• امروز : پنج شنبه - ۹ فروردین - ۱۴۰۳
  • برابر با : 19 - رمضان - 1445
  • برابر با : Thursday - 28 March - 2024
5

اردوغان پیشنهاد داد رفراندوم حجاب برگزار شود

  • کد خبر : 43697
  • 23 اکتبر 2022 - 17:38
اردوغان پیشنهاد داد رفراندوم حجاب برگزار شود

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه روز شنبه پیشنهاد برگزاری همه پرسی در مورد حق زنان برای داشتن حجاب در موسسات دولتی، مدارس و دانشگاه ها را داد.

اردوغان پیشنهاد داد رفراندوم حجاب برگزار شود

در سال ۲۰۱۳، حزب حاکم ممنوعیت حجاب را لغو کرد. در چنین شرایطی، پیشنهاد اردوغان برای برگزاری همه پرسی اهمیت بیشتری پیدا می کند.

موضوع روسری در ماه‌های اخیر پیش از انتخابات عمومی در سال ۲۰۲۳، که یکی از جدی‌ترین چالش‌ها برای کنترل دو دهه اردوغان بر ترکیه است، بر بحث‌های سیاسی غالب بوده است. رئیس جمهور اردوغان به کمال کیلیکداراوغلو، رهبر حزب اصلی اپوزیسیون حمله کرد و گفت: “اگر جرات دارید، بیایید موضوع را در همه پرسی مطرح کنیم.” بگذار کشور تصمیم بگیرد.

قلیچداراوغلو خواستار وضع قانون تضمین شده بود

کیلیچداراوغلو رهبری سکولار CHP (حزب جمهوری خواه خلق) را بر عهده دارد، حزبی که توسط مصطفی کمال آتاتورک، بنیانگذار جمهوری سکولار مدرن ترکیه تأسیس شده است. رهبر CHP قانونی را برای تضمین حق داشتن حجاب پیشنهاد کرد و هر گونه ترس از بازگرداندن ممنوعیت از سوی حزب خود را کاهش داد.

این مطلب را از دست ندهید. حملات هوایی شدید به سلیمانیه عراق

ما در گذشته اشتباهاتی داشتیم

روسری در دهه ۱۹۹۰ در کانون بحث ها قرار داشت، اما امروز هیچ حزبی ممنوعیتی را در ترکیه با اکثریت مسلمان پیشنهاد نمی کند. کیلیچداراوغلو در اوایل این ماه اعتراف کرد: «ما در گذشته با روسری اشتباهاتی داشتیم. وقت آن است که این موضوع را پشت سر بگذاریم.»

کارشناسان می گویند کیلیچداراوغلو می خواهد به رای دهندگان مذهبی نشان دهد که از انتخاب حزب سکولار خود در سال آینده هیچ ترسی ندارند. در پاسخ، اردوغان یک تغییر قانون اساسی را پیشنهاد کرد که «به زودی» برای تصویب به پارلمان فرستاده می‌شود، جایی که حزب او با شریک ائتلاف ملی‌گرا خود دولت را اداره می‌کند.

ما آن را به مردم ارائه خواهیم کرد

با این حال، طبق قوانین ترکیه، این تغییر (قانون تضمین) نیازمند حمایت حداقل ۴۰۰ قانونگذار است. در چنین شرایطی، حزب اردوغان نیز باید از CHP حمایت کند، در غیر این صورت این پیشنهاد می تواند با ۳۶۰ رای در مقابل مردم قرار گیرد. اردوغان گفت: اگر این موضوع در پارلمان حل نشود، آن را به مردم ارائه خواهیم کرد.

 

لینک کوتاه : https://dekhalat.com/?p=43697

ثبت دیدگاه

مجموع دیدگاهها : 0در انتظار بررسی : 0انتشار یافته : ۰
قوانین ارسال دیدگاه
  • دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط تیم مدیریت در وب منتشر خواهد شد.
  • پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد.
  • پیام هایی که به غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط باشد منتشر نخواهد شد.