• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
32

حمام حاج لطفعلی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

  • کد خبر : 36465
  • 18 جولای 2021 - 9:08

مرجان اکبری معاون میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی با اعلام این خبر گفت: حمام تاریخی حاج لطفعلی در استان خراسان رضوی، شهرفیض‌آباد قرار دارد. این بنا درخیابان امام خمینی، خیابان طالقانی شمالی و در محله‌ای موسوم به درب ‌قلعه (ارگ) واقع شده و کاروانسرای فیض‌آباد از بناهای دوران قاجاریه و یکی از شاخص‌ترین آثارتاریخی این شهر در فاصله حدود ۱۴۰متری ضلع جنوبی آن قراردارد.

این بنا بیش از ۲۰۰ سال قدمت دارد

او افزود: به استناد گفته‌های سالخوردگان محلی، حاج لطفعلی از بزرگان فیض‌آباد و مرد خیری بوده که این حمام را به عنوان بنایی عام‌المنفعه برای رفاه حال مردم شهر ساخته‌ است.

به گفته اهالی و به استناد شواهد معماری، این بنا بیش از ۲۰۰ سال قدمت داشته و در دوره قاجار ساخته شده است.

این بنا وقفی ‌است و تحت نظارت اداره اوقاف و امور خیریه بوده و هم اکنون شهرداری فیض‌آباد برای مرمت، باز زنده‌سازی و ایجاد کاربری جدید این حمام تاریخی را از اوقاف اجاره کرده ‌است.

حمام حاج لطفعلی در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید

وسعت این حمام تاریخی است حدود۲۳۰مترمربع است

محمود طغرایی، مسئول دفترثبت آثار تاریخی اداره‌کل میراث ‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی هم در باره مشخصات اثر گفت: این حمام تاریخی بنایی است با وسعتی حدود۲۳۰مترمربع. در حال حاضر ساختار کالبدی بنا طی سال‌های متمادی دستخوش تغییرات بسیاری شده، به‌گونه‌ای که قبل از حذف الحاقات صرفاً دسترسی به بخش سربینه و گرمخانه آن فراهم بود.

او گفت: پس از حذف تیغه‌ها و الحاقات فضای میاندر، نمازخانه و فضایی در ضلع غربی موسوم به حمام کوچک شناسایی شد و صرفا فضای خزینه که به مخزن آب حمام اختصاص یافته، مسدود است.

این حمام عمومی تا سال ۱۳۹۲ دایر بوده است

او اظهارکرد: فضای ورودی به صورت رشته پلکانی است که با چرخش در راستای شرقی به پاگردی منتهی شده و پس از آن تا در ورودی به سربینه امتداد می‌یابد، در مجموع با گذر از ۱۶ پله و قرارگیری در ترازی با حدود سه متر پائین‌تر از کف محوطه، سربینه قرار دارد.

سربینه حمام حاجی لطفعلی، فضایی به وسعت حدود ۴۵ متر مربع با پلان چلیپایی است و در سربینه سکوهای به منظور نشستن و تعویض لباس افراد تعبیه شده است.

حمام حاجی لطفعلی همانند سایر حمام‌های تاریخی ایران دارای بینه ،فضاهای جانبی آن و با پوشش گنبدی و طاق ضربی است. همچنین این حمام خزینه‌های آب گرم و سرد دارد که در حال حاضر مسدود شده‌اند.

این بنا تا سال ۱۳۹۲ به صورت حمام عمومی دایر بوده و امید است با بررسی طرح مرمتی آن به مکان فرهنگی در خور توجهی در شهر فیض آباد تبدیل شود.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=36465

برچسب ها

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.