 

از طریق تکنولوژی  Li-Fiمی‌توان یک یا هزاران نفر را به هم مرتبط نمود. اما Wi-Fi   محدود به چند دستگاه است، یعنی تنها می‌تواند صدها نفر را در یک منطقه کوچک به هم شبکه کرد.

 

البته باید گفت که فناوری Wi-Fi  نیز مدام در حال ارتقاء است. اما هنوز راه زیادی پیش رو دارد تا سرعت Li-Fi دست پیدا کند و البته سرعت نیز تنها مزیت Li-Fi محسوب نمی‌شود.

کاربردهای Li-Fi چیست و در چه مکان‌هایی قابل استفاده است؟

می‌توان گفت که Li-Fi برای محیط یک دفتر، مراکز خرید، فرودگاه‌ها، استادیوم‌ها و سایر مکان‌های شلوغ بسیار مناسب است. همچنین در محیط هواپیمائی و ساختمان‌هایی که دارای امواج رادیویی نامناسب هستند نیز، می‌تواند به راحتی مورد استفاده قرار ‌گیرد.

در بیمارستان‌ها نیز قابل استفاده است زیرا امواج رادیویی که از Wi-Fi متصاعد می‌شود، با امواج تولیدشده توسط تجهیزات پزشکی تداخل پیدا می‌کند و بهتر است از لای فای استفاه شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3343

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.