• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
11

پیشنهاد جنجالی ازدواج اجباری

  • کد خبر : 20227
  • 08 ژوئن 2020 - 10:58

در روز‌های اخیر پیشنهاد‌هایی درباره ازدواج اجباری از سوی یک فعال اجتماعی و کارشناس مذهبی مطرح شده که جنجال به پا کرده است. براساس گزارش‌های این پیشنهادات در بین نمایندگان مجلس نیز تکثیر شده است.

ازدواج اجباری

در مجلس دهم نیز بحث ازدواج و کاهش جمعیت مورد توجه نمایندگان قرار داشت، اما به جز در موارد معدودی نتوانستند طرح‌های موثری را به تصویب برسانند. قانون تسهیل ازدواج بار مالی دارد و دولت در شرایط مناسبی نیست با این حال مجلس دهم تسهیلات ازدواج را به ۵۰ میلیون تومان افزایش داد. از سال جاری وام ازدواج ۵۰ میلیون است پیشتر نیز همین مجلس وام ازدواج را به ۳۰ میلیون تومان افزایش داده بود.

برخی فعالان اجتماعی و فرهنگی سیاستمداران نگران بحران سالمندی در سال‌های آینده در ایرانند و به دنبال ترغیب جوانان به ازدواج و فرزندآوری اند.درهمین حال در روز‌های اخیر پیشنهاد‌هایی درباره ازدواج اجباری از سوی یک فعال اجتماعی و کارشناس مذهبی، حجت‌الاسلام محمد ادریسی سردبیر نشریه سراج مطرح شده که جنجال به پا کرده است. براساس گزارش‌های این پیشنهادات در بین نمایندگان مجلس نیز تکثیر شده است.
ازدواج اجباری

قوانین طرح ازدواج اجباری

قانون اول: ابتدای دوره ازدواج اختیاری ۱۷ سال و انتهای آن ۲۸ است و اگر کسی ازدواج نکرد باید ازدواج اجباری داشته باشد.

قانون دوم: اگر کسی بعد از سن ۲۸ سالگی از ازدواج امتناع کرد از او ربع درآمد کسب و کار و صنعت یا مالیات از تجارت او گرفته می شود و به آن‌ها که می خواهند ازدواج کنند و گرفتار فقر هستند داده می شود.

قانون سوم: اگر فرد در این دوره سنی ازدواج نکرد اگر بیمار بود، معالجه او مجانی است و اگر بیماری بدون علاج داشت از ازدواج او امتناع شود و اگر بیماری او معالجه شد و ازدواج نکرد باید تمام هزینه های ازدواج یک زوج را پرداخت کند.

قانون چهارم: اگر پس از دوره ازدواج اختیاری فرد ازدواج نکرد از او در مناصب مدریتی و تدریس و عضویت در هیئت علمی و کارهای کلیدی هرگز استفاده نمی شود.

قانون پنجم: اگر صاحبان مشاغل و کسب و کار به تعداد تعیین شده از جوانان که در دوره ازداوج اختیاری هستند چه دختر باشد و چه پسر وام خودکفایی و ازدواج بدهند از دو تا سه سال معاف از هرگونه مالیات و عوارض می شوند.

قانون ششم: کسی که سن او بالایی چهل سال است و فرزندی ندارد اگر به لحاظ جسمی و مالی، شرایط اش را داشته باشد موظف است که باتوجه به توانایی‌های او از یک تا چهار یتیم از کودکان کار یا شیرخوارگاه یا یتیم‌خانه‌های کشور فرزند تقبل کند.

قانون هفتم: هرکس در این دوره ازدواج کرد و برادر بزرگ‌تری ندارد که به والدینش خدمت کند استخدام رسمی ادارات دولتی می شود و همچنین یک دختر اگر برادر بزرگ تر ندارد که از والدینش مراقبت کند شوهر او معاف از مالیات و سربازی تا زمان پایان حیات والدین است.

قانون هشتم: کسی که در دوره ازدواج اختیاری ازدواج کرد اگر فقیر بود به او در نزدیک ترین محل سکونت والدین در شهر خود زمینی یا منزل مسکونی یا مغازه ای برای کسب و کار که قابل برگشت باشد از طرف دولت ها و حکومت داده می شود.

قانون نهم: کسی که در دوره ازدواج اختیاری و قبل از ۲۸ سالگی ازدواج کرد و صاحب چهار فرزند شد از سربازی معاف می شود و یارانه بیشتری از دولت ها دریافت می کند.

قانون دهم: کسی که بدون ازدواج به سفرهای خارجی غیر زیارتی و علمی می رود عوارض خروج بیشتری باید بدهد واگر بدون عذر معقول همسر خود را با خود نبرد یا در خارج ازدواج کند نصف دارایی های او برای همسر اول و فرزندان است.

قانون یازدهم: دانشجویان و طلاب تنها به دلیل تحصیل علم در داخل یا خارج از کشور تنها دو سال می توانند تاخیر در ازدواج داشته باشند.

قانون دوازدهم: گواهی گذراندن حداقل دو دوره رایگان «حقوق متقابل و مترابط زن و شوهر» و «روش تعامل و آموزش تربیت فرزندان» قبل از ازدواج اختیاری یا ازدواج اجباری باید توسط دختر و پسر ارائه گردد تا پنج درصد به وام ازدواج آنها اضافه شود.

با وجود اینکه بند‌های طرح ازدواج اجباری به هیچ عنوان جدی به نظر نمی‌رسد و بیشتر شبیه یک شوخی بزرگ است، اما بازتاب وسیعی در رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی داشته است. مخصوصا اینکه این طرح به نمایندگان مجلس ارائه شده است. حالا این نگرانی وجود دارد که نمایندگان از این طرح و یا طرح‌های مشابه برای تصمیم‌گیری‌های کلان و مهم استفاده کنند.
برخی از شهروندان تصور کرده اند که این طرح  از سوی نمایندگان مجلس مطرح شده است که اینگونه نیست و فقط پیشنهادی از سوی یک فعال فرهنگی و اجتماعی است.
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=20227

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.