• امروز : سه شنبه - ۲۸ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 8 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 16 April - 2024
26

همه‌چیز درباره‌ سلاح کالیبر ۵۰ ایرانی / نشنال اینترست : حیدر خطرناک‌ترین سلاح ایران

  • کد خبر : 1583
  • 15 آوریل 2019 - 6:43

پایگاه خبری نشنال اینترست اخیرا طی گزارشی به دستاوردهای نظامی و تسلیحاتی جمهوری اسلامی ایران پرداخت و آن را پیشرفته‌تر از آنچه بسیاری گمان می‌کنند دانست.

این پایگاه خبری به یکی از راهبردی ترین سلاح‌های ایران به عنوان مثال می‌پردازد و آن را یکی از مهم ترین سلاح های تولید شده در نوع خود می‌داند. نویسنده‌ نشنال اینترست در گزارش خود با عنوان ” تک تیراندازهای ایرانی اکنون قادرند از فاصله‌ی ۱۶۰۰ متری دشمن را از پا در بیاورند” به  تشریح سلاح تک‌تیرانداز نیمه‌اتوماتیک کالیبر ۵۰ حیدر که در روز ارتش سال ۲۰۱۷ از آن رونمایی شد، پرداخت.

از نظر نشنال اینترست یکی از مهم ترین این دستاوردها که ایران در سال ۲۰۱۷ از آن رونمایی کرد تفنگ کالیبر ۵۰ مخصوص تک تیراندازها بود که با نام حیدر شناخته می‌شود.

وزن این سلاح تک‌تیرانداز، بدون خشاب و متعلقات ۱۱٫۵ کیلوگرم و وزن آن با کلیه متعلقات ۱۷٫۵کیلوگرم است.  طول لوله سلاح ۸۱٫۲۸  سانتی‌متر، طول بدنه آن ۳۳٫۶  سانتی‌متر و طول سلاح بدون متعلقات ۱۱۴ سانتی‌متر است که این میزان با تمام متعلقات به ۱۳۴٫۸۶ سانتی‌متر می‌رسد.عمر لوله این سلاح حدود ۵ هزار گلوله و سرعت ابتدایی آن ۱۷۳۴ متر در ثانیه است.

طبق محاسبات، برد این سلاح بیش از ۱۶۰۰ متر است که حداکثر ۲۰۰ متر با پیشرفته ترین سلاح دوربرد آمریکایی( برت  M82) اختلاف دارد.

سلاح کالیبر 50 ایرانی

از جمله ویژگیهای  سلاح کالیبر ۵۰ ایرانی این است که در سلاح های تک تیر معمولی، رزمنده بعد از هر شلیک زمانی را باید برای مسلح کردن و هدف گیری مجدد صرف کند در حالیکه در سلاحهایی مثل “حیدر” می‌توان به سرعت، تعداد بیشتری از گلوله های مورد نظر را به سمت هدف شلیک کرد. حیدر حدود ۳۸ پوند وزن دارد( حدود ۱۷٫۵ کیلوگرم) و ۸ پوند از برت آمریکایی فوق الذکر سنگین تر است.

مرکز مطالعات نیروهای نظامی خارجی ارتش آمریکا طی چند گزارش این سلاح را یکی از خطرناک‌ترین سلاحهای ایران دانست و با واژه ی “کنجکاو کننده و نادر” آن را توصیف کرد.

نشنال اینترست در انتها مدعی است که ایران می‌تواند سلاح کالیبر ۵۰ ایرانی را به زودی از ایران خارج کند و آن را برای نیروهای نظامی متحدش مثل سوریه، لبنان و غزه ارسال کند. همچینین، این وبگاه به نقل از بسیاری از ژورنال های نظامی تاکید دارند که قابلیت حیدر به حدی بالا است که ایران می‌تواند به فکر فروش هم باشد.

AM-50 Sayyad.

سلاح کالیبر ۵۰ ایرانی/ سابقه‌ واکنش رسانه‌ها به تسلیحات ساخت ایران

این اولین باری نیست که رسانه‌های خارجی در مورد سلاحهای ساخت ایران و به خصوص  “حیدر” می‌نویسند. ژورنال ارتش آمریکا مدتی پیش در مورد سلاح تک تیرانداز حیدر نوشت: “حتی اگر این اسلحه سنگین و در توصیف آن مبالغه شده باشد اما ساخت تفنگ‌های تک تیرانداز در صنایع دفاعی ایران با توجه به الگوی رخنه نیروهای این کشور در سوریه، لبنان، عراق و یمن موجب نگرانی قابل توجهی می‌شود. “

همچنین وبگاه خبری “وار ایز بورینگ” در مطلبی در این زمینه در حالی که تلاش می‌کند سلاح‌‌های ساخت ایران را نمایشی جلوه دهد، می‌نویسد: در آخرین نمونه از این تولیدات ایران در آوریل ۲۰۱۷ اسلحه نیمه خودکار کالیبر ۵۰ حیدر را رو نمایی کرد.  برد و وزن این سلاح عجیب و غریب است. اما نگرانی این است که اگر این سلاح همانطور که گفته می‌شود به اندازه کافی خوب باشد  آنگاه نیروهای شبه نظامی حامی ایران از آن استفاده می‌کنند.”

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=1583

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.