• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

مجازات تهدید به انتشار اسکرین شات | اسکرین شات سند محسوب می‌شود؟

  • کد خبر : 22546
  • 27 جولای 2020 - 12:44

در بعضی موارد دیده شده است که شخصی تهدید به انتشار اسکرین شات چت های خصوصی میکند و با این کار از طرف مقابل اخاذی میکند. باید بدانید در این مواقع شما میتوانید به جرم تهدید به انتشار اسکرین شات از او شکایت کنید.

تهدید به انتشار اسکرین شات

آیا اسکرین شات سند محسوب می‌شود؟

همه ما با اسکرین شات آشنایی داریم و میدانیم که این تصاویر می‌توانند علیه خودمان مورد استفاده قرار گیرند،گاهی اوقات یک نفر از متن چت‌ها، گفتگوی‌های دونفره  و تصاویر خصوصی عکس می‌گیرد و به دنبال آن اقدام به تهدید طرف مقابل می‌کند که باید بدانیم این عمل جرم است.

اسکرین شات گرفتن حالات و وضعیت های مختلفی دارد که در همه این حالات تنها اماره قضایی است یعنی تنها نشانه ایست که به علم و آگاهی قاضی در تحقیقات در مورد موضوع پرونده کمک میکند و قاضی با بررسی آنها به حقیقت پرونده پی میبرد.

همانطور که گفته شد اسکرین شات گرفتن حالت های مختلفی دارد مثلا گاهی برای دفاع از خود است، به عنوان مثال شخصی از طریق تلگرام یا پیامک یا ایمیل اقدام به فحش دادن یا تهدید کردن یا مزاحمت میکند که در اینجا فرد میتواند همان متن را نگه دارد و به قاضی نشان دهد یا از همان متن اسکرین بگیرد و اسکرین آن را نشان دهد که در اینجا طرف برای در امان ماندن از مزاحمت فرد و دفاع از خود این کار را کرده.

بنا بر این جرمی انجام نداده و برخلاف تصور عموم مردم که فکر میکنند مطالب در تلگرام، ایمیل یا دیگر شبکه های اجتماعی به عنوان دلیل در دادگاه یا دادسرا قبول نمیشود قانون کاملا این ادله را قبول کرده و در صورتی که شخصی در تلگرام یا ایمیل یا دیگر شبکه های اجتماعی یا حتی با پیامک برای شما مزاحمت ایجاد کند تمام این محتوا ها از شما و علیه و به ضرر شخص مرتکب به عنوان دلیل قابل قبول است .

البته همانطور که گفتیم نه دلیل مستقل بلکه به عنوان یک نشانه که به علم قاضی کمک میکند زیرا اسکرین شات را میشود فتوشاب و تحریف کرد منظور از تحریف یعنی این که قسمتی از حرف هایی که به ضرر شخصی واحتمالا باعث مجرم شناخته شدن ومحکوم شدنش میشود را اسکرین بگیرید و قسمتی دیگر را حذف کنید.

مجازات تهدید به انتشار اسکرین شات و اطلاعات شخصی

همه ما باید بدانیم که بر اساس قانون افشای اطلاعات خصوصی، جرم است و قانون ‌مجازات اسلامی، به طور واضح در ماده ۷۴۵ و در ماده ١۶ قانون جرایم ‌رایانه‌ای افشای اسرار خصوصی دیگران را جرم دانسته و مجازات آن را جزای نقدی و تا دو سال حبس درنظر گرفته است.

البته موضوع مورد توجه آن است که قانونگذار درباره اسرار خصوصی تعریف مخصوص نداشته و تنها در یک ماده آن هم در ماده ٨ قانون احترام به آزادی‌های مشروع و حفظ حقوق شهروندی بیان کرده که نامه‌ها، عکس‌ها، نوشته‌ها و فیلم‌های خصوصی از مصادیق بارز جرم هستند.

تهدید به انجام عملی که ممکن است موجب ضرر آبرویی یا شرافتی یا افشای اسرار خانوادگی شود، خواه تهدید کننده به این واسطه، تقاضای مال به قصد اخاذی کرده و یا نکرده باشد، جرم مستقلی است که بر اساس ماده ۶۶٩ قانون‌ مجازات ‌اسلامی تا هفتاد و چهار ضربه‌ شلاق و یا تا دو سال حبس برای آن در نظرگرفته‌ شده‌ است.

مطابق با این قانون هنگامی که شخصی شما را به افشای اطلاعات خصوصی شامل عکس‌ها، متن چت‌ها، صدای ضبط ‌شده، فیلم تهدید کند جرم انجام داده است حتی اگر این فرد هیچوقت هم این عمل را انجام ندهد بازهم مرتکب جرم شده است و شما میتوانید از او شکایت کنید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=22546

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.