• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
4

کارت انرژی جایگزین یارانه سوخت می شود؟

  • کد خبر : 11280
  • 30 دسامبر 2019 - 14:36

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران گفت: با توجه به ناعادلانه بودن تخصیص یارانه سوخت و انرژی به شکل فعلی و مشکلاتی که دولت در اصلاح این روند دارد، اتاق بازرگانی بار دیگر پیشنهاد خود مبنی بر تخصیص کارت انرژی به سرپرستان خانوار را مطرح و بررسی کرده و در صورت اعلام آمادگی دولت آماده است این طرح را ارائه کند.

تخصیص کارت انرژی به سرپرستان خانوار

حمیدرضا صالحی سلمی در این باره  اظهار کرد: آنچه که از وضعیت نظام پرداخت یارانه انرژی در ایران به دست می‌آید این است که با وجود هزینه بالایی که دولت برای پایین نگه داشتن قیمت سوخت و انرژی‌هایی همچون برق و گاز می‌پردازد، اما در عمل اقشار ثروتمند از این منابع استفاده می‌کنند و اقشار کم درآمد امکانات لازم برای بهره‌مند شدن از این امتیازات را ندارند. از این رو از سال‌ها پیش بحث لزوم اصلاح نظام پرداخت یارانه انرژی مطرح بوده و ادامه دارد.

تخصیص کارت انرژی به سرپرستان خانوار

وی ادامه داد: هرچند در سال‌های گذشته دولت برنامه‌هایی را در این مسیر اجرا کرده، اما با توجه به محدودیت‌های موجود و اشکالاتی که به این برنامه وجود داشته، اتاق بازرگانی همچنان طرح خود را در زمینه کارت انرژی در دست پیگیری دارد و اخیرا در جلسه‌ای در اتاق بازرگانی تهران این بحث بار دیگر مطرح شد.

رییس کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی ایران درباره جزییات طرح کارت‌های انرژی گفت: ما اگر بتوانیم تمام منابع یارانه‌ای تخصیصی به هر فرد ایرانی که شامل یارانه سوخت، برق، گاز و … می‌شود را تبدیل به اعتباری کنیم که به حساب سرپرستان خانوار واریز می‌شود، در گام نخست عدالت مورد نظر در یارانه انرژی را به وجود آورده‌ایم و از سوی دیگر منابع این یارانه را در اختیار افراد قرار داده‌ایم تا بر اساس شرایط زندگی‌شان، برای هزینه‌اش برنامه‌ریزی کنند.

کارت انرژی ممکن است به شکل پول یا اعتبار باشد

صالحی ادامه داد: این منابع می‌تواند به شکل پول باشد یا به شکل اعتبار به حساب افراد ریخته شود. در هر دو صورت خانواده‌ای که نمی‌خواهد یا امکانات آن را ندارد که از همه یارانه انرژی‌اش استفاده کند، می‌تواند از طریق این کارت، سهم خود را خرید و فروش کرده و انتقال دهد و به این ترتیب حمایت دولتی مورد نیاز را دریافت کند. به گفته وی، حتی در مراحل بعدی می‌توان بازاری برای این اعتبارات انرژی به وجود آورد و با ورود شرکت‌ها و نهاد‌هایی که تولید ارزش افزوده می‌کنند، ثروت آفرینی کرد.

صالحی این را نیز گفت که دولت فعلا درخواستی برای ارائه این طرح نداشته، اما اتاق بازرگانی آماده است در صورت استقبال برنامه خود در این زمینه را ارائه کند. در جدیدترین جلسه کمیسیون انرژی اتاق بازرگانی تهران، اعضای این کمیسیون بار دیگر طرح طراحی و تخصیص کارت‌های انرژی برای خانوار‌های ایرانی را مطرح و بررسی کردند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=11280

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.