• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
21

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

  • کد خبر : 16540
  • 17 مارس 2020 - 12:44

یکی از زیباترین دیدنی های تاریخی کشورمان بدون شک مسجد شیخ لطف الله اصفهان است. این مسجد حاصل شاهکار معماری عصر صفویان است که در میدان نقش جهان واقع شده است. کاشی کاری خیره کننده ی مسجد شیخ لطف الله که متعلق به قرن یازدهم هجری است، توسط استاد به نام معماری و کاشی کاری ایرانی، محمدرضا اصفهانی ساخته شده است. این مسجد زیبا به دستور شاه عباس صفوی ساخته شد و هجده سال طول کشید تا به مرحله ی بهره برداری برسد.

اگر به اصفهان سفر کرده باشید، به خوبی میدانید که این مسجد فوق العاده در ضلع شرقی میدان نقش جهان و مقابل عمارت عالی‌قاپو و در همسایگی مسجد شاه واقع شده است. این مسجد که در سال های دهه ی ۱۹۲۰ مورد مرمت و بازسازی قرار گرفته است، هر ساله مقصد مهم گردشگران و توریست های داخلی و خارجی است. با ما همراه باشید تا به برخی از مهم ترین ویژگی های این مسجد اعجاب انگیز بپردازیم و این بار در کنار هم از این مسجد بی نظیر دیدن کنیم.

مسجد شیخ لطف الله اصفهان

پیشینه ی مسجد شیخ لطف الله اصفهان

طرح مسجد شیخ لطف الله درست همزمان با طرح ریزی چهارباغ و باغ هزارجریب ریخته شده است. صحبت از دوره ای ست که معماری عصر صفوی به اوج شکوفایی خود رسیده بود. جالب است بدانید که این مسجد زیبا و ارزشمند بر خرابه‌های مسجدی قدیمی که قبلاً در آن محل بوده ساخته شد. این مسجد به نام یکی از بزرگ ترین علمای اصفهان به نام شیخ لطف الله جبل عاملی نام گذاری شد.

شیخ لطف الله از اهالی جبل عامل لبنان بود که توسط شاه عباس از لبنان به ایران مهاجرت نمود و پیش از اصفهان در مشهد و قزوین سکونت نمود. شیخ لطف الله پدر زن شاه عباس بود و به همین دلیل علاوه بر این مسجد، مدرسه ای هم به نام او ساخته شد و در آن جلسات فقهی و مذهبی برگزار میشد.

ساختمان مسجد شیخ لطف الله اصفهان

ساختمان مسجد شیخ لطف الله اصفهان

همانطور که گفته شد، کاشی کاری مسجد شیخ لطف الله اصفهان از خیره کننده ترین بخش های این بنای عظیم است. تزئینات کاشی‌کاری این مسجد در داخل بنا از کاشی‌های معرق پوشیده شده است. شمار زیادی از کاشی کاری های معرق درون و بیرون گنبد و کتیبه های خط ثلث آن به قلم استاد برجسته علی رضا تبریزی بر این بنا نقش بسته شده است.

از نکات جالب که این مسجد را از دیگر مساجد متمایز ساخته است ، نبودن مناره و شبستان ورودی است. به همین خاطر هیچ صحن یا حیاطی برای برگزاری رو به قبله ی نماز مشاهده کرد. در واقع سبک معماری این بنا به شیوه ی کاملا اصفهانی است و به سبب این موضوع این مسجد ویژگی های خاص و منحصر به فرد خود را داراست. از دیگر ویژگی های خاص این بنا میتوان به چرخش ۴۵ درجه‌ای آن با محور شمال-جنوب اشاره کرد که به آن اصطلاحا پاشنه گفته میشود. علت طراحی و ساخت این پاشنه محل قرار گیری مسجد است. چون این بنا در ضلع شرقی میدان نقش جهان قرار گرفته است، ساخت آن به همین جهت قبله یابی را با مشکل همراه میساخت. محراب مسجد شیخ لطف الله نیز از دیگر شاهکارهای معماری دوره ی صفوی است که همچنان با گذشت صدها سال ، از جاذبه های خیره کننده ی این بنای توریستی و دوست داشتنی محسوب میشود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=16540

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.