• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
21

احمد علی راغب، خالق ماندگارترین نواهای انقلابی درگذشت

  • کد خبر : 28223
  • 09 دسامبر 2020 - 12:47

احمد علی راغب خالق موسیقی ماندگارترین ترانه ها و سرودهای انقلابی در سن ۸۶ سالگی درگذشت.

احمد علی راغب

استاد احمد علی راغب از ماندگارترین و شناخته شده‌ترین آهنگسازان و هنرمندان موسیقی انقلاب که طی دهه‌های اخیر خالق ماندگارترین ترانه‌ها و سرود‌ها بود، در سن ۷۶ سالگی پس از مدت‌ها مبارزه با بیماری سرطان درگذشت.

بیوگرافی احمد علی راغب ، مرد هزار آهنگ

مرحوم احمد علی راغب، آهنگساز و نوازنده سازهای تار، سه تار و عود و نواساز سال ۱۳۲۳ در شهر بندرانزلی متولد شد.

او در سال ۱۳۵۸، بعد از تعطیلی فعالیت واحد موسیقی صدا و سیما، به همراه چند نوازنده دیگر و همکاری محمد گلریز مشغول ساخت و اجرای سرود در ارتباط با انقلاب شد و با پس از آشنایی با حمید سبزواری و همکاری با شهید مجید حدادعادل که در آن زمان مدیر رادیو بود، به تهیه سرودهایی همچون «خجسته باد این پیروزی»، «مطهری»، «نواب صفوی»، «جنگ، جنگ تا پیروزی»، «نغمه اتحاد»، «نغمه توحید»، «مارش حرکت»، «پاسداران»، «سرودبسیج»، «خدایا خدایا»، «باز آی»، «آمریکا آمریکا» و ده‌ها سرود دیگر پرداخت.

تا به امروز و مطابق با آمار موجود در آرشیوهای صداو سیما بالغ بر هزار و چهارصد قطعه موسیقی از او به ثبت رسیده‌است و او را در بین دوستان و همکاران به «مرد هزار آهنگ» مشهور کرده ‌است.

احمد علی راغب علی‌رغم دریافت کسوت بازنشستگی در سال ۱۳۶۷، در بین سالهای ۱۳۷۱ تا ۱۳۷۳ ریاست مرکز موسیقی سازمان صداوسیما را بر عهده داشت. پس از آن نیز تا سال ۱۳۸۲، مدیریت تولید موسیقی مراکز و استان‌های سازمان صداوسیما را عهده دار بود. ضمناً عضو شورای عالی موسیقی صداوسیما و شورای عالی نظارت و ارزیابی شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی صداوسیما نیز بوده است.

زنده یاد راغب در سال ۱۳۸۲، به دلیل خلق ترانه‌ها و سرودهای ماندگار انقلاب موفق به دریافت مدرک درجه یک هنری معادل دکترا در رشته آهنگسازی شد. این در حالی بود که از این هنرمند در جریان برگزاری بیست و هشتمین جشنواره موسیقی فجر نیز قدردانی به عمل آمد.

آثار احمدعلی راغب

«به یاد شهدای انقلاب» با شعر حمید سبزواری و خوانندگی مهرداد کاظمی و محمد گلریز، «شکوفه اشک» با شعر مهرداد اوستا و خوانندگی مرتضی محمدی، «درآیینه» بر اساس رباعیات خیام با صدای مرتضی محمدی، «مینای دل» با شعر مشفق کاشانی و خوانندگی مهرداد کاظمی، «درد عشق» بر اساس غزلیات حافظ و صدای بهرام گودرزی، «کوراشیم»، «قلندر» و «پرچین» بر اساس موسیقی نواحی گیلان و خوانندگی ناصر مسعودی، «باغ تماشا» با شعر ساعد باقری و صدای مهرداد کاظمی، «مادر» با شعر ساعد باقری و صدای مهرداد کاظمی، «رقص گل‌ها» با شعر ساعد باقری و صدای عباس بهادری، «وصل جانان» با شعر ساعد باقری و صدای حسن همایونفال، «صدای عشق» با صدای بهرام حصیری، «اشک مهتاب» با صدای عبدالحسین مختاباد و «راز پرواز» با صدای سینا سرلک نیز از جمله آثاری است که تاکنون در قالب آلبوم به آهنگسازی مرحوم راغب در اختیار مخاطبان قرار گرفته‌اند.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=28223

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.