• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
29

تنگه براق ، بهشت گمشده اقلید

  • کد خبر : 3104
  • 15 ژوئن 2019 - 8:45

تنگ براق دره‌ای زیبا در استان فارس است که در کنار روستایی به همین نام قرار دارد و یکی از زیباترین جاذبه‌های گردشگری آن را رقم می‌زند. تنگ براق همانند بهشتی می‌ماند که مظهری زمینی پیدا کرده باشد اما متاسفانه کمتر شناخته شده است. ارتفاع دیواره‌های این دره در برخی نقاط به ۳۰۰ متر می‌رسد. تنگ براق در ارتفاع ۱۹۴۰ متر از سطح دریا قرار دارد. روستای تنگ براق قدمتی طولانی دارند.

این روستا با داشتن مناظری طبیعی، زیبا، بی نظیر و شگفت انگیز و با آثار تاریخی که در نزدیکی آن وجود دارد به یکی از نقاط گردشگری استان فارس تبدیل شده است.  فاصله روستای تنگ براق تا شهر سده ۲۰ کیلومتر، تا اقلید ۸۰ کیلومتر و تا شیراز ۱۹۰ کیلومتر است. روستای تنگه براق از سطح دریا ۱۹۴۰ متر ارتفاع دارد و آب و هوای آن در بهار و تابستان معتدل و در پاییز و زمستان سرد است.

منبع اصلی درآمد اهالی را کشاورزی، دامداری و صنایع دستی تشکیل می‌دهد. برنج چمپای خضر دشتی، گندم، حبوبات، سیب، هلو از تولیدات کشاورزی، ماست، کره، دوغ و کشک محصول دامداری و قالی‌های دست بافت به همراه گلیم از تولیدات صنایع دستی روستای تنگ براق هستند.

تنگه براق

تنگه براق ، شکافی عمیق تا بهشت فارس

 روستای تنگه براق قدمتی طولانی دارد.این موضوع را می‌توان از سنگ نبشته‌ای مربوط به دوران ساسانی به خط پهلوی که در وسط دره قرار دارد دریافت. مضمون این کتیبه به معرفی شاپور اول و شرح مهارت وی در تیراندازی می‌پردازد. بافت خود روستا نیز قدیمی بوده و یکی از جذابیت‌های آن به شمار می‌رود. مردم این روستا به زبان‌های لری و ترکی صحبت می‌کنند.

 رودخانه‌ی پالنگان سرچشمه اصلی رودخانه تنگ براق محسوب می‌شود. بر اثر عبور رودخانه که مقصد نهایی آن رود کر است، صخره‌های این ناحیه شکافته شده و زیبایی‌های طبیعی زیادی از جمله غار، چندین آبشار، هیولای فیل مانند و حوضچه‌های طبیعی به وجود آمده‌اند.

دریاچه‌ی سد ملاصدرا نیز از دیگر جاذبه‌های این ناحیه به شمار می‌رود. تنگ براق در ۱۹۰ کیلومتری شیراز و ۸۰ کیلومتری جنوب غرب اقلید و ۲۰ کیلومتری شهر سده واقع شده و از شمال به شهرستان آباده، از جنوب به شهرستان‌های مرودشت و سپیدان، از شرق به خرم بید و از غرب به اراضی استان کهگیلویه و بویراحمد محدود می‌شود.

تنگه براق
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3104

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.