• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
11

مروری بر پرونده نازنین زاغری از بازداشت تا آزادی

  • کد خبر : 40954
  • 17 مارس 2022 - 10:35
مروری بر پرونده نازنین زاغری از بازداشت تا آزادی

نازنین زاغری روز چهارشنبه ۲۵ اسفند آزاد شد و ایران را به مقصد بریتانیا ترک کرد . این موضوع مورد توجه رسانه های خارجی هم قرار گرفت.

نازنین زاغری کیست؟

نازنین زاغری متولد ۵ دی ۱۳۵۷ در تهران، روزنامه نگار و فعال اجتماعی است ، او دارای مدارک کارشناسی زبان انگلیسی از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مدیریت ارتباطات از دانشگاه متروپولیتن لندن (پذیرش بورسیه تحصیلی در سال ۱۳۸۵) است.

و در سال ۱۳۸۷ با ریچارد راتکلیف ۳۴ ساله اهل انگلستان ازدواج کرد و به تابعیت انگلیس درآمد و گذرنامه انگلستانی دریافت کرد. آنها یک دختر بنام گابریلا دارند.

او به عنوان مترجم با آژانس همکاری بین المللی ژاپن در جریان امدادرسانی این آژانس در زلزله سال ۱۳۸۲ در بم استان کرمان و فعالیت در فدراسیون صلیب سرخ و جمعیت هلال احمر همکاری کرده است.

بازداشت زاغری در تهران و انتقال به کرمان

نازنین زاغری پس از خروج از ایران در سال ۱۳۸۵  در رفت و آمد به ایران بود. و نوزدهم فروردین ۱۳۹۵ هنگام بازگشت به انگلستان در فرودگاه امام خمینی (ره) تهران توسط اطلاعات سپاه کرمان بازداشت و به این شهر منتقل شد.

سپاه ثارالله کرمان ۲۶ خرداد طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد زاغری «یکی از سرشبکه‌های اصلی وابسته به بیگانگان که ماموریت‌های مختلفی در راستای تحقق اهداف شوم دشمنان نظام انجام داده بود او با عضویت در شرکت‌ها و موسسات بیگانه در طراحی و اجرای پروژه‌های رسانه‌ای و سایبری با موضوع براندازی نرم نظام مقدس جمهوری اسلامی مشارکت داشته است. نامبرده یکی از سرشبکه‌های اصلی موسسات معاند بوده که تحت هدایت و حمایت سرویس‌های رسانه‌ای و جاسوسی دولت‌های بیگانه فعالیت‌های مجرمانه خود را طی سالیان گذشته انجام داده است.»

و او را برای طی مراحل قضایی و تحقیقات تکمیلی اطلاعات سپاه، به تهران فرستاده است.

پس از انتقال او به تهران و بررسی‌های قضایی، سخنگوی وقت قوه قضائیه در نشستی خبری در ۳ بهمن ۱۳۹۵ اعلام کرد که حکم زندان نازنین زاغری، شهروند ایرانی–بریتانیایی، قطعی شده‌است. و از سوی دادگاه به اتهام «جاسوسی» به پنج سال زندان محکوم شد.

مرخصی کرونایی و بازداشت خانگی

پس از شیوع ویروس کرونا ، زاغری بیست و هفتم اسفند ماه ۱۳۹۸ مشروط بر استفاده از پابند الکترونیکی به مرخصی رفت و در بازداشت خانگی قرار گرفت؛ این مرخصی تا ۱۷ اسفند ۱۳۹۹ و پایان دوران محکومیت او ادامه داشت و پس از تائید حکم آزادی پابند الکترونیکی او باز شد.

اتهام جدید و ممنوع‌الخروجی

در دوازده آبان ۱۳۹۹ جلسه دادگاه رسیدگی به اتهامات جدید نازنین زاغری در شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب تهران برگزار شد. زاغری در این پرونده به «فعالیت تبلیغی علیه نظام از طریق شرکت در تجمع  مقابل سفارت ایران در لندن در سال ۸۸ و مصاحبه با شبکه بی بی سی فارسی» متهم شد که در نهایت در ۲۴ اسفند ۱۳۹۹ با رای دادگاه به یک سال حبس تعزیری و یک سال منع خروج از کشور محکوم شد.

نازنین زاغری آزاد شد

چهارشنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۰حکم ممنوع الخروجی یک ساله نازنین زاغری تمام شد و گذرنامه انگلستانی این تبعه ایرانی- انگلیسی به او تحویل داده شد. و او از ایران خارج شد.

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=40954

نوشته های مشابه

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.