• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
34

آموزش فارسی کردن اعداد متن، شماره صفحه و فهرست مطالب در ورد

  • کد خبر : 33100
  • 06 آوریل 2021 - 15:14
فارسی کردن اعداد در ورد

در این مقاله از سایت دخالت نحوه فارسی کردن اعداد در متن اصلی، شماره صفحه ، و فهرست مطالب را برای نسخه های ورد ۲۰۱۰، ۲۰۱۳، ۲۰۱۶ و ۲۰۱۸ به شما آموزش می دهیم.

فارسی نبودن اعداد در متون فارسی، یکی از مشکلاتی است که بسیاری از کاربران ورد مایکروسافت با آن مواجه هستند. این مسئله اگرچه راه حل بسیار ساده ای دارد، اما اغلب کاربران همواره با آن درگیر هستند و راه حل قطعی آن را پیدا نمی کنند. فارسی کردن اعداد در ورد ، در بخش تنظیمات این برنامه انجام می شود و لازم نیست مراحل پیچیده ای را برای این منظور طی کنید. البته ممکن است مراحل و عناوین گزینه ها در نسخه های مختلف ورد یکسان نباشد و تفاوت هایی وجود داشته باشد.

نحوه فارسی کردن اعداد در ورد فارسی

ممکن است در متنی که از طریق word تایپ می کنید، اعدادی هم وجود داشته باشد. اگر زبان نوشتار فارسی باشد اما اعداد لاتین تایپ شوند، مطلب ظاهر جالبی نخواهد داشت. در نتیجه بهتر است اعداد را هم فارسی کنید. اما چطور؟ مراحل زیر را طی کنید:

در ورد ۲۰۰۷ روی آیکون گرد آفیس در سمت بالا-چپ کلیک کنید و از قسمت پایینی منوی باز شده، دکمه‌ Options را انتخاب کنید.

در ورد ۲۰۰۳ هم از منوی بالا Tools > Options را انتخاب نمایید.

مرحله اول : ورود به تنظیمات ورد

برای وارد شدن به بخش تنظیمات یا options برنامه ورد ۲۰۱۰ و نسخه های جدیدتر، روی نوار File کلیک کنید. سپس می توانید از منوی سمت چپ، گزینه Options را انتخاب کنید

فارسی کردن اعداد در ورد
فارسی کردن اعداد در ورد

مرحله دوم: انجام تنظیمات

پس از این که وارد پنجره‌ی تنظیمات ورد (Word Options) شدید، به قسمت Advanced بروید. سپس در قسمت Show Document Content، گزینه‌ی Numeral را پیدا کنید. در ورد ۲۰۰۳، به تب Complex Script بروید.

فارسی کردن اعداد در ورد
فارسی کردن اعداد در ورد
فارسی کردن اعداد در ورد

مرحله سوم: انتخاب گزینه مناسب

در ادامه روند فارسی کردن اعداد در ورد ، چند گزینه پیش روی شماست که باید مناسب ترین را انتخاب کنید. گزینه Arabic کاری می کند که اعداد در متون فارسی و لاتین به صورت لاتین تایپ شوند. اگر گزینه Hindi را انتخاب کنید، اعداد متن چه در داخل متون فارسی و چه در داخل متون لاتین، به صورت فارسی تایپ می شوند. اما با انتخاب Context کاری می کنید که اعداد با توجه به متن تایپ شوند. البته گزینه دیگری به نام System هم وجود دارد که کاری می کند ورد از تنظیمات Windows پیروی کند. یعنی اگر ساعت گوشه ویندوز شما فارسی باشد، اعداد در ورد نیز فارسی نوشته می شوند.

فارسی کردن اعداد در ورد

فارسی کردن شماره صفحه ‌ها در ورد

حالا که با نحوه کلی فارسی کردن اعداد در ورد آشنا شدید، بد نیست بدانید که چطور باید شماره صفحه ها را فارسی کنید. چون حتی در صورت انجام دادن تنظیمات هم ممکن است شماره صفحه ها لاتین تایپ شوند و این اصلا خوشایند نیست. برای درج شماره صفحه با اعداد فارسی، روی هدر یا فوتر دابل کلیک کنید. این کار باعث می شود که وارد حالت ویرایش هدر/فوتر شوید. سپس شماره صفحه را انتخاب کرده و از تب Home و بخش Paragraph، جهت پاراگراف را روی راست به چپ تنظیم کنید. پس از آن هم باید یک فونت فارسی برای شماره صفحه انتخاب نمایید.

فارسی کردن شماره صفحه‌ ها در فهرست مطالب

اگر بخواهید یک تحقیق دانشگاهی، پایان نامه یا چیزی شبیه به این را در ورد تایپ کنید، احتمالا به فهرست مطالب هم نیاز دارید. تصور کنید یک مقاله تماما فارسی دارید که اعداد در فهرست آن لاتین هستند. بنابراین لازم است که اعداد این بخش را هم فارسی کنید تا یک مقاله حرفه ای تحویل دهید. برای این منظور وارد بخش Page Setup ورد شوید و در تب Layout، جهت فصل (Section Direction) را روی راست به چپ قرار دهید. فراموش نکنید که گزینه Apply Changes to را هم روی Whole Document بگذارید و Ok کنید. حالا نشانگر را روی قسمتی از فهرست مطالب قرار دهید، راست کلیک کنید، update field را بزنید تا یک پنجره جدید باز شود. در آن گزینهupdate page numbers only را انتخاب و Ok‌ کنید.

فارسی کردن اعداد در ورد
فارسی کردن اعداد در ورد
فارسی کردن اعداد در ورد
لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=33100

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.