• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
18

همه چیز درباره جنبش می تو در ایران

  • کد خبر : 34308
  • 06 می 2021 - 12:41
جنبش می تو در ایران

جنبش می تو در ایران اگرچه شاید کمی دیر شکل گرفت، اما این روزها جزو بحث های داغ اجتماعی است. جنبشی که با شکل گیری شبکه های اجتماعی، ازسال ۲۰۱۷ ترند جهانی شد و محتوای آن، آزار جنسی، تعرض و به ویژه تجاوز افراد مشهور و شناخته شده است. هشتگ me too ادامه پیدا کرده و روز به روز به شمار شرکت کنندگان در آن اضافه شد. تا این که در یک سال اخیر، پای آن به ایران باز شد. در ادامه جنبش می تو در ایران را مو به مو بررسی می کنیم.

تاریخچه جنبش می تو در ایران

اولین بار، یک روزنامه نگار ایرانی، در مقاله ای به بررسی جنبش جهانی می تو پرداخت. او در این مقاله تجربه های خود از آزار جنسی را نیز مطرح کرده و ادعا کرد که توسط یک کارگردان مشهور، مورد آزار و اذیت جنسی قرار گرفته است. مقام معظم رهبری نیز در سال ۹۶ ضمن اشاره به این جنبش، حجاب را بهترین راه جلوگیری از چنین تعرض ها و آزارهایی برشمردند.

اما در تابستان ۱۳۹۹ جنبش می تو به صورت رسمی وارد ایران شد. اگرچه پیش از آن نیز مواردی از هشتگ me too در فضای مجازی ترند شده بود، می توان اوج شکل گیری این جنبش در ایران را هم زمان با افشاگری های دانشجویان دانشگاه تهران در خصوص آزار و تجاوز جنسی یک فعال گردشگری دانست. ظرف مدت چند روز، هشتگ می تو با نام این فرد در فضای مجازی ترند شد و دانشجویان بسیاری پرده از تجاوزها و تعرض های او در سالیان اخیر برداشتند. تا جایی که مقامات قضایی وارد عمل شده و پرونده وی در دست پیگیری رسمی قرار گرفت. جنبش می تو در ایران، ادامه پیدا کرد و نام افراد مطرح دیگری به فهرست متجاوزین اضافه شد که برخی حتی شهرت جهانی داشتند.

واکنش ها به جنبش me too در ایران

واکنش ها به جنبش می تو در ایران متفاوت بوده است. برخی به طور کل این حرکت را رد کرده و روایت های مطرح شده را از سر خصومت شخصی دانستند. برخی از افرادی که مورد اتهام تجاوز قرار گرفته بودند، اتهامات وارده را تکذیب کرده و برخی نیز ویدئوهایی با محتوای عذرخواهی در فضای مجازی منتشر کردند.

جنبش me too در ایران، سال گذشته منجر به دستگیری یکی از مهم ترین متهمین آزار جنسی شد. تا جایی که متهم به عنوان مفسد فی الارض شناخته شده و به شکل قانونی با وی رفتار شد. می توان گفت که معصومه ابتکار، معاون رئیس‌ جمهور در امور زنان و خانواده، اولین مقامی بود که نسبت به این رویداد واکنش نشان داد.

سرعت گرفتن تهیهٔ لایحه تأمین امنیت زنان در برابر خشونت را نیز می توان یکی از دیگر از پیامدهای مثبت این جنبش برشمرد. موضع برخی از نظریه پردازان و حتی افراد عادی هم این بود که زنان خود در این قبیل آزارها شریک هستند و خود زمینه را برای تجاوز و تعرض فراهم می کنند!!!

چه کسانی در ایران به جنبش می تو پیوستند؟

درست زمانی که جنبش می تو در ایران داغ بود و هرروز نام جدیدی به عنوان متجاوز بر سر زبان ها می افتاد، تعدادی از بازیگران، خبرنگاران و دیگر هنرمندان زن، به این جنبش پیوستند. بازیگرانی بودند که تلویحا ادعای تجاوز نقاش مشهور ایرانی به برخی از هنرجویان زن را تایید کردند. جمله “تجاوز وصله ای است که به استاد می چسبد” را یکی از بازیگران زن در مورد نقاش مشهور عنوان کرد. تعدادی از بانوان خبرنگار هم در خصوص همان نقاش، ادعاهایی را مطرح کرده و گفتند که به شکل های مختلف، از سمت وی مورد آزار جنسی قرار گرفته اند.

چهره هایی در خارج از کشور نیز با انتشار فایل های صوتی، پرده از تعرض یک خواننده مشهور به خودشان برداشتند. گفتنی است جنبش می تو در ایران و سایر نقاط جهان، تنها به موضوع تجاوز اختصاص ندارد. محتوای هشتگ me too ، سطوح مختلف آزار جنسی و تعرض را در بر می گیرد که در برخی موارد، منجر به تجاوز نیز شده است.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=34308

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.