• امروز : سه شنبه - ۴ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 15 - شوال - 1445
  • برابر با : Tuesday - 23 April - 2024
14

سلامت روان و معرفی ۵ راهکار موثر برای بهبود آن

  • کد خبر : 36252
  • 11 جولای 2021 - 22:01
سلامت روان و راهکارهای بهبود آن

بهداشت روانی چه تعریفی دارد؟ قطعا در مورد مشکلاتی مثل استرس یا افسردگی چیزهایی شنیده‌اید و احتمالا در مورد تاثیر منفی اضطراب روی بدن اطلاعاتی دارید. اما از جزئیات دقیق و اینکه چرا سلامت روح و روان بخش مهمی از یک زندگی شاد و سلامت است، چیزی نمی‌دانید.

این نوشتار به تعریف بهداشت روانی، اهمیت آن و همچنین گام‌هایی برای بهبود این بخش از وجودتان خواهد پرداخت.

بهداشت روانی (سلامت روان) چیست؟

بهداشت روانی به حالات عاطفی، روانی و سلامت اجتماعی ما اشاره دارد. تعریف ساده‌ی آن به این صورت است: بهداشت روانی روی چگونگی احساس‌ و تفکرمان و همچنین شیوه‌ی واکنش ما در موقعیت‌های مختلف تاثیر می‌گذارد. اما داشتن سلامت خوب روانی به این معنا نیست که هیچ اختلالی در ما تشخیص داده نشده باشد. در واقع، اگر بتوانیم مشکلات و مسائل روزمره‌ی زندگی را با آرامش پشت سر بگذاریم، به این معنا است که به لحاظ بهداشت روانی، در شرایط خوبی هستیم.

۱. روابط سالمی داشته باشید

یکی از بهترین شیوه‌های حفظ سلامت روح و روان، اولویت دادن به روابط‌تان است. داشتن ارتباطات بین فردی چندین فایده برای‌مان دارد: سبب می‌شود که خود را بخشی از یک جمع بدانیم، به زندگی‌مان معنا می‌دهد، خیال‌مان راحت است آدم‌هایی وجود دارند که می‌توانیم به آنها اتکا کنیم.

۲. برای بهبود سلامت روان ورزش کنید

هرچقدر که در مورد اثر ورزش روی بهداشت روانی بگوییم، کافی نیست. ورزش می‌تواند خواب‌تان را بهبود بدهد، سبب آرامش بیشتر شما شود و سطح اندورفین (یکی از هورمون‌های احساس خوب) را در بدن بالا ببرد.

برای برخورداری از این مزیت ورزش راه‌های متفاوتی در دسترس است. مثلا مطابق با انجمن اضطراب و افسردگی آمریکا، ۵ دقیقه ورزش هوازی یا کاردیو،‌ اضطراب را کاهش می‌دهد.

۳. شکرگزاری را تمرین کنید

اگر یکی از این اختلالات شایع روانی را تجربه کرده باشید،‌ حتما می‌دانید که در آن شرایط افکار منفی پایان نمی‌گیرند. یک شیوه‌ی عالی برای مبارزه با افکار منفی تمرین شکرگزاری است: یکی از ساده‌ترین کارها برای انجام شکرگزاری این است که هر روز صبح و عصر در یک دفتر، هرچه را که بابتش سپاسگذار هستید (سلامتی و خانواده‌ی خوب)، یادداشت کنید.

شادی و شکرگزاری در سلامت روان موثر اند

۴. کیفیت خواب‌تان را بهبود بدهید

خواب خوب و کافی بر همه‌ی جوانب زندگی‌تان تاثیرگذار خواهد بود. بهداشت روان نیز از این قاعده مستثنی نیست. تحقیقات نشان داده‌اند که آدم‌های مبتلا به بی خوابی، چهار برابر بقیه در معرض ابتلا به افسردگی هستند. در صورتی که دچار اختلالات خواب هستید، حتما برای بهبود این مشکل اقدام کنید.

۵. مراقبت از خود را در برنامه‌ی زندگی‌تان بگنجانید

مراقبت از خود، برای هر کسی معنای متفاوتی دارد. برخی از کارهایی که می‌توانید برای مراقبت از خودتان انجام بدهید عبارتند از: داشتن یک رژیم غذایی سالم، سفر به جاهای جدید، امتحان کردن کارهای جدید، سپری کردن زمان با دوستان، ماساژ گرفتن. نوع کاری که برای مراقبت از خودتان انتخاب می‌کنید به اندازه‌ی تاثیر آن اهمیت ندارد، فقط باید طوری باشد که کاهش اضطراب،‌ استرس یا افسردگی را در وجودتان حس کنید.

سابقا مراجعه به روانپزشک، از سوی مردم به عنوان نوعی ننگ دیده می‌شد، اما امروز اوضاع تغییر کرده‌است. در صورتی که احساس می‌کنید روح و روان‌تان به هم ریخته‌است، تردید به خرج ندهید و برای گرفتن کمک از افراد متخصص اقدام کنید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=36252

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.