• امروز : جمعه - ۱۰ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 20 - رمضان - 1445
  • برابر با : Friday - 29 March - 2024
35

روستای میلک فمنیستی ترین روستای جهان

  • کد خبر : 3941
  • 15 جولای 2019 - 8:26

استان قزوین دارای ۸۲۴ روستا است که برخی از آن ها دهیاری ندارند؛ یکی از این روستاها، ملیک است که با نام های بانوان شهره شد.

نام های زنانه معابر که به همت یک دهیار بانو انجام شده، از ویژگی های روستای میلک واقع در بخش الموت غربی شهرستان قزوین است که گام های استواری در راه توسعه گردشگری محسوب می شود.

آب و هوای روستای میلک سرد و خشک است و رودخانه پیلارود از جنوب غربی و دره ویداربن در شمال غربی و دره‌های اسکول‌سر در شمال شرقی این روستا قرار دارند. پیلارود واژه‌ای تاتی و به معنای رود بزرگ است.

قلعه تاریخی «اسکول‌سر» (اُسکُول = غار ؛ سر=بالا) نیز در شمال شرقی آبادی از قلعه‌های ناشناخته یاران حسن صباح به‌شمار می‌رود که از آثار تاریخی این منطقه به شمار می‌آید. امامزاده اسماعیل در این روستا قرار دارد که گنبد سفید آن در تمامی منطقه شهره عام و خاص است. متأسفانه این بنا سال ۱۳۷۵ به دلایل نامعلومی مورد مرمت قرار گرفت و ساختمان کنونی آن فاقد جذابیت تاریخی پیشین است.

روستای میلک

دهیار روستای میلک یک زن است

روستای میلک در بخش الموت غربی در استان قزوین در کنار جاذبه های طبیعی، گردشگری، کوهستان ها و چشمه سارهای بکر و دست نخورده، زنان و دختران هنرمند و چیره دستی را در تولید صنایع دستی، گلیم بافی، خیاطی پرورش داده است.

این هنرمندی و چیره دستی زنان روستا باعث شده تا نخستین دهیار بانوی آن به راحتی از کنار این موضوع عبور نکرده و برای حفظ و پاسداشت جایگاه زنان فعال و هنرمند قدیمی آن چاره ای بیندیشد.

فرحناز حسین‌پور دهیار این روستای کوهستانی و یکی از نمادهای تغییر باورهای قدیمی نسبت به زنان‌ است. او می‌گوید در محیط کوچک روستا پذیرفته شدن سخت‌تر است و او برای جلب اعتماد مردم میلک شبانه روز تلاش کرده تا توانایی‌هایش را ثابت کند.

فرحناز حسین پور می گوید : حالا حدود یک سال است که دهیار میلک هستم و تمام فکر و ذهنم درگیر روستاست. شاید بتوانم بگویم که روزی نیست که من به میلک و مشکلاتش فکر نکنم و درصدد رفع این مشکلات و برآورده کردن آرزوها و توقعات مردم میلک نباشم. از همان روزی که دهیاری را پذیرفتم زنان روستا همراه و همدلم بودند و شاید بیشتر از خودم برای این انتصاب خوشحال بودند. بعدتر مردهای روستا هم پذیرفتند که یک زن هم می‌تواند دوشادوش مردان کار کند و از پس انجام کارهای سخت بربیاید.

روستای میلک

ساختارشکنی دهیار زن ؛ کوچه‌های این روستا به نام زنان قدیمی روستاست

دهیار این روستای کوهستانی درباره یکی از مهمترین ویژگی های این روستا که همان نام زنانه کوی و برزنش است، افزود: در این راستا در اولین گام برای حفظ جایگاه و عظمت زنان قدیمی روستا که طی سال های گذشته فوت کرده و خاطرات خوبی از خود به یادگار گذاشته بودند، اقدام کرده و اسامی آن ها از قبیل گلناز، گل جهان، گلبوته، نسترن، مهتاب، گلابتون، ملک جان، عزیز و نگار را بر روی معابر نامگذاری کردم.

وی گفت: هرچند بسیاری از این زنان سالیان سال است که از دنیا رفته اند، اما دوست داشتم با این کار نام و خاطره آن ها در ذهن ها باقی بماند.

این دهیار گفت: به عنوان مثال اسم یکی از کوچه ها به نام گل جهان گذاشته شد که از زنان قدیمی روستا بود و در آن زمان برای بافت نمد و گلیم از طرح های ذهنی زیبایی استفاده می کرد و با این اقدام همواره نام وی در ذهن اهالی روستا باقی خواهد ماند.

حسین پور گفت: این اقدام نه تنها مورد استقبال اهالی واقع شد بلکه بسیاری از گردشگران را نیز به روستا جذب کرده و مایه خوشحالی و اظهار مسرت و رضایت آنها از این موضوع می شود.

وی با اشاره به سایر اقدامات خود در این روستا، اضافه کرد: سال گذشته با تلاش های صورت گرفته برای معرفی روستای میلک، ۲ نفر از بانوان میلکی در خوشنویسی و تذهیب جشنواره فرهنگ و هنر روستاهای قزوین مقام دوم و سوم را کسب کردند و از من نیز به عنوان دهیار نمونه تجلیل به عمل آمد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=3941

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 4در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
  1. خیلی جالب بود. اینکه توی روستا همچین حرکتی بشه کار خیلی بزرگیه. محیط روستاها معمولا مردانه اس اینکه چطور آقایون این روستا با این شرایط کنار اومدن جای تعجبه. در کل خیلی دوست دارم برم اینجا رو از نزدیک ببینم.ممنون خانم قره داغی بابت مطالب خوبی که به اشتراک میزارین خدا قوت

  2. باید جای خوبی باشه.با مطالبی که خوندم ارزش سفر به این روستا رو داره.بابت مطالبتون ممنونم🙏

  3. بسیار جالب بود🙏🏻🙏🏻

  4. خاستی بری یه دستگاه فلز یاب هم با خودت ببر مطمنن برگشتنی دست پر برمیگردی بس که اونجا زیر خاکی داره و بکره و چند نفری چند ساله که دارن منابع زیر خاکی روستا رو به غارت میبرن…. حواست به تفنگدار محل باشه چون از غروب آفتاب تا طلوع خورشید حکم تیر در محوطه روستا و باغ های اطراف رو در تمام سال داره

قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.