• امروز : جمعه - ۳۱ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 11 - شوال - 1445
  • برابر با : Friday - 19 April - 2024
17

ماجرای “فایل صوتی محرمانه ظریف” چیست؟

  • کد خبر : 33924
  • 26 آوریل 2021 - 12:31
فایل صوتی ظریف

فایل صوتی از مصاحبه محمد جواد ظریف وزیر خارجه با سعید لیلاز منتشر شده که درباره آن سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت خارجه گفت: فایل صوتی منتشر شده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفتگوی داخلی ۷ ساعته است.

شب گذشته فایل صوتی سه ساعته‌ای توسط شبکه خبری وابسته به سعودی‌ها به نام ایران اینترنشنال منتشر شد که حاوی سخنان محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه در گفت‌وگو با سعید لیلاز در مورد مسائل کشور در زمینه سیاست خارجی بود. این فایل صوتی با نام “تاریخ شفاهی ایران” و توسط مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری تهیه شده بود.

اینکه چرا انتشار این فایل درست در روزهای منتهی به انتخابات انجام شده و تا چه اندازه به مذاکرات وین ارتباط دارد باید مورد بحث و بررسی قرار بگیرد؛ البته شایعاتی نیز در مورد انتشار این فایل توسط حسام‌الدین آشنا، مشاور رئیس جمهور منتشر شد که راه افتادن هشتگ “پایان ظریف” یا “خداحافظی با سیاست” توسط برخی از مخالفان دولت و نظام که بخشی از اهداف منتشر کنندگان صدای این مصاحبه محرمانه را نشان می‌دهد، باعث منتفی شدن این شایعه شد؛ البته خود آشنا نیز در واکنش به این شایعات در صفحه توئیتر خود با انتشار آیه “اللهم و من ارادنی بسوء فأرده و من کادنی فکده”، نوشت که “انشاالله این سو نیت و کید احتمالی، به خودشان برگردد. “

فایل صوتی منتشر شده دکتر ظریف، فایل تقطیع شده است

سعید خطیب زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه درباره فایل صوتی مخدوش منتشره در برخی رسانه‌ها با صدای دکتر ظریف در خصوص سردار سرافراز شهید سلیمانی عنوان کرد: فایل صوتی منتشر شده از دکتر ظریف یک فایل تقطیع شده و گزینشی از یک گفتگوی داخلی ۷ ساعته است که به هیچ وجه منعکس کننده میزان احترام، تعاریف مفصل و تقدیر‌هایی که ایشان در ادامه گفتگو به تفصیل از تدبیر، خرد، رشادت و نقش منحصر بفرد سردار سلیمانی در توفیقات منطقه‌ای جمهوری اسلامی ایران دارند، نیست.

خطیب زاده تشریح کرد: دوستی دیرینه و قرابت‌های دکتر ظریف با سردار سلیمانی بر کسی پوشیده نیست، این گفتگو صرفا برای ثبت در حافظه سازمانی دولت تدبیر و امید ضبط شده بوده و قرار به انتشار آن نبوده است و معلوم نیست توسط چه افرادی و با چه اهداف و نیاتی به صورت گزینشی در فضای مجازی منتشر شده است.

سخنگوی وزارت امور خارجه خاطرنشان کرد: متاسفانه با توجه به افزایش بی اخلاقی‌های سیاسی که این روز‌ها به صورت فزاینده شاهد آن هستیم، باید منتظر تقطیع و پخش بخش‌های گزینشی دیگری از این گفتگو و یا موارد مشابه هم باشیم. در صورت موافقت نهاد‌های ذیربط کل گفتگوی ۷ ساعته منتشر خواهد شد.

پشت پرده انتشار فایل صوتی وزیر امور خارجه

جلیل رحیمی جهان آبادی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در مطلبی در صفحه توییتر خود در واکنش به انتشار فایل صوتی از مصاحبه وزیر خارجه نوشت:

«دکتر ظریف‬⁩ بارها به صراحت گفته است که کاندیدای ریاست جمهوری نیست، پس انتشار فایل مصاحبه بسیار مهم ایشان ربطی به انتخابات ندارد و با هدف ضربه زدن به ⁧‫مذاکرات وین‬⁩ و ⁧‫استیضاح‬⁩ رئیس دستگاه دیپلماسی و تکمیل کننده تخریبهای اخیر در نطنز و سایر آسیب ها به منافع ملی ماست. هشیار باشیم !»

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=33924

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.