• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
9

اقدام جدید آمریکا علیه برجام ؛ نیروگاه بوشهر تحریم شد

  • کد خبر : 2010
  • 04 می 2019 - 4:49

ایالات متحده بر خلاف مفاد توافق هسته‌ ای بامداد شنبه (به وقت تهران)  ، با اعلام کردن لغو بخشی از معافیت‌های مربوط به همکاری هسته‌ای با ایران ، از تلاش واشنگتن برای اعمال محدودیت‌های جدید علیه فعالیت‌هاى هسته‌ای صلح‌آمیز کشورمان خبر داد.

«مایک پمپئو» وزیر خارجه این کشور گفت : طبق این بیانیه‌ «از روز ۴ می (امروز)، کمک به گسترش نیروگاه هسته‌ای بوشهر فراتر از واحد رآکتوری کنونی و همچنین همکاری‌ها در زمینه انتقال اورانیوم غنی‌شده به خارج از ایران در ازای اورانیوم طبیعی می‌تواند تحریم‌پذیر باشد.»

وزیر خارجه آمریکا گفت  که این تصمیم با هدف «محروم‌سازی ایران از هرگونه مسیری به سوی ساخت تسلیحات هسته‌ای» اتخاذ شده است. همچنین در بخش دیگری از این بیانیه آورده است: «ما دیگر اجازه ذخیره‌سازی آب سنگین تولیدی مازاد بر محدودیت‌های فعلی ایران را نمی‌دهیم؛ چنین آب سنگینی دیگر نباید به هیچ نحو در دسترس ایران باشد.»

آمریکا با صدور این بیانیه، عملا کشور‌های باقی‌مانده در توافق هسته‌ای را از اجرای مفادی از این توافق از جمله تسهیل انتقال آب سنگین مازاد ایران به عمان، تبادل اورانیوم غنی‌شده با کیک زرد و همچنین همکاری روسیه در زمینه توسعه نیروگاه بوشهر منع کرده است.

نیروگاه بوشهر تحریم شد

اقدام جدید آمریکا علیه برجام ؛ نیروگاه بوشهر تحریم شد

آمریکا پنج مورد از هفت مورد معافیت مرتبط با همکاری هسته‌ای غیرنظامی روسیه و کشور‌های اروپایی با ایران که روز شنبه منقضی می‌شد را به مدت ۴۵ روز تا ۹۰ روز تمدیدکرده است.

براین اساس، نیروگاه هسته‌ای بوشهر، تاسیسات غنی سازی فوردو، تاسیسات هسته‌ای در اراک و راکتور تحقیقاتی تهران تاسیسات مشمول تمدید معافیت هستند.

این معافیت‌ها این امکان را می‌دهد که فعالیت شماری از مراکز هسته‌ای ایران بدون مجازات‌های آمریکا ادامه یابد.

بر اساس بیانیه وزارت خارجه آمریکا، مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا مدعی شد؛ از روز ۴ می، کمک به گسترش نیروگاه هسته‌ای بوشهر فراتر از واحد رآکتوری کنونی، می‌تواند تحریم‌پذیر باشد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=2010

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.