• امروز : شنبه - ۱ اردیبهشت - ۱۴۰۳
  • برابر با : 12 - شوال - 1445
  • برابر با : Saturday - 20 April - 2024
10

موافقت مجلس با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور

  • کد خبر : 40932
  • 15 مارس 2022 - 11:44
موافقت مجلس با نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور

نمایندگان مجلس در نشست علنی (سه شنبه، ۲۴ اسفند) قوه مقننه با ۱۵۵ رأی موافق، ۷۰ رأی مخالف و ۳ رأی ممتنع از مجموع ۲۳۲ نماینده حاضر در جلسه با کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور موافقت کردند.

متن طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور

ماده واحده:قانون تغییر ساعت رسمی کشور مصوب ۳۱ مردادماه ۱۳۸۶ مجلس شورای اسلامی نسخ می گردد و ساعت رسمی کشور به قبل از این قانون برمی گردد.

تغییر ساعت به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی

مجید انصاری درباره طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور بیان کرد: ایده تغییر ساعت برای اولین بار در سال ۱۸۹۵ مطرح و کشور آلمان برای اولین بار در جنگ جهانی اول به منظور صرفه جویی در مصرف انرژی در سال ۱۹۱۶ اجرا کرد و سپس کشورهای دیگری وارد این چرخه شدند.

برخی افراد کاهش مصرف انرژی به واسطه تغییر ساعت را برخلاف تحقیقات به عمل آمده می دانند که براساس این تغییرات تغییر ساعت در سلامت افراد تاثیر دارد و کاهش ۴۰ دقیقه ای مدت زمان خواب از جمله نقاط ضعف این اقدام است و تصادفات عصر گاهی را افزایش می دهد.

۷۰ کشور از قانون تغییر ساعت استفاده نمی کنند

او در ادامه گفت: اخیرا اتحادیه اروپا با رأی قاطع به کشورهای عضو فرصت داده تا در مدت زمان مشخص در خصوص تداوم و یا پایان تغییر ساعت اعلام نظر کنند و خواستار بررسی جنبه های انسانی این اقدام شده است.

حدود ۷۰ کشور و ۸۰ درصد جمعیت جهان از قانون تغییر ساعت استفاده نمی کنند و در کشورهای آسیایی مانند چین، ژاپن و کره جنوبی و کشورهای اسلامی به دلیل تعویق ساعت صرف افطار و شام این قانون اجرا نمی شود.

این مطلب را از دست ندهید. کلیات طرح صیانت از فضای مجازی تصویب شد

تغییر ساعت کشورهای اروپایی الگوبرداری شده

ابوالفضل ابوترابی نیز در درباره کلیات طرح نسخ قانون تغییر ساعت رسمی کشور، گفت: این قانون وارداتی است و از کشورهای اروپایی الگوبرداری شده؛ در سال ۲۰۱۹ کشورهای اروپایی و پارلمان اروپا عدم تغییر ساعت رسمی را تصویب کردند و با وجود اینکه این قانون وارداتی است و کشورها به این نتیجه رسیدند که فایده ای ندارد اما ما همچنان بر آن اصرار داریم.
دانشگاه شیکاگو براساس مطالعات ۱۱ ساله برآورد کرده که تغییر ساعت نه تنها هیچ خاصیتی از لحاظ اقتصادی ندارد بلکه آسیب هایی مانند افزایش استرس، بستری در بیمارستان، تصادفات و بی نظمی های اجتماعی را در پی دارد.

نمی توان کائنات را تغییر داد و نباید با تغییر ساعت کشور را دو قطبی کرد

ابوترابی در ادامه بیان کرد: ۸۰ درصد مردم دنیا و ۷۰ درصد کشورها ساعت را تغییر نمی دهند؛ نمی توان کائنات را تغییر داد و نباید با تغییر ساعت کشور را دو قطبی کرد دولت می تواند بدون تغییر ساعت، یک ساعت زودتر مشاغل دولتی را شروع کند و تغییر ساعت هیچگونه توجیه اقتصادی ندارد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40932

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.