• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
26

کوه های رنگین کمانی آلا داغ لار | جاذبه های گردشگری ماهنشان زنجان

  • کد خبر : 24468
  • 13 سپتامبر 2020 - 13:31

کوه های رنگین کمانی و رنگا رنگ آلا داغ لار در زنجان که تلفیقی از رنگ های مختلف که یکی از بهترین جاهای دیدنی زنجان است که پس از دیدن تصاویر شگفت انگیز آن مشتاق به سفر به این منطقه زیبا می‌شوید.

کوه های آلا داغ لار

یکی از شهرستان‌های تاریخی ایران ماهنشان است که در ۱۱۳ کیلومتری غرب استان زنجان قرار دارد. زنجان از بزرگ ترین استان های شمال غرب ایران است.

یکی از خارق العاده ترین جاذبه های طبیعی استان زنجان کوه های رنگی ماهنشان است. کوه های رنگی ماهنشان که از جاذبه های طبیعی و منحصر به فرد دنیا بشمار می روند، به آلا داغ لار معروف می باشند.

کوه های رنگی آلا داغ لار کجا هستند؟

کوه‌های رنگی آلا داغ لار در شهرستان ماهنشان قرار دارند و شما می توانید در ۲۵ کیلومتری شمال شرقی شهر تبریز (در شمال بزرگراه زنجان-میانه) بزرگ ترین بوم نقاشی جهان را ببینید. وسعت منطقه کوه های رنگی آلا داغ لار حدود ۷۰ کیلومتر مربع می باشد. این کوه های رنگین کمانی از زنجان تا شهرستان میانه و از تبریز تا اَهر امتداد می یابند. مرتفع ترین قسمت این شهرستان کوه بلقیس با ارتفاع ۳۳۰۰ متر است.

کوه های آلا داغ لار

شهرستان ماهنشان و داستان نام گذاری آن

در ۱۵ کیلومتری ماهنشان، روستایی به نام ماد آباد وجود دارد که آثاری مربوط به دوره ساسانیان در آن یافت شده است. این آثار به همراه دیگر شواهد نظیر متون تاریخی، نشان دهنده آن هستند که در گذشته های دور مادها در این منطقه می زیسته اند. به خاطر این نشانه های مربوط به قوم ماد، نام این منطقه را مادنشان می نامند، که در گذر زمان به ماهنشان تغییر پیدا می کند.

کوه های آلا داغ لار

وجود قلعه‌ های دفاعی همچون قلعه بهستان یا کهن‌ دژ در ۱۲ کیلومتری ماهنشان و ستی قلعه که قدمت آن به دوره ی ساسانیان باز می گردد، گواه بر سکونت بشر در این شهرستان است.

دلیل نام گذاری این منطقه به آلا داغ لار

آنچه که در این منطقه واضح می باشد، وجود کوه های رنگی با شکوه می باشد.  نزدیکی این منطقه به شهر تبریز باعث شده نام این منطقه آلا داغ لار شود. آلا در زبان ترکی به معنای رنگارنگ و داغ  نیز به معنای کوه می باشد.

کوه های آلا داغ لار

علت رنگارنگ بودن کوه های آلا داغ لار

رنگین کمان زمینی ماهنشان (آلا داغ لار) متشکل از رنگ هایی همچون قرمز، قهوه ای، سبز، نارنجی، زرد و سفید می باشد. تماشای منظره ی بسیار زیبای کوه های ماهنشان چشم هایتان را نوازش می کند.

مطابق با تحقیقات زمین شناسان، زمان تشکیل این کوه ها به حدود ۱۵ میلیون سال پیش باز می گردد؛ که وجود حوضچه های گوناگون از رسوبات آهن و همچنین تغییر املاح به علت های گوناگون نظیر زنگ زدگی، واکنش دادن با اکسیژن و … در زمان تشکیل این کوه ها، سبب ایجاد رنگ های گوناگون در بستر آن ها شده است.

البته، وجود برخی از مواد معدنی در کوه های آلا داغ لار نیز سبب پیدایش رنگ های خاصی مانند قرمز، آبی، سبز و … شده است. مثلاً رنگ سبز ناشی از کربناته شدن فلز مس می باشد.

کوه های آلا داغ لار

بهترین زمان برای عکاسی کوه های رنگی آلا داغ لار

مسلما شما هم علاقه مند به عکاسی از این کوه های افسون گر می باشید. اصلی ترین عوامل برای ثبت عکس هایی جذاب و دیدنی از این کوه های رنگی، نور و گرما می باشند. به میزانی که نور بیشتر و دمای هوا بالاتر باشد، جلوه رنگی کوه های آلا داغ لار مشخص تر و جذاب تر می باشد.

کوه های آلا داغ لار

جاذبه های طبیعی و تاریخی ماهنشان

ماهنشان از جاذبه های گردشگری ناشناخته ی متعددی برخوردار است. این جاذبه ها از قبیل دریاچه طبیعی، رودخانه‌های متعدد دائمی و فصلی، کوه‌های سر ‌به ‌فلک کشیده، چشمه‌ها، باغ ‌ها و کشتزارهای زیبا و دیدنی می باشند. دریاچه ی پری یکی از زیباترین جاذبه های طبیعی ماهنشان است. ماهنشان دارای معادن بسیاری نیز می باشد که بازدید از آن ها خالی از لطف نیست. همچنین مهم ترین جاذبه های تاریخی ماهنشان از قبیل کاروانسرای سرچمگ، سیتی قلعه، قلعه باستانی بهستان و قلعه صخره‌ ای مهر می باشد.

کوه های آلا داغ لار
کوه های آلا داغ لار
کوه های آلا داغ لار
کوه های آلا داغ لار
کوه های آلا داغ لار
کوه های آلا داغ لار
کوه های آلا داغ لار
کوه های آلا داغ لار
کوه های آلا داغ لار
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=24468

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.