• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

چشم انداز امید بخش درمان سرطان خون با مهار یک پروتئین

  • کد خبر : 20808
  • 20 ژوئن 2020 - 14:36

پژوهشگران آمریکایی در بررسی جدید خود تلاش کرده‌اند با مهار پروتئین خاصی، به درمان نوعی سرطان خون (نئوپلاسم بیش‌تکثیری مغز استخوان) کمک کنند.

درمان سرطان خون

پژوهشگران “دانشگاه بوستون” (Boston University) در تلاش برای بهبود نجات بیماران مبتلا به نوعی سرطان خون موسوم به “نئوپلاسم بیش‌تکثیری مغز استخوان” (MPNs)، پروتئین خاصی موسوم به “alpha5beta1 integrin” را مهار کردند تا بتوانند تعداد سلول‌های بزرگ مغز استخوان موسوم به “مگاکاریوسیت” (Megakaryocyte‎) را در یک مدل آزمایشی کاهش دهند. افزایش تعداد مگاکاریوسیت‌ها می‌تواند عامل بسیاری از مشکلات این بیماری باشد. این روش درمان پیش از این آزمایش نشده است.

نئوپلاسم بیش‌تکثیری مغز استخوان، نوعی سرطان خون است که با جهش در سلول بنیادی مغز استخوان به وجود می‌آید و به تولید بیش از اندازه گلبول قرمز، گلبول سفید و یا پلاکت منجر می‌شود. بیشتر افراد مبتلا به این بیماری، به خاطر تبدیل شدن این بیماری به یک لوسمی کشنده یا نوعی سرطان شایع در مغز استخوان موسوم به “میلوفیبروز” (myelofibrosis)، از دنیا می‌روند.

“شینوبو ماتسورا” (Shinobu Matsuura)، از پژوهشگران این پروژه گفت: بیشتر داروهایی که تا به امروز ارائه شده‌اند، بر جهش در ژن موسوم به “JAK2V617F” تمرکز داشته‌اند؛ اما این روش در تغییر بنیادی روند بیماری شکست خورده است. پژوهش ما، روش جدیدی را برای درمان این بیماری ارائه می‌دهد که در صورت موفقیت می‌تواند یک درمان مکمل یا جایگزین برای درمان‌های کنونی باشد.

پژوهشگران در این بررسی، ژن JAK2V617F را در یک گروه از مدل‌های آزمایشگاهی تغییر دادند تا به تحریک نشانه‌های نئوپلاسم بیش‌تکثیری مغز استخوان بپردازند. گروه دوم تحت کنترل بودند. هنگامی که هر دو گروه در معرض نوعی پادتن قرار گرفتند، شمار مگاکاریوسیت‌ها در مغز استخوان گروه نخست تغییر یافت، اما هیچ تغییری در گروه کنترل‌شده ایجاد نشد.

هدف نهایی پژوهشگران این است تا درمان‌های موثری برای میلوفیبروز پیدا کنند که در حال حاضر درمانی ندارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=20808

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.