• امروز : پنج شنبه - ۶ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 17 - شوال - 1445
  • برابر با : Thursday - 25 April - 2024
17

رقاصی خانم بازیگر ایرانی در امریکا / فرزانه کابلی کیست ؟! + عکس

  • کد خبر : 39775
  • 27 دسامبر 2021 - 15:55

فرزانه کابلی رقصنده و بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای ایران است  او در سریال علی کوچولو در نقش مادر علی کوچولو بازی کرد که از شبکه دو پخش می شد و به شدت مورد توجه قرار گرفت و او را به شهرت رساند .

بیوگرافی فرزانه کابلی

فرزانه کابلی (زاده ۱۲ اردیبهشت ۱۳۲۸) فارغ التحصیل هنرستان ملی فولکلور با گرایش رقص های محلی و ملی می باشد، فعالیت خود را با رقصیدن آغاز کرد سپس بعنوان بازیگر ادامه فعالیت داد.

پدر و مادرش هر دو نوازنده بودند. از کودکی همواره علاقه زیادی به رقص و بازیگری نشان می داد و در مدرسه هم این فعالیت ها را دنبال کرد. او دوره باله در وزارت فرهنگ و هنر گذراند. همچنین در دوران دبیرستان به مدت ۴ سال قهرمان پرش ارتفاع دوره اول دبیرستانهای تهران شد.

پدرش افغانستانی و مادرش ایرانی بودند .علاقه اش به رقص و بازیگری از کودکی شروع شد تا اینکه دوره باله را در وزارت فرهنگ و هنر گذراند و به مدت ۴ سال در راهنمایی و دبیرستان قهرمان پرش ارتفاع بود.

در سال ۱۳۴۶ وقتی ۱۸ ساله بود به استخدام وزارت فرهنگ و هنر درآمد و در اغلب جشن های ملی و محلی بعنوان رقاص تک نفره و گروهی حضور داشت.

شروع فعالیت هنری فرزانه کابلی

پس از انقلاب ایران، فرزانه کابلی فعالیت هایش را در سینما و تئاتر آغاز کرد. در سال ۱۳۴۶ به استخدام وزارت فرهنگ و هنر وقت درآمد و در سال ۱۳۵۷ به استخدام ادارهٔ تئاتر درآمد. اولین نمایش تئاتر وی «همه پسران من» اثر آرتور میلر به کارگردانی اکبر زنجان پور بود. اولین حضور تلویزیونی وی «ستارخان» به کارگردانی جهانگیر الماسی بود. او در این نمایش با بازیگرانی چون خسرو شکیبایی، هادی مرزبان و ثریا قاسمی همبازی بود. فعالیت سینمایی اش را در سال ۱۳۶۳ با فیلم صاعقه به کارگردانی ضیاءالدین دری آغاز کرد. دومین بازی وی در یک فیلم سینمایی مربوط به فیلم تنوره دیو به کارگردانی داریوش عیاری بود. وی در اواسط دهه ۶۰ در سریال علی کوچولو به کارگردانی امیر حسین قهرایی که از شبکه دوم سیمای جمهوری اسلامی پخش شد در نقش مادر علی کوچولو ظاهر شد.

کابلی علاوه بر بازی در تیاتر و سینما، به طراحی حرکات موزون و اجرای نمایش هایی هم تنها برای تماشاگران زن پرداخت. انتشار فیلمی از یکی از کلاسهای رقص وی در سال ۱۳۷۴ زمینه کناره گیری او از عرصه هنر شد و وی از همان زمان به مدت چندسالی به کانادا مهاجرت کرد و در آنجا به آموزش مدرن رقص پرداخت.

فیلم لو رفته و مهاجرت

انتشار فیلمی از یک جشن خصوصی با حضور مردان در سال ۱۳۷۴  و لو رفتن یک فیلم از کلاس رقص خصوصی‌اش از فیلم‌ها و سریال‌ها کنار گذاشته‌ شد.

رقاصی خانم بازیگر ایرانی در امریکا

پس از ماجرای لو رفتن فیلمهای خصوصی و کلاس رقصش مدتی به آمریکا رفت و آنجا رقص آموزش داد. چند باری هم در کشور‌های دیگر اجرای رقص و حرکات نمایشی روی صحنه برد. او پس از بازگشت به ایران در سال ۱۳۸۵ در فیلم مادر زن سلام بازی کرد.

ازدواج و همسرش

فرزانه کابلی در سال ۱۳۶۷ وقتی ۳۹ ساله بود در نمایش آهسته با گل سرخ با کارگردان اثر هادی مرزبان آشنا و در نهایت این رابطه به ازدواج و زندگی مشترک رسید.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=39775

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.