• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
11

راه‌‌ اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در مهاباد + فیلم

  • کد خبر : 23442
  • 17 آگوست 2020 - 16:44

متخصصان مهابادی توانسته‌اند نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور را راه اندازی کنند. ۸۰ درصد از تجهیزات این نیروگاه، تولید داخل است و شناور بودن آن می‌تواند باعث افزایش ۱۳ تا ۱۵ درصدی راندمان تولید شود.

راه‌‌ اندازی نخستین نیروگاه خورشیدی

نخستین نیروگاه خورشیدی شناور کشور در مهاباد راه اندازی شد. رئیس برق پتروشیمی مهاباد و همکارانش پس از شش ماه تحقیق موفق شدند این ایده را عملی کنند.

مهندس نعمتی اظهار کرد: ۸۰درصد امکانات این نیروگاه بومی شده است و برای نخستین بار بر روی استخر ذخیره آبهای سطحی مجموعه پنل های شناور را به کار گرفتیم و توانستیم در این زمینه در کنار جلوگیری از تبخیر آب میزان کارآیی نیروگاه را با خنک کاری در سطح آبهای سطحی ۱۳ تا ۱۵ درصد افزایش دهیم.

نعمتی خاطرنشان کرد: یکی از مزیتهای این طرح جلوگیری از تبخیر آب و استفاده از آب شیرین کن برای مناطقی است که از شبکه سراسری برق دور بوده و از نظر زیرساختهای انرژی و نیرو دچار مشکل هستند.

خبازی، کارشناس ارشد مهندسی برق پتروشیمی مهاباد ابراز کرد: ظرفیت این نیروگاه روزانه ۲۰۰ کیلووات ساعت است که در صورت اتمام طرح و اجرای فاز دوم، این ظرفیت به نیم مگاوات برق هم می رسد و تا چند هفته آینده این نیروگاه به شبکه سراسری برق متصل می‌شود.

این طرح در کنار مزیت های عمرانی از نظر اقتصادی هم برای سرمایه‌گذار به صرفه است. قرار است این نیروگاه خورشیدی در اجرای فاز دوم برق مورد نیاز ۴۰۰ خانوار روستایی را تأمین کند.

خانم مهندس امیرحسینی گفت: هزینه برآورد شده برای این طرح ۸۵۰ میلیون تومان است که زمان بازگشت سرمایه در این طرح با حمایت دولت کمتر از ۵سال است.

با احداث این نیروگاه همزمان می توان انرژی لازم از نظر نیرو (برق) برای استقرار جوامع و در ادامه آب شیرین مورد نیاز را از همین بستر برای مردم فراهم کرد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=23442

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.