• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
5

عباسعلی کدخدایی از رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس خبر داد

  • کد خبر : 12179
  • 13 ژانویه 2020 - 12:33

عباسعلی کدخدایی سخنگوی شورای نگهبان با اشاره به اینکه چه تعداد از نمایندگان مجلس رد صلاحیت شدند، از رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان فعلی مجلس  به دلیل سوءاستفاده مالی و اقتصادی از سوی هیات‌های نظارتی خبر داد.

رد صلاحیت 90 نفر از نمایندگان

سخنگوی شورای نگهبان یکشنبه شب با حضور در یک برنامه زنده تلویزیونی درباره آخرین روند بررسی صلاحیت‌ها گفت: کسانی که در این مرحله‌ شکایت دارند، ۵ روز یعنی از روز یکشنبه تا پنجشنبه فرصت دارند شکایت خود را به دفاتر هیأت نظارت استانی ارائه کنند.

رد صلاحیت ۹۰ نفر از نمایندگان

او با بیان اینکه یک میلیون برگ سند از مراجع چهارگانه برای بررسی صلاحیت‌ها دریافت کردیم، گفت: مهم‌ترین دلایل رد صلاحیت‌ها، محورهای مفاسد اقتصادی، مفاسد اخلاقی و ضدیت با حاکمیت است.

همچنین سوء استفاده از اموال عمومی، تحصیل مال نامشروع، اختلاس، استعمال مواد مخدر، مفاسد اخلاقی، محکومیت جنایی، سابقه شرارت، چاقوکشی و سابقه فروش مواد مخدر از جمله مصادیق رد صلاحیت‌هاست.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: از حدود ۲۴۷ نفر نماینده فعلی مجلس ۹۰ نفر صلاحیتشان عمدتا به خاطر مسائل مالی تایید نشد. البته به برخی از آنها مستندات پرونده‌شان توضیح داده شد و به بقیه نیز اگر درخواست کردند این مستندات ارایه می‌شود.

کدخدایی ضمن تشکر از مراجع رسمی که همکاری بسیار خوبی داشتند، افزود: باید اعلام کنیم که این مراجع تقریبا برای همه افراد سند به شورای نگهبان ارائه کردند که این امر نسبت به دوره‌های قبل بی‌سابقه بود. او ادامه داد: در قانون، تحقیقات محلی را داریم و در بسیاری از اوقات همین تحقیقات محلی به نفع افراد می‌شود چراکه کمک به دقت کار شورای نگهبان در بررسی پرونده‌ها می‌کند.

کدخدایی گفت: ما به جناح و گروه افراد نگاه نمی‌کنیم، اصلا نگاه نمی‌کنیم اصلاح‌طلب است یا اصولگرا بلکه مستندات پرونده را می‌بینیم. امروز در رسانه‌ها هم اعلام شد که از هر دو طیف سیاسی هم تایید صلاحیت داشته‌ایم و هم رد صلاحیت. این نشان می‌دهد عملکرد شورای نگهبان نگاه سیاسی ندارد. کدخدایی افزود: گروه‌های مختلف شاید ابهامی به روند بررسی صلاحیت‌ شورای نگهبان داشتند، از یکسال پیش خیلی از افراد و گروه‌ها به شورا آمدند و به سوالات و ابهامات آنها پاسخ داده شد.

 فرصت ۲۰ روزه برای شکایت

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: کسانی‌که شکایتی نسبت به آراء هیات‌های اجرایی دارند در مجموع سایر افراد هزار و سیصد نفر هستند که ما باید بررسی کنیم؛ بنابراین مجموعاً صلاحیت بیش از ۱۴ هزار و ۵۰۰ نفر را هیات‌های نظارت استانی و هیات‌های مرکزی و شورای نگهبان باید بررسی کنند که کسر از تعداد ۱۶ هزار و ۳۳ نفر است.

او گفت: موازین بررسی صلاحیت‌ها در هیات اجرایی و هیات‌های نظارت خیلی تفاوتی ندارد و بندهای مربوط به آن در قانون یکی است. ممکن است مدارک تحصیلی و جرم‌ها باشد که موجب سلب اجتماعی برای افراد می‌شود و تخلفات دیگری که در قانون ذکر شده است.

کدخدایی درخصوص روند بررسی صلاحیت‌ها نیز افزود: در مرحله‌ای که ما امروز به پایان رساندیم و مرحله دوم شروع شد، شامل هیات‌های نظارت استانی بود؛ یعنی هیات‌های نظارت استانی ما، رسیدگی‌های خود را انجام دادند و طبق قانون از هیات مرکزی نظارت باید کسب اطلاع کنند و نهایتاً نتایج را از طریق فرمانداری‌ها به افراد اعلام کنند.

او گفت: مجموعاً یک فرصت ۲۰ روزه است که شورای نگهبان از آرائی که هیات‌های نظارت استانی نسبت به افراد صادر کردند، می‌توانند بررسی کنند و اگر افراد اعتراض داشته باشند شورای نگهبان می‌تواند رسیدگی کند و بعد از آن ۲۰ روز نتیجه نهایی مرحله اول شورای نگهبان هم اعلام می‌شود. از جهت روز و زمانی که هیات‌های اجرایی رسیدگی شان به پایان رسید، رسیدگی ما در هیات‌های نظارت آغاز شد و چیزی حدود دو هفته است که این رسیدگی‌ها را انجام می‌دهیم البته زمان کمی است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=12179

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.